خبرگزاری کار ایران

ابتکار در حاشیه جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

حذف بنزین پتروشیمی‌ها آلودگی هوا را کاهش داد

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۴۵۶

هر شخصی اگر یک قدم در جهت کاهش آلودگی هوا بردارد و از حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کند و یا به هر حال تلاش برای انجام به موقع معاینه فنی خودروی خود داشته باشد به طور قطع شاهد موفقیت طرح‌ها، برنامه‌ها، بهبود کیفیت هوا، ارتقا سطح زندگی و ارتقای شاخص‌های سلامت در شهرها خواهیم بود.

با توزیع بنزین یورو ۴ در تهران و شهرهایی چون اراک و کرج و حذف بنزین پتروشیمی امید است در سال جاری شاهد زوج و فرد کردن ترددها در کلان‌شهرها نباشیم.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با یادآوری حضور در جلسه کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: این جلسه در ارتباط با موضوع مهم آلودگی هوا و بررسی گزارش‌های دستگاه‌های مختلف در این رابطه تشکیل شد.

وی ادامه داد: در جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت مجلس علاوه بر قرائت گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با آلودگی هوا مسئولانی از وزارت نفت و وزارت بهداشت نیز به ارایه آمار و ارقامی در قالب گزارش عملکرد اقدام کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال جاری در کشور ۸۰ روز هوای سالم، ۷ روز ناسالم و ۶ روز پاک داشته‌ایم که این وضعیت بسیار مطلوبی است.

ابتکار در تشریح برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا، گفت: امروز با حضور در کمیسیون بهداشت آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت آلودگی هوا در سالهای گذشته، شرایط فعلی و همچنین برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا را ارائه کردیم.

وی ادامه داد: طبق آمارهای مربوط به آلودگی هوا وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران در ۷۰ روز اول سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بهتر شده است در حالی که در سال گذشته نیز ما جابجایی هوا، باد و بارندگی داشتیم امسال نیز این موارد را شاهد بوده‌ایم اما وضعیت هوا امسال بهتر از سال گذشته است.

ابتکار با بیان اینکه بهبود شرایط هوا در کلان شهرها نشان دهنده اقدامات مثبتی است که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته، افزود: البته این اقدامات باید برای پایداری وضعیت پاکی هوا ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت هوا، گفت: توزیع بنزین یورو ۴ در تهران و شهرهایی چون اراک و کرج و حذف بنزین پتروشیمی از جمله اقدامات انجام شده در این راستا است.

همکاری مسئولان و مردم با سازمان حفاظت محیط زیست رمز مقابله با آلودگی هوا

وی با بیان اینکه با اجرای مستمر قوانین مرتبط با استانداردها در کنار همکاری وزارت نفت، صنایع و خودروسازان و تمام بخش هایی که در این رابطه دخیل هستند می‌توان در کاهش آلودگی هوا موفق عمل کرد، ‌ افزود: ‌ در برنامه کاهش آلودگی هوا ۱۵ بخش دخیل هستند که در صورت رعایت برنامه منسجم، مدیریتی منظم و با نظارت کافی از سوی آنان می‌توان به بهبود وضعیت هوای ۸ شهر آلوده کشور امیدوار بود.

ابتکار گفت: تا پایان آذرماه سال جاری ۸ شهر آلوده کشور وضعیت هوای بهتری را خواهند داشت و به طور کل بنزین یورو۴ توزیع خواهد شد.

وی تاکید کرد: براساس تعهدی که وزارت نفت داده و با استمرار این برنامه ما امیدواریم مشکلات آلودگی هوا حل شود البته مسئله نیروگاهها، تامین سوخت گاز طبیعی، رعایت استاندارد توسط تمام بخشها، استفاده از حمل و نقل عمومی و مشارکت مردم که بسیار کلیدی است، باید رعایت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا مشکلات آلودگی هوا صرفا براساس سیاست‌های دولت محقق نمی‌شود، تصریح کرد: ما گام های اولیه را برداشته‌ایم و در حال حاضر نیز از مردم دعوت می‌کنیم که ‌آنها نیز با ما در بحثآلودگی هوا همراه شوند.

وی ادامه داد: همین که می‌بینیم وضعیت هوای شهرمان بهتر شده ما هم نقش خودمان را ایفا می‌کنیم تا ما برای کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت هوای شهرمان گامی برداریم.

ابتکار ادامه داد: هر شخصی اگر یک قدم در جهت کاهش آلودگی هوا بردارد و از حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کند و یا به هر حال تلاش برای انجام به موقع معاینه فنی خودروی خود داشته باشد به طور قطع شاهد موفقیت طرح‌ها، برنامه‌ها، بهبود کیفیت هوا، ارتقا سطح زندگی و ارتقای شاخص‌های سلامت در شهرها خواهیم بود.

ارتقای کیفیت سوخت و رعایت تعهدات از سوی خودروسازی‌ها

وی در پاسخ به سوال که آیا پیش بینی می‌کنید که امسال هم مانند سال گذشته طرح زوج و فرد اجرا شود، گفت: ما امیدواریم که این موضوع را نداشته باشیم اما هر چه شرایط هوا به سمت زمستان حرکت کند پایداری ها بیشتر شده و مشکلات نیز افزایش می‌یابد.

ابتکار ادامه داد: بسیار امیدوار هستیم به دلیل ارتقای کیفیت سوخت و تعهداتی که بخش خودروسازی در ارتقای خودروها دارد مجبور به درخواست برای زوج و فرد کردن ترددها نداشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است، ‌ گفت: خوشبختانه حمایت از برنامه های توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار دولت قرار گرفته و همچنین وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در راستای این مهم برنامه‌هایی دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز