خبرگزاری کار ایران

فایر باکس چیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۹۵۵

امروزه در هر مکانی ممکن است که آتش سوزی رخ بدهد. شما در این زمان ها باید یک راهی برای مقابله با آتش داشته باشید

 

فایر باکس چیست؟

امروزه در هر مکانی ممکن است که آتش سوزی رخ بدهد. شما در این زمان ها باید یک راهی برای مقابله با آتش داشته باشید. یکی از بهترین و سریعترین راه ها برای مقابله با آتش سوزی استفاده از فایر باکس یا جعبه آتش نشانی است. فایر باکس یک وسیله بسیار مناسب برای مقابله با آتش سوزی است و برای اطفای حریق استفاده می شود. در این مطلب به بررسی فایرباکس می پردازیم. با جعبه آتش نشانی مزینانی همراه باشید.

 

 

کاربرد های فایر باکس

می توان گفت یکی از ضروری ترین وسایل برای هر مکانی فایر باکس است. یکی از اصلی ترین کاربرد های فایرباکس این است که در لحظات اولیه که آتش سوزی رخ داده است؛ به پاکسازی محیط می پردازد و دود و حرارتی که از طریق آتش به وجود می آید را از محوطه خارج می کند.

این کار باعث می شود که آتش زودتر خاموش شود و همچنین باعث جلوگیری از برگشت شعله به داخل محیط نیز می شود. همچنین این کاری که فایرباکس انجام میدهد باعث می شود؛ که به راحتی افرادی که در آتش گرفتار شده اند را از محیط خارج کرد. یکی دیگر از کاربرد های فایرباکس این است که تیم های عملیاتی از این فایرباکس ها به عنوان یک منبع آب اضطراری استفاده می شود.

 

انواع سیستم فایرباکس

به طور کلی سیستم فایر باکس به دو نوع سیستم تقسیم می شود.

سیستم فایرباکس خشک : این نوع سیستم فایرباکس به لوله کشی آب شهری متصل نیست و راه ورودی این سیستم معمولا در طبقه همکف یا جلوی درب ساختمان می باشد. زمانی که آتش سوزی رخ می دهد و به فایرباکس نیاز می شود؛ آب توسط تانکر ها و یا پمپ های آتش نشانی به این سیستم پمپاژ می شود و در هر طبقه که به آن نیاز است استفاده می شود.

سیستم فایرباکس تر: این سیستم برخلاف سیستم قبلی به آب شهری متصل است و از پایین ترین قسمت ساختمان یعنی زیر زمین تا بالاترین قسمت ساختمان یعنی پشت بام کشیده می شود.در این سیستم همیشه آب وجود دارد و در هر طبقه که باز شود؛ آب از آن خارج می شود.

 

محل قرار گیری فایر باکس

محل قرارگیری فایرباکس ها با توجه به فضای موجود در ساختمان و همچنین معماری ساختمان تعیین می شود و همچنین فایرباکس با توجه به ساختمان و همچنین معماری ساختمان در شکل های مختلف طراحی می شونپد. به طور کلی دارای دو نوع فایرباکس هستیم که در ادامه با آن آشنا می شویم:

فایرباکس روکار : محل قرار گیری این نوع فایرباکس بر روی دیوار است که همه می توانند ببینند. فاصله این نوع فایرباکس تا کف ساختمان، یک متر و سی سانتی متر است.

فایرباکس توکار : این نوع فایرباکس حدودا هفتاد سانتی متر با کف ساختمان فاصله دارد.

معمولا فایرباکس ها در راه پله های اضطراری، دالان ها، درب های ساختمان و..... نصب می شوند و هر مکانی نیاز به فایرباکس داشته باشد نصب می شود.

 فایر باکس چیست

انواع فایرباکس

فایرباکس دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه با دو نوع آن که بسیار پرکاربرد هستند آشنا می شویم.

فایر هوز : این نوع فایرباکس ها برای مقابله با حریق های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و آتش نشان ها از لوله های نواری آن برای خاموش کردن آتش استفاده می کنند. این فایرباکس ها معمولا در مکان هایی مثل کارخانه ها، پارکینگ ها، فروشگاه های بزرگ و... که احتمال آتش سوزی بسیار بزرگ است استفاده می شود.

 

هوزریل: هوزریل نام لوله های پلاستیکی است که داخل فایرباکس قرار دارد؛ گفته می شود. از این نوع فایرباکس ها برای خاموش کردن آتش های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا در اداره ها، خانه ها، فروشگاه های های کوچک و... مورد استفاده قرار میگیرد.

 

متعلقات فایرباکس

در فایر باکس وسایل مختلفی وجود دارد که برای خاموش کردن آتش استفاده می شوند. در ادامه به معرفی و توضیح مختصر این متعلقات می پردازیم.

شیلنگ مخصوص آتش نشانی: یکی از اصلی ترین متعلقات فایرباکس شیلنگ مخصوص آتش نشانی است و حتما باید در جعبه وجود داشته باشد.

فایر باکس چیست

قرقره: برای این که شما بتوانید از شیلنگ مخصوص آتش نشانی استفاده کنید نیاز به قرقره است.

نازل : نازل وسیله ای است که آب را برای خاموش کردن آتش خارج می کند.

شیر فلکه: شیرفلکه به عنوان منبع تغذیه فایرباکس است که از جنس برنج می باشد و همچنین فشار آنها باید حداقل 16 بار باشد.

کوپلینگ و  هیدرات: یکی دیگر از اتصالات خاص که بسیار مهم است و حتما باید در فایرباکس وجود داشته باشد؛ کوپلینگ و هیدرانت است. از جمله مدل های معروف که بسیار از آنها استفاده می شود؛ مدل انگلیسی و آلمانی است.

نتیجه گیری

فایرباکس یکی از اصلی ترین وسایل می باشد که باید در هر مکانی وجود داشته باشد. فایرباکس همانطور که مطلع شدید دارای انواع مختلفی می باشد که شما در این مطلب به طور کامل با این وسیله آشنا شدید و می توانید نسبت به مکانی که می خواهید از آن استفاده کنید؛ نسبت به خرید فایر باکس مورد نیاز خود اقدام نمایید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز