خبرگزاری کار ایران

رهبر قنبری در گفتگو با ایلنا:

باید سینمای عامه‌پسند را کنار گذاشت

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۴۴۹

بسیار زشت است که فرهنگ به دلیل عامه‌پسند بودن فروش داشته باشد / مدیران سابق سینمایی دولت احمدی‌نژاد؛ پول را مشتی علف و هنر را آرتیست بازی می‌دیدند / در سینمای ایران همچنان جریان پوپولیسی حاکم است.

رهبر قنبری کارگردان سینمای ایران که تاکنون در جشنواره‌های بسیاری جوایز مختلفی کسب کرده؛ معتقد است که فرهنگ را باید از عامه پسندی و پوپو لیست گرایی حفظ کرد و در این میان سینما بسیار نقش دارد.

رهبر قنبری در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب افزود: ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی باید در انتخاب مشاوران و مدیران خود خود دقت و توجه داشته باشد که مشاورانش تابع کدام جریان سیاسی، پوپولیستی، مردمی یا مردم سالار هستند زیرا مشخص نیست برخی مشاوران از بخش فرهنگی آمدند یا سیاسی.

وی ادامه داد: در سینمای ایران همچنان جریان پوپولیسی حاکم است. جریانی که می‌خواهد دین را تفسیر عرفی کند.

قنبری با اشاره به اینکه دین عرفی‌‌ همان پوپولیسم در دین است؛ گفت: این امر از یک تفکر تبلیغ گر حکومتی برمی‌خیزد که از دوره قبل باقی مانده است و این جریان خودش را در سایر فیلم‌ها نیز تسری داده است.

قنبری در ادامه گفت: ایوبی و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر می‌خواهند فرهنگ ساز باشند باید سینمای عامه پسند را کنار بگذارند زیرا سینمای عامه پسند پیشرو نیست.

قنبری ادامه داد: فرهنگ باید از عامه پسندی خارج شود زیرا امروز دیگر قشر متوسط به بالا به دیدن فیلم‌های عامه پسند نمی‌رود.

وی افزود: بسیار زشت است که فرهنگ به دلیل عامه پسند بودن فروش خوب داشته باشد باید کاری کرد تا فروش بالا به دلیل ارتقاء سطح فرهنگ باشد.

رهبر قنبری درباره عملکرد مدیران سینمایی دولت احمدی‌نژاد نیز گفت: کسانی که در دولت گذشته در راس سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌های آن بودند بچه انقلابی‌های دست دوم، محافظه کار و ترسو بودند که از انقلاب تنها به شعار آن چسبیده بودند.

وی در ادامه افزود: جواد شمقدری و علیرضا سجادپور که در راس هرم قرار داشتند؛ آدم‌هایی بودند که از شرایط انقلابی‌گری تنها تخیل داشتند به همین دلیل جهان غرب را توطئه می‌دیدند.

قنبری تاکید کرد: در این مدیران نگاه آزادمنش به هنر معنا نداشت زیرا نمی‌دانستند که آزادمنشی معادل هنجارشکنی نیست درحالیکه هنر آزادمنشی به خوبی اخلاقیات جامعه‌اش را می‌شناسد و می‌داند کجا باید از آن نگهداری کند.

قنبری همچنین گفت: مدیران سابق سینمایی دولت احمدی‌نژاد پول را مشتی علف و هنر را آرتیست بازی می‌دیدند بنابراین به این فکر افتادند تا خودشان فیلمساز تربیت کنند که این کار را هم انجام دادند بنابراین به سرعت به‌‌ همان دست پرورده‌های خود کار می‌دادند و در نتیجه یاری رساندن به یاران خودشان زیاد شد و به این شکل بود که بودجه‌ای را که برای فرهنگ درنظر گرفته شده بود به جای اینکه برای ساخت چند فیلم و از کارگردانان جوان به کار گرفته شود تنها به ۳ یا ۴ فیلم با هزینه‌های میلیاردی اختصاص یافت.

وی در ادامه گفت: نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که چه کسانی در این ۸ سال فیلم نساختند. در این سال‌ها کارگردانانی نظیر بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی فیلم نساختند که به واسطه آن صد‌ها جوان هم بیکار و وارد سینما نشدند در حالیکه آن‌ها برآیند نیروهای ملی و میهنی ما هستند. زمانیکه آن‌ها را حذف کردند درواقع نظام تربیتی کشور را ساقط کردند و شیوه فرهنگی دیگران بر ما مستولی گشت زیرا دیگر اثر خوبی برای ارائه نداشتیم و این امر فاجعه است.

قنبری با بیان اینکه فرهنگ امری پنهان است که بخش اعظم آن دیده نمی‌شود، گفت: فرهنگ وجودی است که هر روز بزرگ‌تر می‌شود درواقع با پیدایش یک سرزمین شروع می‌شود و با ملت رشد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در ۸ سال گذشته بحران عمیق فرهنگی ایجاد شد که به واسطه آن فرهنگ ما عقب افتاده شد و به نوعی فرهنگ نابود شد. ما ۸ سال توقف شدید فرهنگی در همه عرصه‌ها داشتیم. زمانیکه آدم‌های شایسته فیلم نساختند و آدم‌های غیر مربوط کار فرهنگی انجام دادند این بحران شدید‌تر شد

علی زادمهر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز