خبرگزاری کار ایران

وزارت ورزش از خودش شروع کند؛

هیات‌مدیره پرسپولیس هم شفاف‌سازی شود / لزوم پرهیز از ابهامات شائبه برانگیز!

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۷۵۱

قطعا مدیران اقتصادی برای رضای‌خدا و خشنودی دل هواداران وارد باشگاه نشده‌اند / این حضور چه منافعی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت که حاضر شده‌اند سرمایه خود را به سمت باشگاه " زیان‌ده " پرسپولیس منتقل کنند.

باشگاه پرسپولیس که تا همین دو هفته پیش با بدهی ۷۰ میلیاردی بدهکارترین باشگاه ایران بود و مدیران سابق آن به واسطه عملکرد و تعهدات انجام نشده خود با انواع اتهامات ریز و درشت روبرو بودند، حالا خوشبخت‌ترین باشگاه ایران که حتی آسیاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرخ‌پوشان با امضای اولین قرارداد با حامی مالی باشگاه که هنوز ماهیت اینکه چه افراد و شرکت‌هایی هستند، رقمی ۳۰ میلیاردی را دریافت کردند تا بی‌سابقه‌ترین قرارداد مالی در تاریخ باشگاه‌های ایران به ثبت برسد و حداقل امیدوار باشند اتفاقات ناخوشایند فصل دیگر تکرار نخواهد شد.

پرنده خوشبختی این روزها در حالی بالای سر باشگاه پرسولیس می‌چرخد که هنوز چند روزی از انتخاب هیات مدیره جدید نمی‌گذرد، ترکیبی ۹ نفره و متفاوت که در ظاهر دیگر از حضور شخصیت‌های سیاسی و سفارش شده در آن خبری نیست و به گفته خادم هیات مدیره جدید ترکیبی از مدیران اقتصادی است تا پرسپولیس دیگر دغدغه مالی نداشته باشد.

با تزریق پول به باشگاه، پرسپولیس یک شبه از فرش به عرش رسیده و یک‌باره سرخ‌پوشان پولدار شده‌اند و حتی زمزمه‌هایی از بودجه ۵۰ میلیاردی برای این فصل به میان آمده که گفته شده ۳۰ میلیارد آن را اسپانسر تامین می‌کند، ۵ میلیارد را حمید‌رضا سیاسی رئیس هیات مدیره و ۱۵ میلیارد هم از محل پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی سازمان لیگ تامین خواهد شد.

اینکه چنین عدد و ارقام میلیاردی در عمل هم جنبه واقعیت به خود بگیرد و باشگاه پرسپولیس با چنین پشتوانه مالی فصل را برای حضور قدرتمند در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا آغاز کند، بسیار ایده‌آل و رویایی به نظر می‌رسد اما تجربه سال‌های اخیر پرسپولیس تاکنون خلاف این را نشان داده است.

فصل قبل هم رویانیان با این ادعا که برنامه‌های اقتصادی وسیعی را در پرسپولیس پایه گذاشته که باشگاه را از نظر مالی بی نیاز خواهد کرد از تاسیس کارت هواداری و دانشگاه علمی کاربردی گرفته تا تولید نوشابه و خط هوایی پرسپولیس در مسیر درآمدزایی برای باشگاه گام برداشت، اما در نهایت فصل با بی‌پولی محض و بلند شدن سر و صدای بازیکنان به پایان رسید.

پرسپولیس سال‌هاست نابسامانی مالی ناشی از عملکرد نامناسب مدیران قبلی‌اش را یدک می‌کشد و همه ساله تنها بر مشکلات این تیم افزوده شده و هرگز راه حل مناسب و همیشگی برای سامان یافتن اوضاع مالی و مدیریتی این تیم وجود نداشته است. اینکه آیا به مسیری که وزارت ورزش در پیش گرفته می‌توان خوش‌بین بود، موضوعی است که آینده آن را نشان خواهد داد.

این یک تجربه تازه است که البته در فوتبال ما چندان سابقه خوبی نداشته و حامیان مالی معمولا تا پایان راه پای تعهدات خود نمانده‌اند، اما ناگفته نماند، در فوتبالی که قرارداد تبلیغات محیطی آن یک‌باره از ۱۸ میلیارد به ۱۶۰ میلیارد افزایش می‌یابد، عجیب نخواهد بود اگر قرارداد اسپانسر یک فصل باشگاه هم چند برابر شود. ‌هفته گذشته، پرسپولیس بدهکار با مدیرعاملی علی پروین می‌خواست ‌قرارداد ۱۰ میلیاردی با بانک رسالت ببندد و اکنون پس ‌از چند روز، اوضاع ۱۸۰ درجه تغییر کرده و پرسپولیس تنها برای یک فصل ۳۰ میلیارد‌ می‌‌گیرد.

حال‌ که وزارت ورزش دستش در شفاف‌سازی مناسبات مالی اعضای فوتبال به کار است، بد نیست‌ تحقیقی‌ نیز در این قراردادهای فوتبالی شود و معلوم کند این دوگانگی از کجا ناشی می‌شود؛ بی‌اطلاعی و ضعف مدیریتی و ارزان‌فروشی مدیران قبلی یا وضعیت مبهم و قراردادهای غیرشفاف مدیران کنونی! که شاید تبعات آن مشکلات مضاعفی را گریبان‌گیر باشگاه پرسپولیس کند. تا این لحظه نامی از اسپانسر باشگاه پرسپولیس در میان نیست و معلوم نشده تیم اقتصادی که قرار است ۳۰ میلیارد به حساب باشگاه واریز کند در مقابل این مبلغ چه بهره‌برداری‌هایی از " برند " پرسپولیس خواهد داشت و در مقابل هزینه‌هایی که متقبل می‌شود از کدام منابع متنفع خواهد شد؟

قطعا مدیران اقتصادی عضو هیات مدیره پرسپولیس برای رضای خدا و خشنودی دل هواداران وارد این باشگاه نشده‌اند و قطعا از هزینه‌هایی که می‌کنند انتظار بهره‌برداری مالی دارند ولی شرکتی که " سودده " نیست و به همین خاطر هم تاکنون امکان عرضه آن در بورس وجود نداشته چه منافعی برای سرمایه‌گذاران آن خواهد داشت که حاضر شده‌اند سرمایه خود را از دیگر بخش‌های اقتصادی درآمدزا به سمت باشگاه " زیان‌ده " پرسپولیس منتقل کنند.

وزارت ورزش که با شمشیر شفاف‌سازی با رسانه‌ای کردن مبالغ قرارداد بازیکنان دو تیم استقلال و پرسپولیس هیاهوی زیادی به پا کرده، چه بهتر است جزئیات همین قرارداد جدید باشگاه پرسپولیس را نیز فاش کند تا ابهامات موجود در زمینه نیز برطرف شود و ثابت کند وزارت ورزش به دنبال پنهان‌کاری نیست و از بیان واقعیت‌ها ابایی ندارد.

نکته‌ای که در‌ قرارداد اسپانسر این باشگاه اهمیت دارد و خادم و رحیمی هر دو به آن اشاره کرده‌اند، ‌اینکه علاوه بر ۳۰ میلیارد اسپانسر، فرصت برای درآمدزایی اقتصادی توسط اعضای هیأت مدیره این باشگاه هم وجود دارد و این نکته‌ای است که وزارت ورزش به عنوان نقطه اتکای هیأت مدیره جدید پرسپولیس در نظر گرفته؛ هیأت مدیره‌ای اقتصادی که قرار است کار اقتصادی انجام دهد. ‌همین، نکته مبهم دیگر هیأت مدیره پرسپولیس است که رئیس هیات مدیره تنها از برنامه‌های اقتصادی بزرگ برای این باشگاه سخن گفت؛ سخنانی که رویانیان و رؤسای قبلی باشگاه‌ هم در گذشته می‌‌گفتند و نتیجه‌اش همان بدهی ۷۰ میلیاردی شد!

بهبود اوضاع مالی پرسپولیس اتفاق خوب و خوشایندی است که از باشگاهی به قدمت پرسپولیس که یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و هواداران میلیونی در سراسر دنیا دارد همین انتظار می‌رود، اما اینکه پرسپولیس یک شبه به قول مدیران باشگاه به عابر بانک آسیا تبدیل می‌شود و ماهیت افراد و حامیان مالی و نحوه قراردادها و توافقات صورت گرفته چندان روشن و شفاف نیست جای نگرانی دارد. نگرانی از اینکه یکی - دو سال دیگر از میان اسناد و مدارک بازرسان بدهی‌های بزرگتری علنی شود و کسی پاسخگوی آنها هم نباشد!

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز