خبرگزاری کار ایران

تجهیزات مهم در طراحی و سیستم انتقال آب

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۲۷۳

امروزه در صنایع مختلف و بخصوص شهرسازی از لوله‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها لوله کاروگیت است. این لوله‌ها دو جداره هستند و از جنس پلی اتیلن تولید می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع لوله می‌توان به استحکام بالا و همچنین تحمل مایعات با فشاری کنترل شده در سطحی زیر زمین اشاره کرد. ما در ادامه قصد داریم به بررسی بیشتر این نوع لوله پرداخته و درخصوص کاربرد آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر در صنایع مختلفی فعالیت دارید و مایلید اطلاعات بیشتری در خصوص کارآیی این محصول به دست آورید تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.تجهیزات مهم در طراحی و سیستم انتقال آب

لوله کاروگیت چیست؟

پیش از آنکه به معرفی کامل لوله کاروگیت Corrugated Pipe  بپردازیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که این نوع لوله، نسل جدیدی از لوله‌های پلی اتیلن پلاستیکی به‌شمار می‌آیند که از انعطاف‌پذیری و همچنین استحکام بالایی برخوردارند به‌همین جهت در دنیا از این نوع لوله در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. این لوله‌ها دارای دو نوع مختلف هستند.

  • لوله‌های پلی اتیلنی تحت فشار که تک جداره هستند. این نوع لوله به گونه‌ای ساخته شده که از نظر داخلی قابلیت تحمل فشار بالایی دارد و جهت مصارف انتقال آب، فاضلاب و گاز و همچنین زهکشی در حوزه‌های کشاورزی و یا محافظت از کابل‌های برق و مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین همان طور که می‌بینید در صنایع گوناگون کاربرد دارند.
  • لوله‌های پلی اتیلن بدون فشار یا ثقلی که دو جداره هستند. این نوع لوله‌ها بیشتر در شبکه‌های انتقال آب و فاضلاب کوچک و بزرگ که تحت فشار درونی بالایی قرار ندارند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرند که به آن‌ها لوله‌های کاروگیت گفته می‌شود. با توجه به آنچه درباره انواع لوله‌های کاروگیت گفته شد طراحی جداره خارجی آن‌ها به صورت فنری است که بخش بیرونی به رنگ مشکی و بخش داخلی آن از جنس فولاد و یا پلی اتیلن سنگین به رنگ زرد یا آبی پوشانده شده که محکم بودن داخل این نوع لوله سبب می‌شود که از افت فشار در فاصله‌های طولانی جلوگیری شود. ویژگی دیگری که بخش داخلی لوله‌ کاروگیت دارند این است که مانع از چسبیدن توده‌هایی از ضایعات و مواد مختلف داخل لوله می‌شود. بنابراین نیازی به تمیز کردن لوله‌ها در بازه‌های زمانی گوناگون نخواهد بود. نکته قابل ذکر دیگر درباره لوله‌های کاروگیت این است که دارای دو نوع روکش‌دار و آستردار هستند که از لوله‌های پوشش‌دار بیشتر استفاده می‌شود.

 

از لوله کاروگیت در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم از لوله کاروگیت به دلیل استحکام و انعطاف پذیری بالایی که دارد؛ می توان درصنایع زیر استفاده کرد.  

  • جمع‌آوری و انتقال فاضلاب‌های شهری و صنعتی.
  • اجرای سیستم‌های آبیاری در صنعت کشاورزی.
  • جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرها، مناطق صنعتی و کشاورزی.
  • جهت انتقال آب باران.
  • انجام سیستم‌های زهکشی در حوزه‌های کشاورزی.
  • سیستم‌های تقسیم آب.
  • سیتسم انتقال آب ثقلی.

ما در ادامه به یکی از موارد استفاده لوله کاروگیت خواهیم پرداخت.

کاربرد لوله کاروگیت در سپتیک تانک

اگر درباره روش‌های تصفیه فاضلاب اطلاعاتی کسب کرده باشید می‌دانید که سپتیک تانک یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین روش‌هایی است که جهت تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپتیک تانک قابلیتی دارد که سبب می‌شود ضمن برداشتن چربی‌ها از روی فاضلاب فرآیند ته نشینی و همچنین شناورسازی صورت گیرد و یک مرحله پیش تصفیه انجام شود تا مراحل تصفیه آب اصلی در مدت زمان کوتاهی صورت گیرد. عموما از سپتیک تانک می‌توان برای پیش تصفیه فاضلاب‌های ساختمانی، هتل‌ها، رستوران‌ها و همچنین مراکز تفریحی و ساختمان‌های مسکونی و... استفاده کرد. کاربردی که لوله‌های کاروگیت دو لایه، در این زمینه دارند آن است که کمک می‌کنند تا پساب‌ها و فاضلاب‌ها به سپتیک تانک انتقال یابد. نکته دیگری که مزیت استفاده از لوله کاروگیت را در این مرحله نشان می‌دهد آن است که به دلیل استقامت بالایی که دارد می‌تواند در برابر فشار خارجی لوله، مقاومت بالایی از خود نشان دهد ضمن آن که این نوع لوله‌ها در برابر مواد شیمیایی نیز مقاومت بالایی از خود نشان داده‌اند به‌طوری که دچار خوردگی و آسیب در طی زمان نمی‌شوند. به‌همین دلیل است که همچنان در طی این سال‌های اخیر در کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا و ژاپن از لوله کاروگیت در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

تجهیزات مهم در طراحی و سیستم انتقال آب

مزیت استفاده از لوله‌ کاروگیت

لوله‌های دوجداره پلی اتیلنی که به کاروگیت معروف است دارای ویژگی‌ها و مزایای بسیاری است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

  • در برابر خوردگی و تاثیر مواد شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند

این نوع لوله به گونه‌ای تولید شده که در برابر اسیدها، مایعات سوزآور، حلال‌ها، الکل‌ها، بنزین و آب و همچنین حمله میکروارگانیسم‌ها مقاومند اما اسیدهای اکسیده، کتون‌ها، هیدروکربن‌های معطر، هیدروکربن‌های کلردار و برخی از موادهای شوینده مقاومت کمی داشته و ممکن است دچار آسیب شوند.

  • اتصال و نصب آسانی دارند

 ساخت لوله کاروگیت به گونه‌ای انجام شده که می‌توان به راحتی آن‌ها را به یکدیگر متصل کرد زیرا کوپلرهای اتصال برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، اگر دارای چنین بخشی هم نباشند و یا لوله دارای سایز بزرگتری باشد می‌توان با استفاده از روش جوش پلی اتیلن و جوش الکتروفیوژن آن ها را به یکدیگر متصل نمود.

  • تعمیر و نگهداری آسانی دارند

یکی دیگر از ویژگی‌های لوله کاروگیت که سبب شده از آن در صنایع مختلفی که نام بردیم استفاده شود؛ می‌توان به عدم پوسته‌پوسته‌شدن، انجماد و واکنش شیمیایی در آن‌ها اشاره کرد. با توجه به اینکه اشاره کردیم مواد فاضلابی در آن‌ها رسوب نمی‌کنند بنابراین می‌توان گفت تنها تمیز نگهداشتن آن‌ها کفایت می‌کند و نیازی به رسوب‌گیری داخلی ندارند. همین امر به بهبود عملکرد لوله و کاهش هزینه‌های تعمیر و تعویض کمک خواهد کرد.

  • لوله کاروگیت دارای عمر مفید و بالایی است

پیش‌تر گفتیم که این لوله در برابر خوردگی و آسیب مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد و از آنجا که می‌تواند به مدت یک قرن دوام داشته باشد؛ بنابراین برای اجرای زیر ساخت‌های شهری بسیار مفید است.

  • تحمل فشار خارجی بالا به علت برخورداری از رویه پلاستیکی

این ویژگی لوله کاروگیت سبب می‌شود تا لوله بتواند از قسمت بیرونی وزن قابل توجهی را تحمل نماید. همچنین به دلیل آنکه سطح داخلی لوله به صورت مسطح و هموار تولید شده جریان مواد سیال داخل آن به راحتی صورت می‌گیرد و رسوبی از خود به جای نمی‌گذارد. بنابراین بدون آنکه نیاز به فشار پمپ داشته باشد به لحاظ سطح صیقلی و خواص هیدرولیکی داخل لوله، مواد به راحتی و با کمترین اصطکاک درون لوله حرکت خواهد کرد.

  • حمل ونقل آسان با کمترین هزینه

این لوله از وزن بسیار کمی برخوردارند به‌طوری که لوله‌های سایز 500 و کمتر از آن را کارگران می‌توانند به راحتی به صورت دو یا سه نفر حمل و جابجا نمایند، بدون اینکه نیاز به استفاده از لیفتراک و جرثقیل و ... باشد.

  • بهره‌مندی از انعطاف‌پذیری بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله کاروگیت آن است که از سازگاری بالایی برخوردار است به این صورت که سبب می‌شود نصب و اتصال آن به راحتی انجام پذیرد. زیرا کاهش هزینه لوازم، سبب کمتر شدن هزینه نصب و در پی آن کاهش سرعت نصب خواهد شد.

  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که لوله کاروگیت از آن بهره‌مند است مقاومت در برابر نور آفتاب به دلیل استفاده از مواد Anti-uv است که کمک می‌کند طول عمر لوله‌ها تا حد بسیار بالایی افزایش یابد.

تجهیزات مهم در طراحی و سیستم انتقال آب

مخازن فایبرگلاس

از دیگر تجهیزات مهم در طراحی و سیستم انتقال آب می توان به مخزن فایبرگلاس اشاره کرد. فایبرگلاس یا Fiber Reinforced Plastic که به اختصار FRP نیز شناخته می‌شود به دلیل ترکیب منحصر به فردش که هم بسیار بادوام و هم بسیار سبک وزن است در صنایع مختلف مورد توجه قرار گرفت. فایبرگلاس در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و به همین علت در صنعت انتقال آب و فاضلاب به شدت مورد توجه قرار گرفته است. امروزه استفاده از فایبرگلاس در ساخت مخزن نیز از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار شده است. اگرچه مخازن ساخته شده از رزین‌های پلاستیکی (مخزن‌های پلی) مدت‌هاست که محبوبیت زیادی داشته‌اند، اما امروزه علاقه به مخازن ساخته شده از فایبرگلاس در حال رشد است. این به این دلیل است که مخازن فایبرگلاس اغلب با دوام‌تر از مخازن پلی هستند و همچنین قابل تعمیر نیز هستند. مخازن فایبرگلاس را می‌توان در طیف وسیعی از اندازه‌ها و شکل‌ها ساخت و برای ذخیره ایمن آب و مواد شیمیایی ایده آل هستند؛ به همین دلیل قیمت ساخت آنها در صنابع و مکانهای مختلف بسیار متغیر است ولی با اینحال  متداول‌ترین مخازن مورد استفاده در صنعت، مخازن کف صاف است که مقرون به‌صرفه‌ترین راه برای نگهداری محصول هستند. مخازن فایبرگلاس در زمینه های کشاورزی، فراوری مواد غذایی، ذخیره آب، جمع آوری آب باران،اطفا حریق و ذخیره سازی فاضلاب کاربر دارد. با توجه کاربردهای گسترده این نوع مخزن، این نوع مخازن می توانند در صنعت سیستم و نگهداری آب و فاضلاب بسیار کمک کننده باشند.

شرکت پایپ صنعت خاورمیانه

چنانچه در زمینه صنایع مختلفی فعالیت دارید و مایلید محصولات مختلفی از قبیل لوله کاروگیت انواع مخزن فایبرگلاس و همچنین برج‌های خنک کننده و... را خریداری کرده و یا متناسب با نیاز خود سفارش دهید، شرکت پایپ صنعت خاورمیانه می‌تواند در این زمینه به شما کمک نماید. این شرکت در تمامی ایران فعالیت داشته و محصولات خود را به کشورهای همسایه نیز ارسال خواهد کرد. برای اطلاع از تمامی تولیدات این مجموعه می‌توانید از سایت پایپ صنعت خاورمیانه به آدرس الکترونیکی https://pipe-sanat.com/ بازدید نمایید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز