خبرگزاری کار ایران

فراخوان پویش «اول‌کتاب عشق نامش حسین (ع) بود» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۱۹۳

پویش کتابخوانی «اول کتاب عشق نامش حسین (ع) بود» با هدف پیوند شور و شعور حسینی از طریق فعالیت‌های فرهنگیِ کتاب محور، در ۴ گروه و ۷ رشته برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فراخوان پویش کتابخوانی «اول‌کتاب عشق نامش حسین (ع) بود» با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورا، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با قیام اباعبدالله الحسین (ع)، پیوند شور و شعور حسینی از طریق فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور، تقویت قدرت نویسندگی اعضاء و کتابداران از طریق استخراج، بازنویسی و تولید متن نمایشی برگرفته از کتاب، شناسایی استعدادهای خلاق در عرصه اجرا و تقویت توانایی سرودن شعر آیینی و پیوند مادحین و شعرا برگزار می‌شود. 

پویش کتابخوانی «اول‌کتاب عشق نامش حسین (ع) بود» در ۴ گروه شامل ۳ گروه سنی کودک، نوجوان، بزرگسال و ۱ گروه ویژه کتابداران در ۷ رشته شامل «نقاشی»، «خوانش متن»، «دلنوشته و خاطره‌نویسی»، «چهارگزینه‌ای»، «پرده‌خوانی»، «قصه‌گویی» و «پویش سلام بر حسین (ع)» برگزار می‌شود. 

گروه سنی کودک

گروه سنی کودک (۴ تا ۱۲ سال) با شرکت در «پویش سلام بر حسین (ع)» و رشته‌های «نقاشی» و «خوانش متن (از طریق ارسال پادکست یا ویدئو)» می‌توانند در این پویش شرکت کنند. 

گروه سنی نوجوان و بزرگسال

برای گروه سنی نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال) و بزرگسال (۱۸ سال به بالا) رشته‌های «چهارگزینه‌ای»، «خوانش متن (از طریق ارسال پادکست یا ویدئو)» و همچنین ارسال «دلنوشته یا خاطره‌نویسی» در نظر گرفته شده است. 

گروه کتابداران

همچنین کتابداران می‌توانند در رشته‌های «قصه‌گویی» و «پرده‌خوانی» در این پویش شرکت کنند. 

دریافت منابع

علاقه‌مندان برای دریافت امانی این کتاب‌ها می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه و برای دریافت منابع به صورت فایل متنی و راهنمای شرکت در پویش‌ها از سامانه arbaeen. samakpl. ir استفاده کنند. 

«پویش سلام بر حسین (ع)» 

کودکان ۴ تا ۱۲ سال برای شرکت در «پویش سلام بر حسین (ع)» می‌بایست از فرآیند کاشت بذر و آب دادن آن با عبارت «سلام بر حسین (ع)» در کتابخانه با کمک والدین یا کتابدار، فیلم و تصویر تهیه کنند و پس از درج مشخصات، آن را در سامانه بارگذاری کنند. همچنین شرکت‌کنندگان می‌توانند فیلم‌ها و تصاویرشان را در شبکه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ‌های #پویش_سلام_بر_حسین و #نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور و ذکر (منشن) کردن صفحه نهاد با شناسه iranplir منتشر کنند. 

رشته‌های نقاشی و خوانش متن

همچنین کودکان (۴ تا ۱۲ سال) می‌توانند تصاویر و فیلم‌هایشان را در رشته‌های «نقاشی» و «خوانش متن» بر اساس کتاب «۱۴ قصه، ۱۴ معصوم؛ امام حسین (ع)» نوشته حسین فتاحی از انتشارات قدیانی، به صورت «ترسیم نقاشی از متن خلاصه‌شده توسط کتابدار» یا «ضبط ویدئو از خوانش متن از داستان آخر کتاب» در سامانه بارگذاری کنند. 

در بخش ضوابط و مقررات «رشته نقاشی» آمده است: «نقاشی‌ها بایستی از منبع معرفی‌شده باشد؛ نقاشی‌ها را بر روی برگه A۴ رسم کرده و تصویر با کیفیت آن در سامانه بارگذاری شود. مشخصات شرکت‌کننده (شامل: نام و نام خانوادگی، سال تولد، نام کتاب و عنوان داستان، نام استان، نام شهر، نام کتابخانه، نام کتابدار کودک) در یک سانتی‌متر بالای صفحه (به طوری که به نقاشی خللی وارد نشود) به صورت خوانا و دقیق ذکر گردد. نقاشی ارسالی بایستی به صورت فردی بدون دخالت افراد دیگر ترسیم شود و در انتخاب نقاشی‌های برتر اولویت با آثاری است که عیناً مشابه تصاویر کتاب نباشد.» 

تناسب با محتوای کتاب و قصه، کیفیت رنگ‌آمیزی (انتخاب رنگ‌های متناسب و مهارت در رنگ‌آمیزی)، هنر تصویرگری (استفاده از تکنیک‌های مختلف نقاشی (سایه روشن و…) و سایر موارد از جمله: خلاقیت، کپی نبودن و… نیز از جمله ملاک‌های ارزیابی در این بخش عنوان شده است. 

نوجوانان (۱۳ تا ۱۷ سال) و بزرگسالان (۱۸ سال به بالا) در رشته «خوانش متن» از کتاب «ماه به روایت آه» نوشته ابوالفضل زرویی نصرآباد از انتشارات نیستان، می‌توانند با خوانش صفحه ۱۰۱ این کتاب (بخش سلام بر او) پادکست یا ویدئو تهیه کرده و آن را در سامانه بارگذاری کنند. 

در بخش ضوابط و مقررات این رشته آمده است: «آثار تولیدی باید از منابع مشخص شده باشد؛ حداکثر زمان فایل‌های صوتی و پادکست ۱۰ دقیقه می‌باشد و با حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت در سامانه بارگذاری شود؛ و در هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی ضروری است هر شرکت‌کننده ابتدا نام و نام خانوادگی خود، نام شهر و سپس نام کتاب را ذکر نماید کند.» 

رشته چهارگزینه‌ای

در رشته مسابقه کتابخوانی (چهارگزینه‌ای) از کتاب‌های «دو امام مجاهد» و «همرزمان حسین علیه‌السلام» گفتارهایی از آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای از انتشارات انقلاب اسلامی، نوجوانانِ ۱۳ سال به بالا و بزرگسالان می‌توانند پس از مطالعه، پاسخگوی سؤالات چهارگزینه‌ای این مسابقه باشند. گفتنی است فایل منابع عنوان‌شده از طریق سامانه در دسترس و قابل بهره‌برداری است. 

رشته دلنوشته و خاطره‌نویسی

در رشته «دلنوشته و خاطره‌نویسی» نوجوانانِ ۱۳ سال به بالا و بزرگسالان می‌توانند نوشته‌ها، تجربیات، داستان و یا خاطرات خود را از اربعین حسینی (پیاده‌روی، عزاداری و…) نوشته و ارسال کنند. 

رشته‌های قصه‌گویی و پرده‌خوانی

کتابداران می‌توانند آثارشان در «رشته قصه‌گویی» از کتاب «۱۴ قصه، ۱۴ معصوم؛ امام حسین (ع)» نوشته حسین فتاحی و در «رشته پرده‌خوانی» از کتاب «۱۰ قصه عاشورایی برای بچه‌ها» نوشته فریبا کلهر از انتشارات قدیانی را پس از تهیه در سامانه بارگذاری کنند. 

در بخش ضوابط و مقررات این رشته آمده است: «هر فرد می‌تواند، یک فیلم ارسال نماید؛ پرده‌خوانی و قصه‌گویی بایستی از منبع مورد نظر باشد؛ در هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی ضروری است هر شرکت‌کننده ابتدا نام و نام خانوادگی خود و نام کتاب را ذکر نماید؛ فیلم‌های ارسالی به صورت افقی و حداکثر در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ضبط شده و با حداکثر حجم ۳۰۰ مگابایت در سامانه بارگذاری شود؛ برای پرده‌خوانی ۴ فیلم (پرده اول، پرده دوم، پرده سوم و پرده چهارم) به صورت جداگانه ارسال شود؛ با توجه به محدودیت حجم، در صورت لزوم از نرم‌افزارهای فشرده‌سازی برای کاهش حجم فایل‌های تصویری استفاده گردد و معرفی‌های ارائه شده با خلاقیت بالا و بدون کپی‌برداری در اولویت داوری و امتیازدهی قرار دارند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز