خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

۴ محور اختلافی میان «بن‌زاید» و عربستان/ امارات سبقت‌گیری از همسایگان را در دستور کار قرار می‌دهد/ دولت‌های منطقه از سیاست خارجی قطر الگو بگیرند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۵۸۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: در حوزه اوپک احتمال دارد رئیس جدید امارات گوی سبقت را در حوزه تولید و صادرات نفت از عربستان برباید که این موضوع می‌تواند ریاض و سایر دولت‌های منطقه را نگران کند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فوت حاکم امارات و انتخاب «محمد بن زاید» به عنوان رئیس جدید این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به فوت خلیفه بن زاید، رئیس پیشین امارات عربی متحده که به بیماری مبتلا بود، شاهد برخی تغییرات احتمالی در راهبردهای این کشور خواهیم بود. توجه داشته باشید که خلیفه بن زاید در طی سال‌های گذشته در بستر بیماری قرار داشت و اساساً هیچ خبری از وضعیت ایشان در رسانه‌ها منتشر نمی‌شد اما حالا این پرونده بسته شده و چشمان همه در داخل و خارج از امارات به دوران پس از آن دوخته شده است. در طول مدتی که خلیفه بن زاید در بستر بیماری بود، محمد بن زاید حاکم دو فاکتوی امارات اداره امور را به دست داشت که البته تضاد دیدگاه و اختلافاتی در این مورد میان وی و شیخ‌نشین‌های امارات وجود داشت که یکی از آنها پرونده یمن بود.

وی ادامه داد: به هر ترتیب حالا شورای عالی فدرال، محمد بن زاید را به عنوان حاکم ابوظبی و رئیس امارات معرفی کرده که با این اوصاف ممکن است تغییراتی در سیاست خارجی این کشور به وجود بیابد. در این میان پرسش‌های زیادی از سوی کشورهای همسایه امارات مطرح شده است. به عنوان مثال عربستان سعودی نگران وضعیت این کشور بوده و منتظر است تا ببیند ابوظبی چه سیاست‌هایی را در پی خواهد گرفت. به یاد داریم که اختلافات‌ میان ابوظبی و ریاض در قضیه یمن رخ داد و پس از آن، این اختلاف‌ها در اوپک هم خود را نشان داد که در نهایت روابط میان دو طرف تا حدودی تیره و تار شده بود. به همین دلیل روی کار آمدن بن زاید و قبضه قدرت توسط او، نگرانی‌هایی را برای عربستان به وجود می‌آورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: همین موضوع می‌تواند بر وضعیت شورای همکاری خلیج فارس و همچنین ائتلاف‌سازی‌ها تاثیر بگذارد و همه منتظرند تا ببینند چه اتفاقی قرار است رخ دهد. بسیاری معتقدند امارات ممکن است در حوزه سیاست منطقه‌ای، جهت‌گیری‌هایی را اتخاذ کند که شاید با شورای همکاری خلیج فارس زاویه پیدا کنند و حتی احتمال دارد اوضاع به سمت و سویی برود که امارات سبقت‌گیری از سایر همسایگان خود را در دستور کار قرار بدهد. در حوزه اوپک این احتمال وجود دارد که مجدداً محمد بن زاید گوی سبقت را در حوزه تولید و صادرات نفت از عربستان برباید که این موضوع هم ریاض و سایر دولت‌های منطقه را نگران می‌کند. در مورد عادی‌سازی و روابط با اسرائیل هم احتمال دارد بن زاید ملاحظاتی که تاکنون مطرح بوده را کنار بگذارد و شاهد یک روابط پررنگ‌تر با تل‌آویو باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد یمن همچنان اختلافاتی در خصوص حوزه‌های سرزمینی در شمال و جنوب و همچنین جزیره سقطری وجود دارد اما به نظرم در حوزه داخلی به دلیل ساختار ثابت سیاسی امارات، قرار نیست اتفاقی رخ بدهد. به هر ترتیب هرگونه احتمالی ممکن است بر روند فعلی تحولات منطقه تاثیر بگذارد و من معتقدم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌توانند از سیاست خارجی معقولانه‌تر قطر به نفع خود استفاده کنند. دوحه در این سال‌ها توانسته نفوذ سیاسی و اقتصادی خوبی برای خود در منطقه و فرامنطقه دست و پا کند و به همین دلیل معتقدم که کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس بهتر است به سمت الگوبرداری و تحکیم روابط با قطر پیش بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز