خبرگزاری کار ایران

نکات مهم در طراحی معماری

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۹۱۶

طراحی معماری به معنای ایجاد نقشه های مناسب برای ساخت سازه و بناهای گوناگون است. در واقع، این فرایند امکان تبدیل افکار و ذهنیات فرد معمار به ابزارهایی قابل استفاده را فراهم می‌کند. این نوع طراحی به طور کلی شامل سه مرحله است که به آن‌ها فاز گفته می‌شود. فاز صفر مربوط به مطالعات معماری، فاز یک مربوط به طراحی نقشه اولیه و فاز دو به طراحی نقشه نهایی برمی‌گردد.

زمانی که تمام این مراحل با موفقیت به پایان می‌رسد، الگوی کار فراهم شده و در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد. در نتیجه، می‌توان براساس آن، مصالح مورد نیاز و هزینه ساخت سازه را به خوبی پیش بینی کرد. زمان انجام کار لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید که در کیفیت و کارایی طرح تان تاثیر دارند. در این مقاله مهمترین نکات در این زمینه را برای‌تان آورده‌ایم.

برای طراحی معماری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همانطور که اشاره شد، طراحی معماری دارای سه مرحله مختلف است که هر کدام اهمیت ویژه ای دارند و به گونه ای مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند. در صورتی که اقدامات لازم در هر مرحله به درستی انجام نگیرد، در مراحل بعد با مشکل مواجه خواهید شد. اما می‌توان مهمترین مرحله را فاز یک یا همان طراحی نقشه سازه دانست. چرا که در این مرحله بر اساس اطلاعات که از فاز صفر به دست‌ آمده، شکل کلی بنا طراحی می‌شود. اگر چه در فاز دو هم تغییراتی در این بخش شکل می‌گیرد، اما این تغییرات به ماهیت کلی طرح مربوط نبوده و فقط دقت را افزایش می‌دهند.

نکات مهم در طراحی معماری

با توجه به این موضوع، طراحان باید در اجرای این مرحله نهایت دقت را به خرج داده تا طرحی جذاب، ماندگار و بدون نقص را از خود بر جای گذارند. به همین خاطر، در این بخش تعدادی از نکات مهم که عموما مربوط به همین مرحله هستند را برای تان توضیح داده ایم. این نکات به شرح ذیل است:

1.در حین طراحی کاملا آرام باشید

زمانی که کار طراحی را آغاز می‌کنید، سعی کنید مداد را به آرام ترین حالت ممکن در دست بگیرید؛ زیرا فشار آوردن به مداد باعث می‌شود به‌ سرعت خسته شده و خستگی هم به صورت مستقیم بر کاهش تمرکزتان تاثیر دارد. پس هیج نیازی به فشار نبوده و با این کار موجب خستگی بدن و ذهن تان نشوید. این یک نکته مهم برای طراحان معماری است که در حین سادگی، بر طرح نهایی آن ها تاثیرگذار است.

2.در طراحی خلاقیت به خرج دهید

نکته بعدی که باید در طراحی معماری به آن توجه داشته باشید، خلاقیت است. سعی کنید طرح های جدید ایجاد کنید و همیشه دنبال ایجاد نقشه های قدیمی نباشید. اگر چه در بسیاری از موارد کارفرماها معمولا نقشه خاصی را پیشنهاد می‌دهند، اما خلاقیت در طراحی می‌تواند آن ها را هم شگفت زده کند. مهمترین عاملی که موجب بهبود خلاقیت شما در طراحی می‌شود، تمرین است؛‌ بنابراین سعی کنید در وقت های آزاد برای ایجاد طرح های خلاقانه زمان بگذارید. مواجه شدن با چالش‌ های طراحی و یافتن راه حل مناسب برای این مسائل هم تا حد زیادی می‌تواند باعث بهبود خلاقیت تان شود.

3.در طراحی معماری تقارن را مد نظر قرار دهید!

ذهن انسان به صورت ناخودآگاه در هر چه که می‌بیند، به دنبال تقارن است. پس باید سعی کنید در طرح های خود از تقارن به صورت دقیق و حساب شده استفاده کنید. طرح های متقارن در اکثر موارد زیباتر و با نظم بیشتری دیده می‌شوند. علاوه بر این، طراحی به صورت متقارن هم خیلی ساده تر انجام می‌شود. چرا که یک طرف کل طرح یا بخشی از طرح که متقارن است، دقیقا یک کپی از طرف دیگر آن است؛ در نتیجه، به صرف زمان کمتری جهت این امر نیاز است. البته استفاده بیش از حد تقارن هم می‌تواند طرح شما را از حالت عادی خارج کند. پس مانند هر چیز دیگر در به کارگیری این مورد هم باید تعادل را رعایت کنید.

4.دقت داشته باشید که برگه طراحی تان سیاه و کثیف نشود

برای این که برگه طراحی تان کثیف نشود، در اولین مرحله باید به کیفیت آن توجه داشته باشید. در قدم بعدی هم باید در انتخاب مدادتان دقت داشته باشید؛ چرا که برگه و مداد طراحی دو ابزار مهم برای این کار محسوب می‌شوند. علاوه بر این، در هنگام طراحی معماری باید به خشک بودن دستانتان توجه داشته باشید. چرا که آب یا هر گونه مایعات دیگر می‌تواند موجب خراب شدن برگه و طرح تان شود. استفاده از پاک کن مناسب هم تا حد زیادی در جلوگیری از سیاه و کثیف شدن طراحی تان تاثیر دارد.

نکات مهم در طراحی معماری

5.طرح خود را از زاویه های مختلف بررسی کنید

گاه ممکن است در هنگام طراحی، در مقیاس‌ها اشتباهاتی رخ دهد. در این گونه موارد، بررسی طرح از زاویه‌های مختلف می‌تواند به شناسایی این اشتباهات و رفع آن ها کمک کند. پس در هنگام طراحی تنها به یک زاویه خاص اکتفا نکنید؛ حتی اگر طرح شما بسیار ساده است و نکته خاصی نداشته ندارد.

قیمت طراحی معماری

نرخ انواع طراحی ها اعم از سازه، داخلی و معماری، در درجۀ اول و به طور کلی، به تجربه و مهارت کارشناس مربوطه بستگی دارد. هر قدر شخص طراح در کار خود حرفه ای تر باشد، هزینه انجام کار بالاتر می‌رود. گاه طرح ها توسط متخصص حرفه‌ای و باتجربه انجام می شود. گاه تحت نظر چنین شخصی پیش می‌رود و گاه نیز یک کارشناس عادی انجام کار را بر عهده می‌گیرد. علاوه بر شخص طراح، سادگی و پیچیدگی طرح و همچنین ابعاد و گسترۀ آن نیز تأثیر مستقیم بر نرخ نهایی دارد. جهت استعلام قیمت طراحی معماری، با ما در شرکت مهندسی آنلاین تماس بگیرید و از مشاوره رایگان متخصصان امر بهره‌مند شوید. با ما تماس بگیرید: 66396090 - 021

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز