خبرگزاری کار ایران

از مادران شهدای گمنام تجلیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۰۷۱

کار فرهنگی نباید نمایشی باشد و مسئولان باید دل بسوزانند و کارشان جنبه تشریفاتی نداشته باشد و اگر مخلص باشند می‌توانند کار عمیق فرهنگی را شروع کنند

یادواره مادران چشم انتظار؛ آیین گرامیداشت مادران شهدای گمنام منطقه ۹، عصر دیروز(۱۹ خرداد) با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر تهران، فرمانده و مسئولان دانشگاه شهید ستاری، مسئولان کشوری و لشگری، ائمه جماعات مساجد منطقه و خانواده شهدای جاوید الاثر در سالن اجتماعات دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ در ابتدای این مراسم فرزاد قاسم زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۹ و رییس فرهنگسرای رویش با قرائت پیام مقام معظم رهبری به " یادواره مادران چشم به راه " و با تبریک سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) گفت: بدون شک میلاد حضرت علی اکبر(ع) انگیزه ای زیبا و مجالی برای تحقق شعار تهران شهر مهربانی است. مهربانی با مردم، با خانواده، با دوست و به ویژه مهربانی با مادرانی که معنای ایثارگری هستند و فرزندان خود را که عزیزتر از جانشان بود را در راه حفظ ارزش‌های مقدس و کیان این مرز و بوم واسلام تقدیم کردند.

همه ما باید دست و چادر تک تک مادران شهدا را ببوسیم

اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم حضور در مجلس شهدا را توفیق دانست و گفت: بزرگداشت مادران شهدای گمنام و تقارن آن را با میلاد حضرت علی اکبر(ع) گرامی می‌دارم و همه ما باید دست و چادر تک تک مادران شهدا را ببوسیم و بدانیم که دعای مادران شهدا گرهگشای بسیاری از مشکلات ماست چراکه شهدا در پیشگاه خدا ارزش و عطمت دارند.

او خطاب به مادران شهدای جاوید الاثر گفت: فرزندان شما در همه عرصه‌ها ازپیروزی انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی امریکا تا جنگ تحمیلی و تا امروز در مسئله سوریه شرکت کردند و با ایستادگی خود ثابت کردند که دشمن نمی‌تواند موفق باشد.

شاکری تاکید کرد: ما در فناوری مقام چهارم را در دنیا داریم که این موضوع مدیون خون شهدا و رهبری است و اگر عمرمن کفاف ندهد شما شاهد تمدن و مدیریت اسلامی و مهد اهل بیت شیعه در دنیا خواهید بود.

عضو شورای شهر تهران به موفقیت جنگ‌های ۳۳ روزه و ۸ روزه حزب الله و حماس اشاره کرد و گفت: خانواده شهدا بدانند اگر قدرت‌های جهان بخواهند گوشه‌چشمی به ایران کنند آنها را منهدم خواهیم کرد و بدانید که آینده برای فرزندان شما و نظام اسلامی است.

بافضیلت‌ترین انسان‌ها بزرگترین هستند

از دیگر مهمانان یادواره مادران چشم انتظار حجت الاسلام والمسلمین علیرضا رجالی تهرانی بود که به موضوع اهمیت دوران جوانی پرداخت و با ارائه روایاتی از پیامبر(ص) گفت: نباید در نافرمانی خداوند به کم سن و سالی افراد استدلال کرد و نباید گفت که چرا یک جوان مسئول است چرا که پیامبر می فرماید همیشه قرار نیست بزرگترها با فضیلت‌ترین باشند بلکه بافضیلت‌ترین انسان‌ها بزرگترین هستند و این یعنی فضیلت محوری و شایسته سالاری که امروزه نتیجه‌اش را می‌بینیم.

رجالی تهرانی تاکید کرد: این فضیلت‌محوری در جبهه‌ها وجود داشت و کسانی که برای دفاع رفتند همه به دنبال فضیلت بودند و چه فضیلتی بالاتر از اینکه کسی از خانه مهاجرت کند و به جبهه برود و به شهادت برسد و حتی یک نشان هم به خانواده‌اش برنگردد.

او خطاب به مادران شهدای جاویدالاثر گفت: می‌دانیم که فرزندان شما از نظر جسمی کنار شما نیستند اما در پیشگاه خدا مقامی بزرگ دارند و بدون شک بهترین جایگاه را برای پدر و مادر شهید رقم خواهند زد.

از انجام کارهای فرهنگی غافل بودیم

مجتبی مطهری فرزند استاد شهید آیت الله مطهری نیز در این مراسم گفت: این حرکت کار فرهنگی بزرگ و ارزشمندی است چراکه شهدا انسان‌هایی والا و متعالی بودند که در دامان مادران خود آسمانی شدند.

استاد الهیات دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به نقش بی‌بدیل مادران شهدا اشاره کرد و ادامه داد: این یادواره‌ها برای مادرانی که نقش مهمی در تربیت و رشد معنوی و اخلاقی فرزندان خود داشتند بسیار لازم است.

مطهری با تاکید بر اینکه دیدن رنج مادران خیلی سخت است، گفت: من رنج مادر خودم را در شهادت پدر دیده‌ام و می‌دانم چقدر سخت است اما به شدت معتقدم که کارهای فرهنگی را دیر شروع کرده‌ایم و باید انجام کارهای فرهنگی را جدی بگیریم.

فرزند شهید مطهری این مراسم را در تطهیر و تزکیه و صفای روح موثر دانست و افزود: در این مراسم یاد و توجه به خدا و عطر معنویت وجود دارد و فضا را معطر می‌کند و هر کاری که در حوزه خانواده شهدا و شخصیت شهدا انجام شود تکلیف است اما باید یادمان نرود که از کارهای فرهنگی غافل بودیم و در مشکلاتی که شاهد آن هستیم خودمان مقصریم چراکه کار فرهنگی عمیقی انجام نداده ایم و باید بدانیم که انجام کار فرهنگی با بخشنامه‌ها درست نمی‌شود.

مجتبی مطهری تاکید کرد: کار فرهنگی نباید نمایشی باشد و مسئولان باید دل بسوزانند و کارشان جنبه تشریفاتی نداشته باشد و اگر مخلص باشند می‌توانند کار عمیق فرهنگی را شروع کنند البته زمان می‌خواهد تا این مسائل فرهنگی رسوخ کند و اگر غفلتی شده باید جلوی غفلت را گرفت و آب رفته را به جوی بازگرداند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ریشه و مبنای انقلاب فرهنگ بود و در واقع فرهنگ باعثمعجزه انقلاب شد و استمرار این راه منجر به فرهنگسازی می‌شود.

تجلیل از مادران شهدای جاوید الاثر

در این مراسم از مادران ۵ شهید جاوید الاثر منطقه محمد رضا گروسی، فتح الله مشهدی حسین، محمد دمیرچی، قاسم عابدی و غلامرضا سیاه کلانی تجلیل شد.

در فرهنگسرای بهمن از مادران شهدای گمنام تجلیل شد

در ‎مراسم گرامیداشت مادران شهدای گمنام با عنوان «مادران چشم‌ به راه» که همزمان با ولایت حضرت علی‌اکبر(ع) با سخنرانی احمدمسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران؛ ‏مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نخستین فرهنگسرای پایتخت برگزار شد.

برگزاری ویژه‌برنامه برای شهدای گمنام استمرار داشته باشد

رئیس شورای شهر تهران با حضور در فرهنگسرای بهمن و مراسم گرامیداشت مادران شهدای گمنام گفت: از مسئولان شهرداری و همکارانم می‌خواهم که این‌گونه برنامه‌ها موردی و مقطعی نباشد و استمرار داشته باشد.

احمد مسجدجامعی در ادامه مراسم با اشاره به سخنان امام خامنه‌ای گفت: در حماسه‌های کهن ما نیز پهلوانان بودند که با دیوها می‌جنگیدند. دیوها در نگاه مردم، موجودات بدی هستند که نماد پلیدی و پلشتی هستند. مردم ما بارها در برابر پلیدی‌ها قیام کردند و خاندان‌های پهلوان‌های بزرگ از این قبیل بودند. در افسانه‌ها خاندان زال، خاندان گودرز، خاندان رستم و… از این عده بودند. امروز به برکت و نورانیت اسلام مردم این سرزمین چهره‌های پهلوانان و قهرمانان زیادی را دیدند. در اسلام مردانی بزرگ و چهره مردی بزرگ از سلاله پاکان مانند مولا علی(ع) زبانزد است. شهدا از مردانی هستند که مسیر این بزرگان را پیمودند. اینان سردمداران پهلوانی و قهرمانی این مردم شدند. آئین پهلوانی حول محور این امام بزرگ شکل گرفت و کانون آن فرزندان این خاندان بودند که یکی پس از دیگری در راه این امام بزرگ قدم نهادند و چراغ هدایت را روشن نگاه داشتند. حضرت علی‌‌اکبر(ع) از بزرگان این خاندان بود.

وی تصریح کرد: آنچه در وضعیت شهری استان تهران صورت گرفته و هر کجای تهران محله‌ای شکل گرفته حول محور امامزاده‌ای بوده است. عشق و ارادت به این خاندان در تمام ساکنان این مرز و بوم تنیده شده و آنها را یکپارچه کرده است. در این جمع مادران شهیدی را در میان خود داریم که از فرزندان خودشان خبر ندارند و این به اصالت عاشورایی‌ آن‌ها بازمی‌گردد. اصالتی دارند که زمانی که فرزندان این مادران قدم به این دنیا گذاشتند کام آنها باتربت حضرت سید‌الشهداء برداشته شد. امیدواریم که کام شما مادران و کام ما هم به تربت آن حضرت متبرک شود و در راه آن امام بزرگوار تلاش کنیم.

مسجد جامعی در پایان گفت: این دستاورد آن همه عشق پدران پاک و مادران پاکدامن است که ثمره آن، این خون‌های پاکی است که به عزت و سعادت و نام این سرزمین در هر سوی عالم منجر خواهد شد و شده است. از مسئولان شهرداری و همکارانم می‌خواهم که اینگونه برنامه‌ها موردی و مقطعی نباشد و استمرار داشته باشد. در زمانبندی و گروه‌بندی‌های لازم صورت گیرد و به این مادرانی که حدود ۶۰۰ نفر آنها در این مناطق شناسایی شده‌اند و همچنین پدران بزرگوار و با جرات شهدای گمنام به طور پیوسته رسیدگی شود. رسیدگی صرفاض حضور در بعد مادی نیست.

برخی مدیران فرهنگی بریدن خود را به کل جامعه تعمیم می‌دهند

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی دیگر سخنران مراسم بزرگداشت مادران شهدای گمنام درفرهنگسرای بهمن گفت: صحبت کردن در جمع مادران شهدا کار سختی است حتی برای کسانی که خود را مدعی در سخنرانی می‌دانند چرا که نوعی درس پس دادن جلوی کسانی است که خودشان صاحب اصلی مکتب و طریق راه هستند.

وی با بیان اینکه خودم فرزند شهید هستم و جزئی از این خانواده محسوب می‌شوم اظهار داشت: صبر کردن در مسیر حق و درمنظومه اسلامی جایگاه والایی دارد در همان منظومه و چارچوب اسلامی نیز جایگاه مادر متفاوت است. نقش مادر در نظام متعالی ما بسیار والا است و به همین دلیل ائمه اطهار می‌گویند مردان از دامان زنان به معراج می‌رسند و بهشت زیر پای مادران است. صبر در نهان مادر گذاشته شده است اما امروز جمع شده‌ایم تا در مورد صبری مضاعف صحبت کنیم. در مورد خانواده‌هایی که نه تنها داغ فرزند خود را دیده‌اند که حتی داغ پیکر ندیده فرزندشان را تحمل می‌کنند.

بذرپاش افزود: در کجا باید قدر این ظرفیت‌ها را بدانیم. کجا می‌توانیم قدر این تقاطعی که مابین صبر مادر و صبر مضاعف بر فرزند است را بررسی کنیم. نباید تنها در مقام تجلیل چنین برنامه‌ای برگزار شود بلکه باید در مقام الگو دادن به جامعه نیز اقدام عملی صورت گیرد و بتوانیم سیر و سلوک این مادران را معرفی کنیم. به نظر می‌آید که مهم‌تر از تجلیل این است. البته تشکر و قدردانی باعثخیر و برکت می‌شود. هنر انقلاب فرهنگی نیز همین است. حداقل در آموزه‌های اسلامی به ما یاد دادند که اگر چنین کار فرهنگی را انجام داده‌اید برنده هستید. نه اینکه در مقابل کسانی که برنامه ریخته‌اند تا این جوانان را از بین ببرند تسلیم شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنر پاک فرهنگی انقلاب اسلامی این است که زمینه را برای اکثرمردم فراهم کند. مگر نه هنر بسترسازی برای فضاهایی که فاسد است، هنر نیست. ما وارثاین همه رشادت هستیم کشور ما در ۸ سال دفاع مقدس تقریبا ۲۴۰ هزار شهید با میانگین سنی ۲۳ سال تقدیم انقلاب کرد. یعنی این جوانان در اوج تحصیل، تشکیل خانواده، و بهترین زمان زندگی پا بر روی آرزوهای خود گذاشتند و خداوند آرزوهای بزرگتری به آنها داد. من تنها شهدا را عرض کردم چندین هزار جانباز تقدیم انقلاب شد که متاسفانه گاهی اوقات بیشتر مظلوم واقع می‌شوند. چرا که درد جانبازی تا آخر عمر با آنها است. وخانواده‌های آنها نیز صبورانه تحمل می‌کنند. مجاهدات همسران شهدا هم در جایگاه خود ماندگار است.

وی با اشاره به اینکه درجنگ ایران وعراق یک وجب از خاک جمهوری اسلامی کم نشد، گفت: در مقابل محمدرضا پهلوی با صدام جنگید و جزایر بحرین و حاشیه آن را به طور کلی واگذار کرد. مسیر انقلاب رو به جلو حرکت کرد در دوره‌ای گفتند جوانان بریدند اما در ۵ سال آخر حکومت پهلوی نیز که به انقلاب منجر شد اوضاع فرهنگی بسیار بد شده بود اما همان جوانهایی که در آن دوران بودند انقلاب کردند و بسیاری از آنها نیز در دوران ۸ سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند و همان‌ها جنگ ما را پیروز کردند.

بذرپاش تصریح کرد: برخی سیاسیون و مدیران فرهنگی و آدمهای خاص از کار می‌برند و خسته می‌شوند و این را تعمیم به تمام جامعه می‌دهند اما اینگونه نیست.

‎‎‎

در فرهنگسرای اندیشه نیز از مادران شهدای گمنام تجلیل شد

در همایش مادران چشم فرهنگسرای اندیشه از مادران شهیدان جعفرکاشانیان، غلامرضا کمانی، فرهاد یحیی پور، علیرضا صفارزاده، اصغر عبدی، احمدرضا تقی زاده، مهدی مسکنی، مجید حشمتی، حبیب برادران توکلی، مجید یحیایی و علیرضااحمدآبادی تجلیل به عمل آمد.

سیدمحمدحسین حجازی رییس فرهنگسرای اندیشه نیز گفت: با تجلیل از مادران شهدا، از حماسه صبر فداکاری و همه خوبیها تجلیل کرده ایم و تداوم چنین برنامه هایی در راستای اهداف فرهنگ سرای اندیشه است چرا که وجود این برنامه ها و توجه به فرهنگ دفاع و مقدس و خانواده های شهدا برکت تمام فعالیت های فرهنگی و هنری است.

در ادامه برنامه حمید رضا شکارسری شاعر دفاع مقدس و برگزیده جایزه ادبی قدس به شعرخوانی پرداخت.

مادران شهدا هنرمندان واقعی‌اند

یکی از مدعوین همایش مادران چشم به راه؛ خلیل ارجمندی مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان بود. او هنر اصیل و واقعی را نزد مادران شهدا دانست و در این باره گفت: شما زینب زمانید و با صبر خود، هنر واقعی را آفریدید و پایداری و عظمت ایران در گرو صبر شما و خون شهیدان شما خلاصه شده است و تمامی هنرمندان در عرصه های مختلف به اعتبار خون فرزندان شما فعالیت می کنند.

به مناسبت همزمانی مراسم بزرگداشت مادران شهدای جاویدالاثر با سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) در ادامه مجید بادکوپه از مادحان اهل بیت علیهم السلام به مداحی و مولودی خوانی پرداخت.

انتظار سخت است

در حاشیه این مراسم چندنفر از مادران شهدا از دغدغه‌ها و روزهای بسیار سختی که سپری کردند؛ سخن گفتند.

اشرف موسویان مادر شهید حبیب توکلی از سختی انتظار برای پیدا شدن پیکر فرزند شهیدش سخن گفت و اینکه فرزندش همیشه از خدا می‌خواسته مفقودالاثر شود.

خدیجه احمدی مادر شهید مجید یحیایی درحالیکه بسیار متاثر بود؛ گفت: هیچ نشانی از فرزندم نیست که دلم را به او خوش کنم آرزویم این است که اسم یکی از کوچه‌ها یا معبرها به نام فرزندم باشد تا از این طریق کمی آرام بگیرم.

مادر شهید علیرضا صفارزاده نیز از جوانان می‌خواهد که دنباله‌رو فرزند شهیدش باشند و شهدا را هرگز فراموش نکنند.

همایش مادران چشم به راه با حضور ایازی معاون وزیر بهداشت، سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین، منصور احمدلو مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران، مختارپور دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور، محمدصلاحی معاون برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری تهران، غلامرضا خلیلی ارجمندی مدیرعامل صندوق اعتباری نویسندگان - روزنامه‌نگاران و هنرمندان، فرهادی فرماندار تهران و سردار علی محمد نایینی عضو هیت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ساعت ۲۱ به اتمام رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز