خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرِژی در گفتگو با ایلنا:

هیچگاه منافع ملی را فدای احراز دبیر کلی اوپک نخواهیم کرد

کد خبر : ۱۳۸۲۸۴

چنانچه هر کشوری برای افزایش صادرات بخواهد قیمت نفت را پایین آورده و موجبات وارد شدن خسارت به دیگر اعضای اوپک را فراهم کند قطعا با واکنش اوپک مواجه شده و از این اقدام جلوگیری بعمل خواهد آمد.

عضو کمیسیون انرژی احراز دبیر کلی اوپک را حق مسلم ایران دانست و گفت: تلاش ایران برای نشستن بر مسند دبیر کلی اوپک با پایین آوردن قیمت نفت و بدون در نظر گرفتن منافع ملی نمی تواند صحت داشته باشد.

علی مروی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تلاش ایران جهت احراز دبیرکلی اوپک گفت: قطعا دبیر کلی اوپک حق مسلم ایران بوده اما با توجه به اینکه برای دادن پست دبیر کلی به یک کشور باید اجماع وجود داشته باشد کارشکنی حتی یک مدعی نتایج را به گونه ای دیگر تغییر خواهد داد.

وی افزود: دبیرکلی اوپک امتیازی ویژه است که به لحاظ جایگاه و ارائه نظرات ایران در جهان بسیار اهمیت دارد اما تلاش ایران برای نشستن بر مسند دبیر کلی اوپک بدون در نظر گرفتن منافع ملی و حتی به قیمت پایین آوردن قیمت نفت نم‌ تواند صحت داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: ما باید برای بازگشت به موقعیت قبل از تحریم سهم خود را از تولید وصادرات نفت بالا ببریم ضمن اینکه باید تلاش کنیم بازارهای جدیدی تعریف کرده و بازارهای قبلی را نیز بازگردانیم.

وی تصریح کرد: چنانچه هر کشوری برای افزایش صادرات بخواهد قیمت نفت را پایین آورده و موجبات وارد شدن خسارت به دیگر اعضای اوپک را فراهم کند قطعا با واکنش اوپک مواجه شده و از این اقدام جلوگیری بعمل خواهد آمد.

مروی یادآور شد: در حال حاضر هر کشوری از سهمیه خودش برای تولید و صادرات استفاده می کند و هیچ کشوری نمی‌تواند با افزایش تولید یا صادرات جایگاه دیگر کشورها را متزلزل کند.

همه ساله اعضای اوپک در جدالی بر سر نشستن بر مسند دبیر کلی اوپک با هم به رقابت می پردازند کشور ما نیز با داشتن منابع عظیم نفتی همواره از مدعیان اصلی احراز دبیر کلی اوپک بوده است، تا جایی که مباحثی مطرح شد که حتی ایران حاضر شده نفت را حتی خارج از قیمت متعارف بفروشد لذا این روند اهمیت این جایگاه را برای کشورهای عضو و از جمله ایران اثبات می کند.

غیر قابل انکار است که دبیر کلی اوپک کنونی می تواند ضمن مدیریت تحولات سیاسی و ژئوپلیتیک دستاوردهای مهمی نیز برای کشور به همراه داشته باشد و همچنین از نظر سیاسی و روانی نیز این انتخاب می‌تواند به تقویت جایگاه کشورمان در حوزه بین‌المللی منجر شود.

اما بسیاری کارشناسان بر این باورند که مادامی که تولید نفت و صادرات آن بهبود نیابد حتی دبیرکلی اوپک از وزن چندانی برای ما برخوردار نیست.

ضمن اینکه نباید از نظر دور داشت با وجود تحریم هایی که کشور و ملت را در تنگنای سختی قرار داده و در زمینه ورود ارز به کشور با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم و کشور با کمبود شدید منابع ارزی دست و پنجه نرم می کند نباید با فروش نفت به نرخ یارزانتر ملت را با فشار بیشتر اقتصادی روبرو کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز