خبرگزاری کار ایران

اردوغان:

صادرات ترکیه از ۲۵۰ میلیارد دلار عبور کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۶۵۹

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که صادرات این کشور در سال 2022 به 254.2 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش ایلنا از آناتولی،  «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی در همایش شورای صادرکنندگان ترکیه در استانبول، ضمن اعلام این خبر گفت که صادرات ترکیه در سال 2022 نسبت به سال پیش از آن افزایش 12.9 درصدی داشته است.

او گفت که صادرات ترکیه نسبت به سال 2002 هفت برابر شده است.

اردوغان تأکید کرد که دولتش می‌کوشد ترکیه را به یکی از 10 صادرکننده اول دنیا تبدیل کند و افزود که کالاهای ترکیه‌ای در سال گذشته به 197 کشور و منطقه در جهان صادر شده است.

وی افزود که ترکیه توانست بحران‌هایی مانند کرونا و نزاع روسیه و اوکراین را به یک فرصت تبدیل کند و تأکید کرد که برای اولین بار سهم ترکیه از کل صادرات جهان بیش از یک درصد بوده است.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که از اول ژانویه تا پایان نوامبر 2022 بیش از 9 هزار و 700 شرکت جدید به مجموعه شرکت های صادرکننده ترکیه پیوسته‌‌اند و افزود که این رشد موجب افزایش فرصت‌های شغلی به 31.5 میلیون رسیده است.

وی همچنین خبر داد که صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا 12 درصد رشد داشته و تراز تجارت خارجی ترکیه با اتحادیه اروپا بیش از 10 میلیارد دلار به سود ترکیه بوده است.

اردوغان افزود که صادرات ترکیه به کشورهای خاور نزدیک و خاورمیانه در سال گذشته رشد 19.3 درصدی، به آمریکای شمالی رشد 17.1 درصدی، به کشورهای اروپایی خارج اتحادیه اروپا رشد 16 درصدی، و به شمال آفریقا رشد 9.8 درصدی داشته است.

وی گفت که ترکیه با موفقیت چشمگیر خود در صادرات کالا و خدمات توانسته اقتصادی صادرات‌محور به حجم 350 میلیارد دلار بسازد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین خبر داد که ترکیه بعد از امریکا در رتبه دومین بزرگ‌ترین صادرکنندگان سریال‌های تلویزیونی است و افزود که ترکیه می‌کوشد که سریال‌های تلویزیونی ترکیه‌ای را به 1.5 میلیارد بیننده در جهان برساند.

وی افزود که در سال 2023 افزایش صادرات خدمات درمانی به 5 میلیارد دلار و صادرات فناوری به 5 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز