خبرگزاری کار ایران

شعرگردی را با سرزمین‌من تجربه کنید

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۷۴۸

شعرگردی با خراسان شروع می‌شود. ابتدا به دیدار شعرای خفتۀ توس و مشهد و نیشابور رفته و پس از آن به سیستان زادگاه رستم دستان رفته و از آنجا راهی تبریز می‌شوید تا سری به مقبره‌الشعرا بزنید. در تخت‏ فولاد به دیدار بزرگان ادب ایران می‌روید. مقصد آخر نیز زادگاه نیما یوشیج در یوش مازندران است.

پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من»، در اردیبهشت‌ماه ۹۳ منتشر شد. در این شماره، «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره راهنمای بازدید از آرامگاه‌های شعرای معروف ایران، لنج‌سازی و لنج‌رانی در خلیج‌فارس، عصاری صنعت کهن ایرانی، گشت‌وگذار در پارک ملی لار، تاریخچه منطقه قره‌باغ و همین‌طور راهنمای سفرهایی برای ماه اردیبهشت روانه بازار شده است.

مهم‌ترین پرونده این شماره از «سرزمین‌من» که جلد این شماره را هم به خود اختصاص داده، در بخش «ادبیات و تاریخ» منتشر شده است. در این پرونده سفری را به سراسر ایران، برای بازدید از مزار شعرای نامی ایران پیش رو دارید. شعرگردی در مجله را با خراسان شروع کرده که جایگاه سبک ادبی خراسان است. پس ابتدا به دیدار شعرای خفتۀ توس و مشهد و نیشابور رفته و پس از آن به سیستان زادگاه رستم دستان رفته و از آنجا راهی تبریز می‌شوید تا سری به مقبره‌الشعرا بزنید. تبریز را به قصد اصفهان ترک گفته و در تخت‏فولاد به دیدار بزرگان ادب ایران می‌روید. سپس راه کاشان در پیش گرفته و پس از آن به شیراز می‌روید. این سفر را در همدان ادامه داده، از آنجا به قم و تهران رفته و مقصد آخر نیز زادگاه نیما یوشیج در یوش مازندران است.

«سرزمین‌من» این‌بار در بخش «مردم ایران» این شماره همراه با عکس‌های یکی از عکاسان مجله در جنوب ایران سفری به این استان رنگارنگ و زیبا کرده‌ و سری به کارگاه‌های لنج‌سازی زده است. «میراثهمیشه فارس» برگزیده تصاویری تماشایی از لنج‌سازی و لنج‌رانی ایرانیان در خلیج فارس است که چند سال قبل پرونده آن توسط تیم «سرزمین‌من» تهیه و در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

در بخش «طبیعت» این شماره، با مطلب «سفر به دشت رویاها» در حوالی تهران گشتی خواهید زد. به دشت زیبا و شگفت‌‌انگیز لار می‌روید که بخش جنوبی و جنوب‌غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران قرار گرفته و بخش شمالی و شمال‌شرقی آن هم در تقسیمات کشوری جزوی از استان مازندران است. ساده‌ترین مسیر برای رسیدن به دشت لار، مسیر پلور و جاده هراز است که گزارش مجله هم در همین مسیر آغاز می‌شود. در این سفر با زیبایی‌ها و حیات‌وحش این منطقه آشنا شده و لذت سفر به آن را تجربه خواهید کرد.

«سرزمین‌من» در این شماره و در بخش «فناوری» سراغ یکی از صنایع کهن ایرانی رفته است. دانه‌های روغنی خروار‌خروار وارد کارخانه و حلب‌های روغن و کیسه‌های بزر کیلو‌کیلو خارج می‌شوند. عصاری صنعت چندهزارساله روغن‌گیری ایرانیان است؛ صنعتی که به گواه تاریخ، مردمان شوش هزاره دوم قبل از میلاد به کمک آن، از کنجد روغن می‌گرفتند. از آن روغن دریانوردان بدنه کشتی‌هایشان را محافظت می‌کردند و همگان، چراغ خانه‌هایشان را روشن نگه می‌داشتند. حالا این صنعت با شیوه‌های جدیدتر روال سابق را طی می‌‌کند.

چهاردهمین سفرنامه «اصغر عبداللهی» در «سرزمین‌من»، پرسه‌گردی در تهران است؛ در پایتخت شلوغ که تعطیلات نوروزی و هوای بهاری، حال‌و‌هوای متفاوتی به آن داده. مقصد این گشت‌وگذار باغ نگارستان است؛ جایی در حوالی میدان بهارستان که روزگاری باغ تابستانی قجرها بوده. سفر به این باغ، سفر به بخشی از تاریخ پایتخت است؛ به روزگاری که تهران آداب دیگری برای زندگی داشت و بناها چهره دیگری به شهر داده بودند. همین موضوع هم قدم زدن در خیابان‌های تهران امروز را به تهران قدیم پیوند می‌زند.

در بخش «زیارت» این شماره از مجله، مطلبی درباره بارگاه امامزاده سید ناصرالدین(ع) تهران تهیه شده. باغ باصفایی که امامزاده زمانی در آن مدفون شد، حالا در قلب پایتخت قرار دارد. جایی در خیابان قدیمی خیام که یادگار تهران قدیم است. این آرامگاه از طرفی در کنار بازار بزرگ تهران قرار گرفته که خود این بازار هم از مهم‌ترین مکان‌های تهران و نبض اقتصادی کشور محسوب می‌شود. قرارگیری بارگاه امامزاده در این محله قدیمی، باعثشده تا هنوز هم با همه تغییر و تحول‌ها، ردپای معماری گذشته بر بعضی خانه‌ها و مغازه‌های اطراف دیده شود.

در بخش «ایران فرهنگی» این شماره از «سرزمین‌‌من»، مطلبی درباره قره‌باغ منتشر شده است؛ منطقه‌ای متعلق به ایران قدیم که به واسطه عهد‌نامه گلستان حدود یک قرن پیش از ایران جدا شد. این منطقه در ۲۰۰ سال گذشته، دستخوش اختلافاتی شده که هنوز هم ادامه دارد. قره‌باغ گرچه امروز در تقسیمات سیاسی ایران جایی ندارد، اما هنوز هم به‌عنوان بخشی از ایران فرهنگی شناخته می‌شود. در پرونده پیش‌رو ابتدا تاریخی را که قره‌باغ از سر گذرانده مرور کرده و سپس زیرنظر دو باستان‌شناس، این منطقه را از آغاز تاریخ تا امروز بررسی خواهید کرد.

در این شماره چهارمین قسمت از دور جدید کارگاه عکاسی «سرزمین‌من» را می‌خوانید. در مطلب این شماره که عنوانش «عکاسی در اعماق» است، ماجراها و سفرهای دریایی «دیوید دابلیت» را دنبال خواهید کرد. ماجراهایی که او را به عمیق‏ترین نقاط اقیانوس‏ها کشانده و نتیجه را می‏توان در صدها تصویر بی‏نظیری از او مشاهده کرد که در مجله «نشنال‏جئوگرافیک» منتشر شده است.

در بخش «راهنمای سفر» این شماره از مجله، پیشنهادهای متناسب با آغاز زمستان ارائه شده‌ است. در بخش «طبیعت»، سه مطلب «قصه‌های ابری» به عنوان راهنمای سفر به منطقه ییلاقی درازنوی کردکوی، «تفرج تا لب چشمه» راهنمای بازدید از چشمه کانی‌گراوان سردشت و «گمشدگان بهشت» راهنمایی برای گردش در طبیعت منطقه سپیدان منتشر شده‌اند. همین‌طور در زیرمجموعه ماجراجوایی «پا در رکاب دریاچه» راهنمایی برای دوچرخه‌سواری در حوالی دریاچه لزور را خواهید خواند.

علاوه بر این، در بخش «میراث» و زیرمجموعه «موزه‌گردی» این شماره از «سرزمین‌من»، می‌توانید با مطلب «گلشن در کویر» برای راهنمای بازدید از باغ گلشن شهر طبس راهی خراسان جنوبی شوید. «سرزمین‌من» در بخش «روستا‌گردی» هم با مطلب «هم‌نوایی ارکستر چوب‌ها» راهی تماشای دهکده چوبی نیشابور و با مطلب «زیر آسمان تار» در بخش «آخر هفته» تا لب دریاچه‌های تار و هویر خواهید رفت همچنین در این شماره، گزارش «دوگوله دودار» در زیرمجموعه «سفره ایرانی» شیوه طبخ آبگوشت خوشمزه لرستان را آموزش می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز