خبرگزاری کار ایران

مراسم کانون کارگردانان خانه‌ی تئاتر با عنون «شب نخبگان غایب» برگزار شد؛

عباس جوانمرد: پیرزن اهل گناوه هم حق دارد تئاتر ببیند

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۲۴۷

محمود دولت آبادی: جوانمرد به ادبیات نمایشی ایران توجه داشت. / اصغر فرهادی: سالی پنج اثر خوب در تئاتر می‌بینیم اما در سینما چنین نیست. / جمشید مشایخی: نباید هر فردی را به سادگی وارد صحنه تئاتر کنیم.

مراسم سالانه کانون کارگردانان خانه تئاتر با عنوان «شب نخبگان غایب» شب گذشته و با تقدیر از سه هنرمند اثر گذار تئاتر کشور(عباس جوانمرد، فرهاد مهندس‌پور و حامد محمد طاهری) به همراه سخنانی از محمود دولت آبادی، اصغر فرهادی‌، جمشید مشایخی‌، محمد چرم‌شیر‌ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مراسم در حالی با اداره جلسه توسط علیرضا نادری در تالار «ناصری» خانه هنرمندان ایران برگزار شد که طی آن ابتدا محمود دولت‌آبادی، اصغر فرهادی و جمشید مشایخی به بیان خاطرات خود از همکاری یا آشنایی با عباس جوانمرد به عنوان موسس " گروه هنر ملی " پرداختند.

محمود دولت آبادی: جوانمرد به ادبیات نمایشی ایران توجه داشت

محمود دولت آبادی ضمن یادآوری خاطرات سال‌های دور و تاسیس گروه هنر ملی به سرپرستی عباس جوانمرد اظهار داشت: واژه تئاتر از زبانی غیر فارسی می‌آید و اینجا کوشش شد واژه نمایش را جایگزین کنند که نشد و اینطور به نظر می‌رسد که اصراری هم نیست. اما آنچه عباس جوانمرد را متمایز کرد‌، پرداختن او به ادبیات نمایشی ایران بود و اینکه نام گروهش را گروه «هنر ملی» گذاشت. من همیشه به این فکر می‌کردم که چرا او نام گروه را هنر ملی گذاشت و بعد به این نتیجه رسیدم که این واژه دربرگیرنده هنرهای مختلف می‌شود.

این نویسنده که در گذشته به عنوان بازیگر در گروه «هنر ملی» به فعالیت پرداخته است، ادامه داد: در این گروه آثار نمایشی ایران از جمله آثاری از علی حاتمی‌، بهرام بیضایی‌، نصرت الله نویدی‌، بهزاد فرهانی‌ و… اجرا شد. با حضور در این گروه از دوستان بسیار خوبی بهره‌مند شدم. آنجا محلی بود که اگر افراد می‌خواستند کاری در گستره نام گروه انجام دهند، جا برایشان فراهم بود.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادهای جوانمرد این بود که از هنرپیشه می‌خواست نقشی را که او در ذهن داشت، عینا اجرا کند و این کار را برای هنرمندان دشوار می‌کرد. کار کردن با عباس جوانمرد خیلی دشوار بود اما این امر ناممکن نبود؛ چون من بیشترین کارها را با او انجام دادم.

دولت‌آبادی سپس به اجرای نمایش «پهلوان اکبر می‌میرد» نوشته بهرام بیضایی اشاره کرد و اظهارداشت: در آن نمایش من به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می‌کردم که در یکی از شب‌ها قمه نمایش با یک قمه واقعی جابه جا شده بود و خدا می‌داند من خودم را با چه سرعتی به بازیگر رساندم تا در لحظه‌ی ضربه زدن قمه قلابی در دست بازیگر باشد. پس می‌بینید که آقای جوانمرد یک جانی هم به من بدهکار است!

اصغر فرهادی: سالی پنج اثر خوب در تئاتر می‌بینیم اما در سینما چنین نیست

اصغر فرهادی که پیش از ورود به عرصه سینما در حوزه تئاتر فعال بوده است، با اشاره به عنوان برنامه‌ی کانون کارگردان‌ها «شب نخبگان غایب» بیان کرد: شاید کمی در بحثغیبت نخبه‌ها مانند بسیاری بحث‌های دیگر اغراق می‌کنیم، در حالی که اگر نگاهی به همین سالن بیندازیم شاهد حضور بسیاری نخبگان هستیم. هرچند جای خالی نخبه‌هایی مانند بهرام بیضایی بسیار خالی است. اما با وجود همه دشواری‌ها هنوز نخبگان بسیاری در کشور حضور دارند.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه اندکی که از سفر به کشورهای گوناگون طی این مدت به دست آوردم معتقدم که اگر قرار بود چنین برنامه‌ای در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شود، این تعداد نخبه که محبوب مردم باشند، کنار یکدیگر جمع نمی‌شدند.

کارگردان مولف سینمای ایران تصریح کرد: به دلیل ناملایماتی که از طرف سیستم وجود دارد، دچار خشمی هستیم که گاهی سمت و سوی آن متوجه خودمان می‌شود. معتقدم در تئاتر ما نخبگان بسیاری حتی بیشتر از نخبگان سینمایی حضور دارند و من گاهی که این سخن را مطرح می‌کنم، دوستان سینمایی گله می‌کنند. اما واقعیت این است که دست کم در طول سال پنج – شش تئاتر خوب می‌ببینیم ولی متاسفانه در سینما چنین نیست.

فرهادی اثرگذاری عباس جوانمرد در زندگی خصوصی و حرفه‌ای خود اشاره کرد و گفت: از ایشان دو موضوع بسیار مهم آموختم. نخست اینکه در طول تمام سال‌ها هیچ بی‌ادبی از ایشان ندیدم؛ به ویژه در روزگاری که در مملکت ما ادب خیلی نایاب شده و حتی در تریبون‌های رسمی نیز حرف‌های زشت و سخیف زده می‌شود، ‌ ایشان هرگز کلمه‌ی بی‌ادبانه‌ای بر زبان نیاورده و من آقای جوانمرد را به عنوان مجسمه یک انسان مودب در ذهنم تصویر کرده‌ام.

کارگردان «درباره الی» با اشاره به دیگر ویژگی‌ عباس جوانمرد بیان کرد: ایشان با وجود سخت‌گیری که در کار خودشان دارند در برخورد با آثار دیگران سخت‌گیر نیستند و خیلی زود تحت تاثیر آثار جوانان قرار می‌گیرند. گاهی پیش آمده همراه یکدیگر به تماشای اثری نشسته‌ایم و حتی در صحنه‌ای که به نظر نمی‌رسد اثرگذاری زیادی داشه باشد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به نظرم خصوصیت دوست داشتن دیگران که در ما کمرنگ شده در ایشان پررنگ‌تر شده است.

جمشید مشایخی: نباید هر فردی را به سادگی وارد صحنه تئاتر کنیم

جمشید مشایخیبا بیان خاطراتی از دوستی و همکاری با عباس جوانمرد اظهار داشت: خوشحالم زنده هستم و می‌توانم در این برنامه حضور داشته باشم و بگویم به عباس جوانمرد بدهکارم و خوشحالم که هستم و می‌توانم این موضوع را مطرح کنم.

وی ادامه داد: سال ۵۶ حال خوشی نداشتم، بسیار از شرایط اداره تئاتر عصبانی بودم اما آقای جوانمرد مرا بر سر یکی از کارهایش برد تا از فضای آنجا دور باشم و به همین دلیل به ایشان بدهی دارم.

این هنرمند پیشکسوت سپس با انتقاد از شرایط فعلی بازیگری تئاتری گفت: تئاتر خیلی سخت است چرا هر کسی را می‌آورند؟ چرا فوتبالیست‌ها و یا هنرپیشه‌های زیبای سینما را به تئاتر می‌آورند؟ یک نفر به من پیشنهاد بازیگری داده بود به او گفتم یک ماه باید با من کار کنی، چرا که تئاتر بسیار دشوار است.

مشایخی با خواندن بیتی از حافظ خطاب به جوانمرد گفت: در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن / شرط اول قدم آن است که مجنون باشی و شما همیشه عاشق بودید، همیشه.

بعد از اتمام سخن‌های هنرمندان درباره عباس جوانمرد اعضای گروه «هنر ملی» که در سالن حضور داشتند به پا خاستند و در ادامه موسس این گروه برای تقدیر روی صحنه رفت.

عباس جوانمرد: امکان دیدن تئاتر باید برای پیرزن گناوه‌ای هم فراهم شود

جوانمرد با اشاره به شکوه و قدرتی که این هنر دارد، گفت: ما اهل نمایش، کمتر به موهبتی به اسم تئاتر واقف هستیم. در حالی که حرفه ما بسیار شکوهمند و باقدرت است. اگر ما از این قدرت استفاده کنیم، می‌بینیم هر معضل اجتماعی را می‌توان به تئاتر تبدیل کرد.

وی با انتقاد از شیوه اجرای نمایش‌ها درایران یادآور شد: وقتی نمایشی با اقبال تماشاگران روبرو می‌شود‌ و تازه راه تکامل را پیدا می‌کند چرا باید سالن را به گروه دیگری بدهند؟ مگر سری‌دوزی کاپشن و پیراهن است؟! آثار بسیاری دیده‌ام که در میان استقبال تماشاگران به اجرای خود خاتمه داده‌اند. گفته می‌شود مشکل ما پول و سالن است، اما من به شما نشان می‌دهم چنین نیست، تئاتر از شما پول نمی‌خواهد. تئاتر را می‌شود خودکفا تنظیم کرد، فقط به ما جا بدهید.

این هنرمند تصریح کرد: چرا نمی‌شود هر معظل اجتماعی را تبدیل به تئاتر کرد؟ هر مشکلی در زندگی انسان وجود داشته باشد قابلیت تبدیل شدن به تئاتر دارد. بارها از خودم پرسیدم زندگی تئاتر است یا تئاتر زندگی است؟ و به این نتیجه رسیدم که هر دو صحیح است. چه بهتر که ما از این قدرت زنده در تمامی کردار روزمره بهره بگیریم.

سرپرست گروه «هنر ملی» با بیان اینکه تئاتر امروز بارور شده و زمان بهره برداری رسیده است اظهار داشت: یکی از مسائلی که ناشی از ناآگاهی و کج فهمی است، این است که فکر می‌کنند سالن تئاتر باید قفسی مثل این سالن باشد در حالی که این تفکر ۸۰ ساله کهنه شده است. متاسفانه برای ساخت سالن‌ها با اهالی تئاتر مشورت نکرده‌اند و این همه مخارج کلان کرده‌اند و امروزه مشکل عمده جوانان ما این است که روی پشت بام یا در پارک تمرین می‌کنند.

عباس جوانمرد در پایان با اظهار تاسف از اجرا نشدن آثار در دیگر شهرها تاکید کرد: مگر شهرستانی‌ها مالیات نمی‌دهند؟ پیرزن بندر گناوه‌ای هم به اندازه آقازاده‌های تهرانی، حق دارد تئاتر ببیند. آدم‌هایی که مسئول هستند اگر اهل این کار باشند می‌توانند رپرتوار درست کنند. باید به آنها گفت که شما به تئاتر صدقه نمی‌دهید! چرا که می‌تواند خودش را اداره کند و امیدوارم همه مسئولان به این درایت برسند که اهل کار را بر سر کار بگذارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز