خبرگزاری کار ایران

خاطرات دکتر دهر میندرات؛ از شعرای هندو؛ ثبت می‌شود

کد خبر : ۱۱۷۳۱۶

زندگی و خاطرات شفاهی دکتر دهر میندرنات شاعر و نویسنده هندوستانی به دنبال حضور وی در همایش باران غدیر در سال قبل جمع آوری می‌شود.

ایلنا: دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری پروژه جمع آوری زندگی و خاطرات شفاهی دکتر دهر میندرنات شاعر و نویسنده هندوستانی را به دنبال حضور وی در همایش باران غدیر در سال قبل به ثبت می‌رساند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه‌ای که صبح امروز شنبه ۱۱ آبان ماه با حضور علیرضا قزوه، حجت الاسلام فخر‌زاده، دهر می‌ندرات، بالرام شکلا شاعر هندو و محمد ضرابی برگزار شد، ادامه ثبت خاطرات شفاهی و مصاحبه با دکتر می‌ندرات انجام گرفت.
دهر می‌ندرات اشعار ۴۰۰ شاعر هندو را درباره حضرت رسول(ص) گردآوری کرده است و مجموعه دیگری را با عنوان «عزاداری حضرت امام حسین(ع)» در کارنامه ادبی خود دارد.
حجت الاسلام فخرزاده مدیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری در این جلسه با بیان اینکه در مرداد ماه امسال به همراه محمد ضرابی طی سفری به هندوستان با دکتر دهر می‌ندرنات و صاحبان هنر و ادبیات هندوستان دیدار داشتیم، گفت: مسلمانان در هند از جایگاه خوبی برخوردارند و یک ششم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و از این تعداد ۲۳ میلیون نفر شیعه هستند. به دلیل مبانی اعتقادی که در شیعه بواسطه عرفان و ائمه اطهار وجود دارد، رابطه نزدکی میان هندو و شیعه وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه هندو‌ها شخصیت‌های شیعه را به عنوان الگوی خود و مصادیق کسانی که در راستای اهداف آن‌ها حرکت می‌کنند، می‌دانند، افزود: جمع آوری خاطرات شفاهی می‌ندرات فرصتی برای نزدیکی به یکی از کشورهای بزرگ جهان است.
فخرزاده خاطر نشان کرد: اولین آشنایی هندو‌ها با تفکر شیعه از طریق عاشورا و محرم بوده است و از این طریق اندیشمندان و محققان و شخصیت‌های فرهنگی هند با اسلام آشنا شدند. این از قدرت‌هایی است که در درون حادثه کربلا و محرم وجود دارد.
مدیر دفتر تاریخ شفاهی با ذکر این جمله که «گذشته چراغ راه آینده است» گفت: ثبت اطلاعات گذشتگان باعثکسب تجربه توسط آیندگان می‌شود اما نکته مهم اینجاست که ثبت و ضبط اطلاعات گذشتگان بایستی توسط متخصص انجام شود تا بدین وسیله اطلاعات بازسازی شوند.
وی اضافه کرد: بیشتر منابع تدوین تاریخ در گذشته به صورت مکتوب بود و این اسناد و مدارک در اختیار گروه خاصی قرار داشت و افراد معمولی نمی‌توانستند یافته‌ها و مشاهدات خود را به آیندگان منتقل کنند. شاید اصلیترین حوادثدر میان مردم عادی رخ می‌داد اما آن‌ها توانایی انتقال آن را نداشتند در نتیجه اطلاعات به درستی منتقل نمی‌شد و یافته‌ها نمی‌توانست دقیق و کامل باشد.
حجت الاسلام فخر‌زاده ادامه داد: با اختراع دستگاه ضبط صوت عده‌ای به میان مردم عادی رفتند و اطلاعات را جمع آوری کردند. به این ترتیب تاریخ شفاهی به وجود آمد تا اطلاعات ناگفته جمع آوری شود. به تاریخ شفاهی، تاریخ مردمی گفته می‌شود زیرا زبان و لحن گفتارو اصطلاحات مردم در تاریخ می‌ماند و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی به ویژگی تاریخ شفاهی اشاره کرد و گفت: مصاحبه گر با بررسی علمی حوادثتاریخی و سوالات مختلف ذهن مصاحبه شونده را فعال کرده و باعثیادآوری گذشته او می‌شود.
فخرزاده با اشاره به این جمله که «مردم را به غیر از زبانتان راهنمایی کنید» افزود: ما سعی می‌کنیم با نشان دادن رفتار گذشتگان به مردم، آن‌ها را موعظه نماییم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز