خبرگزاری کار ایران

کارشناس فلسطینی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیه به دنبال ادغام در محور آمریکایی از دروازه تل‌آویو است/ آنکارا متحد رده‌سوم در دکترین امنیتی رژیم صهونیستی به شمار می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۸۴۶

کارشناس فلسطینی تاکید کرد که ترکیه می‌خواهد از دروازه تل آویو، روابطش را با واشنگتن تقویت کرده و خود را در محور آمریکایی در منطقه ادغام کند.

«حسن لافی»، نویسنده و کارشناس سیاسی فلسطین در امور اسرائیل درباره اعلام عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیوینستی و ترکیه و تبادل سفرا بین دو طرف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: روابط ترکیه و اسرائیل یک رابطه جدید و تازه نیست بلکه از گذشته وجود داشته و تقریبا از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی این رابطه بنا نهاده شده است و حتی در برخی دوره‌ها این رابطه قوی هم بوده است. در دکترین امنیتی اسرائیل نیز ترکیه یک متحد رده سوم برای این رژیم حساب می‌شود.

لافی افزود: روابط دو طرف با ظهور یک جنبش اسلامی به رهبری  «نجم الدین اربکان» در ترکیه متشنج شد اما چندان در نهایت تحت تاثیر قرار نگرفت حتی در مرحله حکومت حزب عدالت و توسعه به ریاست جمهوری «رجب طیب اردوغان» نیز در برخی مواقع مانند موضوع کشتی «ماوی مرمره» در روابط دو جانبه تنش ایجاد و حتی قطع شد ولی باید بگویم که این روابط دارای برخی اصول استراتژیک و امنیتی است که هیچ زمانی تغییر پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: در نتیجه از سرگیری روابط آنکارا – تل  آویو که اخیرا انجام شده است، موضوعی عجیب و غیر قابل پیش بینی نبوده است. ترکیه طی سه سال گذشته نیز تلاش بسیاری برای احیای این روابط کرده بود، چنانکه پیشتر شاهد بودیم که مقام‌های رژیم صهیونیستی از جمله «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم به ترکیه سفر کردند که در واقع، سنگ بنای احیای روابط را گذاشتند.

این کارشناس فلسطینی درباره اهداف دو طرف از اعلام عادی‌سازی روابط گفت: به اعتقاد من ترکیه همواره می‌خواهد از دروازه تل‌آویو، روابطش را با آمریکا تقویت کند. ترکیه می‌خواهد خود را در محور آمریکایی در منطقه ادغام کند. این کشور در حال حاضر به ویژه پس از وقوع بحران اوکراین و سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه احساس انزوا می‌کند. همه این موضوعات باعث شده است تا ترکیه برای گنجانده شدن در پیمان آمریکایی از طریق دروازه‌ای مانند اسرائیل موقعیت جدیدی برای خود در منطقه بیابد.

وی افزود: هدف بعدی به اقتصاد بر می‌گردد. به اعتقاد من در سایه سقوط ارزش پول ترکیه و بحران اقتصادی در این کشور آنکارا به دنبال راه‌هایی برای برون‌رفت از بحران و تقویت اقتصاد خود با استفاده از اسرائیل است. علاوه بر این موضوع استخراج گاز از شرق دریای مدیترانه و انتقال آن به اروپا که تاکنون اسرائیل از طریق قبرس و یونان یا عادی‌سازی با رژیم های منطقه توانسته است محقق کند، ترکیه را به امید ایفای نقش در این شراکت اقتصادی به سمت عادی‌سازی روابط سوق داده است.

لافی در پاسخ به این پرسش که در سایه عادی‌سازی روابط بین ترکیه و اسرائیل موضع ادعایی آنکارا برای حمایت از مسأله فلسطین چگونه امکان‌پذیر می‌شود، گفت: به نظر من هر زمان هر اندازه روابط ترکیه با اسرائیل نزدیک‌تر شود، در مقابل، حمایت آنکارا از مسأله فلسطین هم کمتر و کمرنگ‌تر می شود و اسرائیل هم در این خصوص شروط بسیاری برای ترکیه وضع کرده است. ضمن اینکه نفس به رسمیت شناختن اسرائیل از جانب ترکیه و عادی‌سازی رابطه با این رژیم به اسرائیل مشروعیت می‌بخشد و این اقدام در تناقض با آرمان فلسطین است.

وی درباره تاثیر احیای روابط تل آویو- آنکارا بر پرونده سوریه گفت: پرونده سوریه پرونده مشترکی بین ترکیه و اسرائیل است و به اعتقاد من این پرونده یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که با قوت در روابط تل آویو- آنکارا وجود خواهد داشت به ویژه اینکه از آغاز بحران سوریه موضوع دو طرف در قبال این بحران تا حد بسیار زیادی به هم نزدیک بوده است و احیای این روابط می‌تواند زمینه‌های همکاری بین اسرائیل و ترکیه علیه سوریه را ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز