خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کهگیلویه و بویر احمد گزارش می‌دهد؛

عدم حمایت دولت از صیفی کاران گچسارانی/دلالانی که آزادانه نرخ تعیین می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۳۴۲

دشت لیشتر یکی از مکان‌های سرسبز و جاهای دیدنی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد با وسعتی بیش از شش هزار و ۵۰۰ هکتاراست که در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری سد کوثر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج ، در دشت لیشتر بیش از دهها صیفی کار، این روزها مشغول به کار هستند که به دلیل افزایش قیمت ها، برای فروش محصولات خود با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

یک بهره بردار کشت بهاره از روستای میرعزیز لیشتر شهرستان گچساران گفت: 11 هکتار زمین زراعی در کشت بهاره برای کشت گندم، گوجه، خربزه و نهال درخت زیر کشت رفته است که برای آبیاری،کود دهی و سمپاشی و مصرف سوخت گازوئیل برای هر هکتار 70 میلیون تومان و در سرجمع 770 میلیون تومان هزینه کرده ام.

 سید حسنعلی بهادری گفت: در هر هکتار حدود 90 تن برداشت گوجه داشته و محصول گوجه را هم کیلویی سه هزار و 500 تومان به واسطه های خرید محصول و مقصد کارخانه رب گوجه می فروشم که این دلال ها از کازرون هستند که روزانه پنج تن از محصول را خریداری می کنند.

وی با بیان اینکه 30 نفر در اراضی کشت شده کارگر بوده و روزانه 250 هزار تومان برای دستمزد هرکدام از آنان پرداخت می کنم، خاطرنشان کرد: تمامی کارگرها زن و از گچساران و دهدشت می آیند.

بهادری افزود: در هر هکتار کشت خربزه هم 30 تُن برداشت محصول داشتم که تا روز بارگیری و خریداری ضرر زیادی متحمل شدم چرا که هزینه سوخت گازوئیل خیلی سنگین است.

دومین بهره بردار گفت: زمین ما پنج هکتار است که زیر کشت ثابت محصول گوجه است، این محصول درفصل گلریزی و باردهی 50 درصد بخاطر بارندگی و تگرگ از بین رفته واکنون از هر هکتار هم حدود 70 تُن گوجه برداشت داریم.

محمد انباز با بیان اینکه 20 کارگر که همگی خانم و از محلات بافت فرسوده دوگنبدان بوده و کار جمع آوری محصولات را برعهده دارند، خاطرنشان کرد: دستمزد روزانه آنها برای 230 هزار تومان است.

وی تاکید کرد که به‌دلیل افزایش قیمت ها و نبود امکان خرید محصولات، کشت صیفی جات، خسارات زیادی برای او به همراه داشته است.

حسینی دیگر بهره بردار محصولات صیفی در دشت لیشتر گچساران به ایلنا گفت که هزینه های جانبی کشت این محصولات نظیر سم و کود ثانیه ای شده و کشاورزان زیادی اکنون به همین دچار ضررهای طولانی مدت شده اند.

او با تاکید براینکه دولت در هیچ حوزه کاری از آنان حمایت نمی کند، یادآورشد: به طور نمونه، در حوزه خرید محصولات هیچ حمایتی از طرف دولت نیست و یک کشاورز، تمام سرمایه زندگی‌اش را از 500 میلیون تا یک میلیارد تومان در دل خاک نهادینه می کند ولی از آن طرف معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد.

 علی اکبر عباسی دیگر بهره بردار محصولات صیفی در دشت لیشتر گچساران گفت: ما از جبر روزگار که بتوانیم برای خانواده های مان، نان حلال بر سفره ببریم به کشاورزی روی آورده ایم و هیچ ضمانتی نیست که فردا سرمایه مان دچار ورشکستگی و ضرر نشود.

او هم از شرایط گرانی ها و نارضایتی های کشاورزان شهرستان گچساران ابراز نگرانی فراوان کرد.

 علی دستلاف سرپرست اداره جهادکشاورزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: محصولات صیفی در دشت لیشتر این شهرستان بصورت نشائی بوده و آبیاری آن هم به صورت نواری انجام می شود.

وی به ایلنا از گچساران افزود: میزان آب مصرفی زمین های کشاورزی این منطقه از آب کانال های زیردست سد کوثر تامین و محصولات تولیدشده در دشت لیشتر برای مصرف به شهرستان گچساران و استان های همجوار ارسال و بخشی از محصول هم به کشورهای همسایه صادر می شود.

سرپرست اداره جهادکشاورزی شهرستان گچساران گفت: مساحت کل اراضی زیرکشت صیفی جات  دشت لیشتر شهرستان گچساران در کشت بهاره معادل 521 هکتار بوده که از این میزان 365 هکتار گوجه فرنگی، 110 هکتار هندوانه، 37 هکتار طالبی و خربزه  و هشت هکتار خیار انجام شده است.

دستلاف گفت: تخصیص سوخت نفت و گاز ماشین آلات کشاورزی  مُتناسب با نیاز در  زمان کاشت داشت و برداشت محصول بهاره بر اساس تخصیص موردنیاز بهره برداران تامین می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت جهادکشاورزی شهرستان گچساران موظف به تامین کود محصولات استراتژیک است، اظهارداشت: تعداد بهره برداران صیفی جات در کشت بهاره دشت لیشتر این شهرستان 155 بهره بردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز