خبرگزاری کار ایران

محوطه 143 سد چم شیر یک استقرار موقت/ شواهد دو فضای مجزا با دیوار‌های سنگ‌چین

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۸۵۷

بر اساس نوع ساختار و کم بودن ارتفاع سازه‌ها و همچین تعداد کم قطعات سفال می‌توان احتمال داد در محوطه 143 سد چم شیر با یک استقرار موقت روبرو هستیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، لیلا گرگری (سرپرست هیئت باستان‌شناسی) گفت: محوطه143 به صورت یک زمین صاف و هموار با شیب ملایم شرق به غرب در مجاورت رودخانه زهره و در حوضه آبگیر دریاچه سد چم‌شیر قرار گرفته که در برسی سطحی محوطه شواهد پراکنش سفال دیده نمی‌شود.

او افزود: در مرکز محوطه، بقایای دیوار سنگی در جهت شرقی غربی قرار گرفته است، بنابرین به منظور روشن شدن وضعیت این سازه یک ترانشه به ابعاد 3×14 متر بر روی این سازه ایجاد شد.

این باستان‌شناس اظهارکرد: پس از مشخص شدن وضعیت این دیوار از سمت شمال با توجه به وضعیت سازه، ترانشه‌ای در ابعاد 5 ×10متر در جهت شمال این ترانشه ایجاد و کاوش شد که در آن شواهد دو فضای مجزا با دیوار‌های سنگ‌چین بدست آمد در داخل فضا ها شواهد پراکنش سفال وجود دارد که برای دوره بندی دقیق سفال ها نیاز به مطالعه بیشتر است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی با بیان‌اینکه در داخل یکی از فضاها بقایای یک سکوی سنگی و بر روی آن تعداد قطعات سفالی مربوط به یک ظرف بدست آمد تصریح‌کرد: در بخشی از این ترانشه و چسبیده به دیوار سنگ‌چین یکی از فضاها شواهد یک فضای کوچک سنگی که کف آن با سنگ ریز، فرش شده است بدست آمد.

گرگری در پایان گفت: بر اساس نوع ساختار وکم بودن ارتفاع سازه‌ها و همچین تعداد کم قطعات سفال می‌توان احتمال داد با یک استقرار موقت روبرو هستیم هر چند اثبات این گفته نیاز به مطالعات و کسب اطلاعات بیشتر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز