خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران:

قطع ۲۰۰ درخت در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران کذب محض است/ در حال جابه‌جایی درختان بودیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۰۴۴

قطع ۲۰۰ درخت در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از سوی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع این دانشگاه تکذیب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران، در نشست خبری با اصحاب رسانه، از کذب بودن خبر قطع ۲۰۰ درخت در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران خبر داد.

در ابتدای این نشست، مهدی شهبازی، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران و مشاور ریاست این دانشگاه در جمع خبرنگاران در خصوص حواشی ایجاد شده قطع ۲۰۰ درخت در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در روزهای اخیر، گفت: یکی از مهم‌ترین اصولی که دانشگاهیان به آن اعتقاد دارند، اصل رعایت قانون است. نکته مهم در این مورد خاص، ورود غیرقانونی ماموران و خبرنگاران به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بود. این ورود غیرقانونی برای ما شگفت‌آور بود.

شهبازی با اشاره به اینکه تلاش دانشگاه تهران پیگیری این موضوع از مسیرهای قانونی است گفت: ما به دنبال هیجان نیستیم و از مجاری قانونی این مهم را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: دانشگاه تهران با مؤسسات مختلف از جمله شهرداری تهران، برای توسعه و پیشرفت کشور، به تفاهم‌هایی رسیده است و این یک همکاری دو طرفه است. دانشگاه تهران، در راستای رسالت جهاد علمی و دست‌یابی به دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت اجتماعی در تلاش است خلاءهای پیشین را جبران و در مسیر توسعه کشور گام بردارد.

مهدی شهبازی با اشاره به نشست‌های ریاست دانشگاه تهران با شهردار تهران و اعضای شورای شهر پیش از عید نوروز گفت: روال عادی اخذ مجوز و اقدامات برای اصلاح و تقویت زیرساخت در مرکز لرزه‌نگاری صورت گرفته بود و در این راستا مجوز کمیسیون ماده هفت نیز اخذ شد. بر همین اساس اقدام به جابه‌جایی اصولی درختان صورت گرفت.

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران در ۱۵ اسفند سال گذشته، اقدام به کاشت و توزیع حدود ۲۰ هزار اصله درخت کرد و این دور از ذهن است که این دانشگاه بخواهد در مسیر مخالف حرکت کند.

وی در خصوص نقل قول‌هایی مبنی بر اینکه ماموران شهرداری توسط کارمندان دانشگاه تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند گفت: فیلم‌ها و ادله لازم برای اثبات کذب بودن این مدعا موجود است.

در ادامه این نشست، احمد نوحه‌گر، استاد تمام دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران، در اقصی نقاط کشور، املاک و مستغلاتی دارد و حتی یک وجب از این اراضی نیز برای دانشگاه مهم است. این وظیفه ما است که از این اماکن حفاظت کنیم.

نوحه‌گر با اشاره به اینکه دانشگاه تهران همواره همراه شهرداری بوده است افزود: ما زمین‌هایی از دانشگاه تهران را برای توسعه بزرگراه‌هایی همچون چمران، همت و… در جهت کمک به شهرداری تهران و رفاه حال شهروندان به شهرداری واگذار کردیم و این دور از ذهن است که ما رابطه‌ای ناخوشایند با شهرداری داشته باشیم.

وی در خصوص اینکه دانشگاه تهران، یکی از سرسبزترین دانشگاه‌های تهران است از اعضای شورای شهر خواست تا در اسرع وقت، اجازه دهند تا دانشگاه تهران به فعالیت‌های خود در موسسه ژئوفیزیک رسیدگی کند.

او در ادامه افزود: ضرب و شتم عوامل شهرداری کذب است و گزارش‌هایی که ما داریم عکس این قضیه را اثبات می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ قطع درختی صورت نگرفته و قرار بر این بوده که برای توسعه ایستگاه لرزه‌نگاری، چند اصله درخت جابه‌جا شود، گفت: سرانه فضای سبز در ایران ۷ تا ۱۲ متر است و این سرانه در دانشگاه تهران، حتی از سرانه‌های جهانی نیز بالاتر است.

نوحه‌گر افزود: ما وظیفه داریم تا مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران را توسعه و تقویت کنیم. دانشگاه تهران به دنبال درگیری و تنش نیست؛ اما اینکه عوامل یک سازمان، مانع عبور و مرور کارمندان ما شوند نیز برایمان مقبولیتی ندارد.

او با اشاره به اینکه دانشگاه تهران حق خود می‌داند که در املاکش با رعایت قوانین به توسعه فضاهای خودش بپردازد گفت: در جهت توسعه کارآفرینی وظیفه داریم ایستگاه‌های لرزه‌نگاری را تقویت کنیم.

در ادامه این نشست، محمدرضا حاتمی، رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مؤسسه ژئوفیزیک سابقه زیادی دارد و برای کارهای زیرساختی خودش نیازمند توسعه است، گفت: ما در این ملک می‌خواستیم اقدامات ساختاری انجام دهیم و دانشگاه تهران به خوبی به اهمیت مسائل محیط زیستی واقف است.»

وی گفت: ما نیازمند ۴۰۰ ایستگاه لرزه‌نگاری در کشور هستیم و در برنامه ششم توسعه نیز به این مهم اشاره شده است. سال گذشته و در دولت فعلی، بودجه‌ای به مؤسسه ژئوفیزیک داده شد تا این اقدامات انجام شود.

حاتمی گفت: نمی‌دانم چرا مأموران شهرداری به خودشان اجازه دادند تا وارد حریم دانشگاه شوند. آن هم نه از طریق در ورودی بلکه با پریدن از روی نرده‌ها!

وی با بیان اینکه مسئولیت‌های بزرگی بر عهده موسسه ژئوفیزیک گذاشته است، گفت: ما نیازمند توسعه هستیم. شهرداری منطقه سه که به این ماجرا ورود کرد، می‌توانست از طریق گفت‌وگو با روسای دانشکده‌ها و مقامات دانشگاهی در خصوص اقدام کند. مرکز لرزه‌نگاری متعلق به شهرداری نیست و این مسئله مربوط به دانشگاه تهران است.

در ادامه این نشست شکوهی‌زاده، مدیر کل حقوقی دانشگاه تهران، گفت: خبرهایی که در رسانه‌ها از سمت شهرداری نقل قول شده، اطلاعات دقیقی نیست. با این وجود من بدون اینکه به جزئیات ورود کنم می‌گویم که دانشگاه تهران مالکیت بلامنازعی نسبت به املاک و مستغلات خود دارد.

وی در پایان گفت: ما مجوز جابه‌جایی درختان را از شهرداری داشته‌ایم، اما در لایه‌های پایین شهرداری، کارشکنی‌هایی نسبت به اقدامات دانشگاه صورت گرفت. ما به طور اصولی اقدام به جابه‌جایی درختان ماموران شهرداری در پایان بدون مجوز قانونی و دستور قضایی به حریم ملک دانشگاه تجاوز کردند و کارکنان دانشگاه را مورد ضرب و شتم و توهین قرار دادند. دانشگاه پیگیر این موضوع است و این موارد توسط دوربین‌های مدار بسته دانشگاه ضبط شده است. امیدواریم مراجع قضایی این مسئله را پیگیری کنند. همچنین پیگیر مطالب منتشر شده کذب در دادسرای رسانه نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز