خبرگزاری کار ایران

نقد اشرافیت و آقازادگی در برنامه‌ی خیابان ایران؛

پاسخ ده‌نمکی به چماقدار خواندنش چه بود؟!

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۷۰۴

احمدی‌نژاد معلول گفتمان عدالت‌طلبی بود نه علت آن / بعضی از مدیران و مسئولان که با موتور گازی از اصفهان به تهران آمده بودند؛ بعداز جنگ سوار ماشین‌های گران قیمت می‌شدند و صاحب خانه‌های بزرگ شدند / نشریات خارجی من را مایکل مور ایران خطالب می‌کنند.

مسعود ده‌نمکی با رد شایعه خداحافظی خود از دنیای فیلمسازی؛ از ساخت «رسوایی» ۲ در ادامه‌ی دوران فیلمسازی‌اش خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ده‌نمکی که شب گذشته(۱۲ اردیبهشت) در برنامه «خیابان ایران» میهمان فریدون جیرانی در شبکه اول سیما بود؛ در پاسخ به سوال جیرانی که گفت گروه بسیاری معتقدند که شما پیش از فیلمسازی و کار رسانه‌ای چماقدار بوده‌اید و سابقه خوبی ندارید؛ گفت: اینگونه نبوده است و من همیشه از گذشته خود با افتخار یاد می‌کنم.

وی در ادامه افزود: بعداز جنگ گروهی از بچه‌هایی که از جنگ برگشتند در شهر دیدند که الگو‌ها و رفتار‌ها تغییر کرده است و عده‌ای که زمانی شعار ساده زیستی می‌دادند و فرهنگ زندگی شهدایی همچون باکری و همت را تبلیغ می‌کردند حالا بعد از جنگ تغییر رویه دادند.

ده‌نمکی در ادامه گفت: بعضی از مدیران و مسئولان که با موتور گازی از اصفهان به تهران آمده بودند بعداز جنگ سوار ماشین‌های گران قیمت می‌شدند و صاحب خانه‌های بزرگ شدند.

وی با انتقاد از شرایط فرهنگی بعداز ۸ سال دفاع مقدس و دوران سازندگی گفت: در آن دوران به اسم شاداب کردن مردم و جامعه اسم شهدا را از کوچه‌ها و میدان‌ها حذف کردند. من هرچند به این روش اعتراض داشتم اما خودم به دنبال رسم شهدا بودم.

کارگردان اخراجی‌ها ادامه داد: اگر بنابر نقد آن هم به صورت کلی‌گویی است باید کسانی را مورد نقد قرار داد که در زمان اکران فیلم حاجی واشنگتن به کارگردانی علی حاتمی آن فیلم را از پرده پایین کشیدند یا کارگردانی باید نقد شود که از ساخت فیلمی مانند توبه نصوح به فیلم سکس و فلسفه رسید.

وی با تاکید مجدد خود بر گذشته کاری‌اش گفت: مبانی من از سال ۷۴ تا امروز تغییر نکرده است هرچند شاید جامعه و ابزار عوض شده باشد اما همچنان معتقدم که اگر ما آن زمان جلوی اشرافی‌گری و آقازاده‌ها را می‌گرفتیم؛ امروز این مشکلات را نداشتیم.

کارگردان «رسوایی» ادامه داد: من همیشه در رسانه‌هایی که داشتم مطالبات حداکثری نظام و مردم را مطرح می‌کردم و جالب است که در هر دوره این مطالبات تحمل نمی‌شد و در حالیکه شلمچه را عطاالله مهاجرانی بست جبهه را نیز قوه قضاییه تعطیل کرد.

وی در ادامه گفت: هر دولتی که بر سر کار آمده است یک اپوزوسیونی داشته و سعی کرده من را به آن اپوزوسیون نسبت دهد و این رفتار نیز طبیعی است و تاوان استقلال من است.

ده‌نمکی با اشاره به اینکه همچنان به نقد اشرافیت و رفتار مسئولان در فیلم‌هایش می‌پردازد؛ گفت: مردم نیز از این فیلم‌ها استقبال کردند و قبل از ساخت فیلم‌های سینمایی فقر و فحشا را ساختم که بنابر آمار ۱۰ میلیون نسخه توسط مردم تهیه و دیده شد و همین فیلم باعثشد که نشریات خارجی من را مایکل مور ایران خطالب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که فیلمسازی شما هم زمان شد با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد و گروهی شما را نماد فرهنگی دولت وی می‌دانند؛ افزود: اصلا اینگونه نیست. احمدی‌نژاد و دولتش معلول بودند نه علت. احمدی‌نژاد معلول ۱۶ سال گفتمان عدالت‌طلبی که توسط رحیم‌پور ازغدی و افراد دیگر و نشریاتی همچون شلمچه، جبهه و طیف این نشریات و دیدگاه‌ها صورت گرفت.

کارگردان «فقر و فحشا» در ادامه گفت: احمدی‌نژاد زمانی رای آورد که مردم از هر دو جناح چپ و راست جدا شده بودند و حرف‌های آن‌ها را باور نداشتند. احمدی‌نژاد نیز با زیرکی از این دو جناح فاصله گرفت.

ده‌نمکی افزود: اما متاسفانه وی در اجرای برنامه‌های خود و گسترش گفتمان عدالت‌طلبی چندان موفق نبود زیرا از افرادی استفاده کرد که طرفدار این گفتمان نبودند.

وی با اشاره به اینکه همیشه با فیلم‌هایی که وی ساخته مخالفت شده است؛ گفت: درحالیکه به خیلی از فیلمسازان پول می‌دهند تا درباره روحانیت، نظام و دفاع مقدس فیلم بسازند اما کسی به من پول نمی‌دهد بلکه حتی در زمان اکران بسیاری از فیلم‌هایم نسخه قاچاق آن‌ها روانه بازار می‌شود.

ده‌نمکی با اعلام اینکه مجموع فروش ۵ فیلم وی به ۳۰ میلیارد تومان می‌رسد؛ گفت: ۸۰ الی ۹۰ درصد سرمایه این فیلم‌ها از بدنه سینما است.

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ برای من جبهه و جنگ اولویت داشت. در دهه ۷۰ مطبوعات و رسانه‌ها و در دهه ۸۰ فیلمسازی و دهه ۹۰ کتاب برای من اهمیت دارد.

کارگردان «اخراجی‌های ۲» گفت: نشانه‌شناسی در بسیاری از آثار دفاع مقدس در سینما و تلویزیون حذف شده است و به دنبال آن بسیاری از گفتمان‌ها نیز حذف شده است. یکی از این گفتمان‌ها حذف نشان دادن شکست‌ها است و اینکار اشتباه است زیرا تا زمانیکه ما از شکست‌ها حرف نزنیم؛ نمی‌توانیم پیروزی‌ها را باور کنیم.

ده‌نمکی درباره آینده سینمای خود گفت: من در راستای باور‌ها و اعتقاداتم حرکت می‌کنم و با مدیران جدید نیز مشکلی ندارم و تا روزی که حرف جدیدی برای مردم داشته باشم فیلم می‌سازم.

وی ادامه داد: وضعیت سینمای آینده را خطرناک می‌دانم زیرا معتقدم بسیاری از فیلم‌ها ضعیف هستند و تعداد زیادی از فیلم‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شود از آثار سینمایی بهتر هستند.

ده‌نمکی در ادامه گفت: امروز باید اعتمادسازی بین سینماگران و حاکمیت ایجاد شود زیرا اگر این اعتماد بوجود نیاید نمی‌تون مردم را به سینما کشاند.

وی ادامه داد: امروز دورانی است که مسئولان نباید رقابت را به نزاع سیاسی تبدیل کنند و باید همه زیر یک چتر باشیم و باهم گفتگو کنیم و اجازه بدهیم اندیشه‌هایی که جامعه را صادقانه نقد می‌کنند؛ بیان شوند.

ده‌نمکی با اشاره به برنامه آینده خود گفت: قصد دارم فیلم «رسوایی ۲» را با داستانی جدید کارگردانی کرده و بسازم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز