خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران مطرح شد؛

حضور ۸۴ کشور جهان در جشنواره/ کل بودجه انیمیشن در ایران ۵۰ میلیارد است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۷۹۰

محمدرضا کریمی صارمی (دبیر دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران) در نشست خبری این رویداد اعلام کرد که اگر بودجه این صنعت در ایران مورد توجه مسئولان قرار گیرد، قطعا اتفاقات کم نظیری در این حوزه در عرصه جهانی رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران امروز (۱ خرداد) در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی علی‌اکبرزاده (مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) درباره برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران اظهار کرد: دوزادهمین دوسالانه پویانمایی تهران از ۸ تا ۱۲ خرداد ماه برگزار خواهد شد. به جهت تولیدات شاخص در عرصه پویانمایی، این جشنواره در جهان یکی از مهمترین و معتبرترین جشنواره های دنیا محسوب می‌شود. این جشنواره فرصتی را به وجود می‌آورد که هنرمندان از سراسر جهان آثار خود را عرضه کنند و بیشتر اینجا تبادل تجربه و گفتگو رخ می‌دهد و هنرمندان از ایران و جهان تجربه‌ها و یافته‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

وی ادامه داد: جشنواره دو سالانه پویانمایی جشنواره‌ای است که با هدف ایجاد ارتباط با مخاطبان گسترده داخلی و خارجی و ارائه محصولات به روز فعالیت می‌کند و به گواه هنرمندان و اساتید برجسته یکی از مهمترین رویدادهای پویانمایی در دنیا است.

مدیر کانون پرورش فکری تاکید کرد: پویانمایی در دنیای کنونی علاوه بر اینکه برای بچه‌ها اهمیت دارد علاوه بر آن برای سنین بالاتر نیز جذابیت و اهمیت دارد و دنیا از این طریق در حال کسب درآمد است. از طرفی دیگر در دنیای ارتباطات امروزه از طریق پویانمایی بهتر می‌توانیم با اقشار مختلف ارتباط برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: امروزه در ایران از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های پویانمایی برخوردار هستیم و خوشبختانه دانش به‌روز این صنعت در ایران وجود دارد. این ابزار و دانش باید در جهت انتقال مفاهیم مورد نظر به کار بسته شود. به اعتقاد من؛ پویانمایی یکی از بهترین ابزارهای انتقال تعالیم تربیتی و آموزشی است. امروزه در دنیا از این ظرفیت استفاده می‌شود و برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت می‌گیرد.

اکبرزاده با اشاره به ظرفیت اشتغال آفرینی در صنعت انیمیشن بیان کرد: پویانمایی در عین حال که یک هنر است یک صنعت بزرگ هم به حساب می‌آید. در این صنعت اشتغال آفرینی جایگاه دارد. افراد زیای در ایران هستند که به این حرفه مشغول‌اند و در صورت گسترش آن ظرفیت بالایی در بازهای داخلی و جهانی وجود دارد تا بتوان از این صنعت درآمد خوبی را کسب کرد.

وی درباره آثار و کشورهای حاضر در این رویداد عنوان کرد: امسال از ۸۴ کشور جهان شرکت کننده داریم. بیش از ۱۲۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده است و از کشور خودمان نیز بیش از ۸۰۰ اثر شرکت کرده‌اند. ۱۱۰۰ اثر حایز اهمیت بوده و ۶۶۰ اثر هم از ایران مورد پذیرش جشنواره قرار گرفته است. بیشرین شرکت کننده را از کشور فرانسه داشتیم و شاید علت آن این است که اکران های موفقی از فیلم های پویانمایی کشور ما در فرانسه انجام شده و موفق بوده‌اند.

مدیر کانون پرورش فکری گفت: از همه این فیلم‌ها، ۲۱۰ اثر در ایام برگزاری جشنواره اکران خواهد شد. ۲۱ نشست تخصصی همزمان با برگزاری جشنواره نیز انجام می‌شود. همه فیلم‌ها نیز در ۴ سالن تخصصی اکران خواهند شد.

وی افزود: یک اتفاق بسیار مهم در سایت فرصت بارگذاری را برای فیلمسازان فراهم‌ کردیم تا بنا به درخواست خودشان در این سامانه بارگذاری کنیم تا همه بتوانند از پان استفاده کنند و آن را ببینند. ما در ۱۰۰۰ مرکز کانون پرورش فکری نیز از روز ۱۲ خرداد ماه از ساعت ۹ تا ۱۱ یک سانس نمایش پویانمایی از برگزیدگان ۲۰ سال گذشته خواهیم داشت. 

حضور ۸۴ کشور جهان در جشنواره/ کل بودجه انیمیشن در ایران ۵۰ میلیارد است

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا کریمی صارمی (دبیر و بنیانگذار جشنواره پویانمایی تهران) درباره بخش دینی جشنواره گفت: ما در جشنواره‌های بین‌المللی دسته‌بندی‌هایی را مشخص می‌کنیم تا فیلمسازان در آن بخش محتوایی یا تکنیکال شرکت کنند، در بخش دینی وقتی آثار را از دوره نهم به بعد به نمایش می‌گذاشتیم، داوران به دلیل محتوای آن‌ها پیشنهاد دادند این آثار در یک بخش مستقل باشند. دو دوره آزمایشی این کار را کردیم و در دوره بعدش یک گروه مستقل برای آن تدارک دیدیم. خود فیلمسازان هم اعلام کردند مناسب است بخش دینی جدا شود چون بخش دینی خیلی نزدیک به کارهای تلویزیونی است به همین دلیل این دو بخش را جدا کردیم. 

دبیر جشنواره پویانمایی تهران افزود: تقریبا بودجه صنعت انیمیشن در ایران حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیارد تومان است که سازمان‌ها و نهادهای مختلف در سال می‌توانند آن را در اختیار بگیرند. با این عدد ناچیز و محدود اما امروزه کشور ما جزو پیشروترین کشورهای صنعت انیمیشن در جهان است. شما تصور کنید که اگر این عدد حداقل دوبرابر بشود چه اتفاقی بزرگی می‌تواند برای انیمیشن ایران در جهان اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: همیشه آرزویی وجود داشت که روی متعلقات و تولیدات ما تصویر و نماد قهرمانان خودمان باشند، ما آمدیم کاراکترهای فیلم‌های کانون را تبدیل به عروسک‌های سه بعدی کردیم، نزدیک به ۸ هزار کاراکتر در انیمیشن ایران وجود دارد. این فرصت خوبی است که شروع به جریان‌سازی کنیم این شخصیت‌ها بسیار زیبا و حتی از شخصیت‌های خارجی هم جذاب‌تر هستند بنابراین می‌تواند فرصت مهمی را ایجاد کند. 

وی درباره دوسالانه بودن این رویداد هم توضیح داد: هنوز در کشور ما تولید در آن حد نیست که جشنواره سالانه برگزار شود اما اکثر جشنواره‌های انیمیشن در جهان به دلیل تایم تولید انیمیشن دوسالانه است. ما امسال ارزان‌ترین نیروی کار توانمند را داریم و فرصت خوبی است که تولیدات مشترک داشته باشیم. در حال حاضر دو استودیوی انیمیشن در همین کانون داریم. حتی همین الآن حامد جعفری فیلم «بچه زرنگ» را به صورت سریال و سینمایی در همین استودیو صداگذاری و تولید می‌کند. ضمن اینکه ما در شهرک غرب دو استودیوی خوب داریم و آماده هستیم از گروه‌های انیمیشنی که تولید صنعتی می‌کنند، حمایت کنیم. 

کریمی صارمی در پایان گفت: این دو سال کرونایی لطمه‌های زیادی به شرکت‌های انیمیشن‌سازی وارد شد اما اگر انیمیشن سازان حمایت شوند می‌توانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم. مثلاً قابل افتخار است که موسسه صبا تولیدات زیادی دارد و به استاندارد مطلوب مخاطب رسیده است. در مورد صنعتی شدن و تولید انبوه هم الان فرصت خوبی است و می‌توانیم جذب سرمایه کنیم و فرهنگ و ایدئولوژی دینی خود را صادر کنیم، فقط لازم است این شرایط درک شود. در حوزه اشتغال هم جریانی را ایجاد می‌کند که برای ایجاد شغل دانش بنیان مفید است. نزدیک به ۷۰ درصد انیمیشن‌سازی دولتی است، انیمیشن ایران به تازگی با اسپانیا و روسیه تولیدات مشترکی داشته که اتفاق بزرگی در کشور بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز