خبرگزاری کار ایران

اختتامیه نخستین مسابقه دانشجوی معمار بر‌تر سال ۹۲ برگزار شد؛

پروفسور صارمی: طراحی فضای شهری فرصت کشف را از کودکان گرفته است

کد خبر : ۱۱۷۲۸۰

به دلیل هوای آلوده و ترافیکی که در شهر‌ها وجود دارد بام می‌تواند بسیار مفید باشد. ما در ساختمان‌هایمان به جای ۴ نما یک نما داریم به علاوه یک بام، پس بام نقش مهمی در سیمای شهر ما دارد.

ایلنا: اختتامیه نخستین مسابقه دانشجو معمار بر‌تر سال ۹۲ با موضوع ساماندهی بام‌ها به عنوان نمای پنجم شهری شب گذشته ۱۰ آبان ماه با حضور اساتید رشته معماری در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این مراسم مهندس مجتبی فاطمی مدیر عامل مرکز معماری ایران گفت: هیات مدیره مرکز معماری ایران از آغاز تشکیل این موسسه آموزشی فرهنگی علاقمند به برگزاری چنین مسابقه‌ای در رده دانشجویی بود خوشحالیم که امروز با حضور شما این رویا تحقق پیدا کرد و امیدواریم روزی این مسابقه به شکل بین‌المللی برگزار شود.

وی ادامه داد: در مرکز معماری ایران سعی می‌کنیم تا مهندسانی را تربیت کنیم تا بدون ادعا آینده سازان معماری کشور باشند. از آنجایی که برنامه ریزی‌های بلند مدتی پیش و داریم برگزاری مسابقه دانشجو معمار بر‌تر را‌‌ رها نکرده و در سال‌های آینده به گسترش هر چه بیشتر این طرح می‌پردازیم تا مشکلی از مشکلات شهری به مرور زمان کم شود.

دکتر سید علی اکبر صارمی پیشکوست معماری و استاد دانشگاه که به عنوان سخنران در این مراسم حضور داشت گفت: همیشه چیزهایی غیر ضروری و کم مصرف خانه را در بام قرار می‌دهیم و توجه‌ای به چهره بام‌های شهر نداریم این در حالی است که مساحت بام‌های شهر کمتر از مساحت خیابان‌ها نیست و سطح عظیمی از شهر و چهره آن را بام‌ها تشکیل داده است.
در طول سال‌های پس از انقلاب تنها در فیلم «اجاره نشین‌های» داریوش مهرجویی با طراحی فریماه فرجامی و حسین سرشار به پشت بام توجه شد.

وی ادامه داد: پشت بام برای نسل‌های گذشته بیشتر جنبه نوستالژی دارد زیرا در خیلی از نقاط ایران بخشی از زندگی در پشت بام اتفاق می‌افتاد. تجربه شخصی من از پشت بام محلی برای کشف و شهود بازی کردن و لذت‌های کودکانه است این در حالی است که نسل امروز ما محلی برای کشف کردن ندارد زیرا طراحی فضای شهری به گونه‌ای است که این فرصت را در دوران کودکی از او سلب می‌کند.

پروفسور صارمی بیان کرد: در دوران صفویه در ورودی مسجد شاه اصفهان شاهد کاشی کاری بام هستیم که نشان از توجه خاص به بام در آن دوره زمانی دارد اما نکنه جالب برای من اینجاست که ما ایرانی‌ها خیلی آدم‌های متواضعی نیستیم اما در معماری و ساخت پله از دوران شکوه هخامنشی افت کردیم و شکل پله‌ها را تغییر دادیم و برخی از معماران معتقدند که به دلیل تواضع در شکل پله‌ها تغییر ایجاد شده است!

این استاد دانشگاه اظهار کرد: امروزه تعداد رشته‌های معماری به بیش از ۵۰۰ رشته رسیده است بهتر است به جای این همه تنوع در رشته و دانشگاه با همکاری شهرداری محلی ایجاد شود و کارگاه عملی معماری در آن برپا شود تا دانشجویان ما از پشت سیستم کامپیو‌تر بیرون آیند و وارد فضای عملی معماری شوند.

در ادامه این مراسم مهندس بابک مستوفی صدری به ارائه توضیحاتی در باب، بام سبز و حقایق و تکنیک‌های موجود در آن پرداخت.
دکتر کامران افشار نادری رئیس هیات مدیره نخستین مسابقه دانشجو معمار بر‌تر گفت: ایده برگزاری این مسابقه توسط دکتر صارمی سال‌ها پیش گفته شده بود و از آنجایی که این سوژه برای من جالب بود این ایده را با مهندس فاطمی مطرح کردم زیرا در ایران به دلیل مشخصه‌ها متفاوتی که با سایر کشورهای دنیا داریم بام‌های ما فضای متفاوتی در شهر است.

وی ادامه داد: در گذشته بام فضای جالبی برای خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شد‌‌ همان طور که در سریال «دایی جان ناپلئون» مشاهده کردید کاربردهای بام بسیار متفاوت بود و کاربری دقیقی نداشت. امروزه با تغییراتی که در فضای شهری اتفاق افتاده حیاط‌ها دیگر کاربردهای گذشته را ندارند و باید به بام که هنوز از قابلیت‌های لازم برخوردار است توجه شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به دلیل هوای آلوده و ترافیکی که در شهر‌ها وجود دارد بام می‌تواند بسیار مفید باشد. از طرفی به دلیل شکل معماری شهر ما در ساختمان‌هایمان به جای ۴ نما یک نما داریم به علاوه یک بام، پس بام نقش مهمی در سیمای شهر ما دارد.

وی افزاود: ایده اصلی تشکیل این مسابقه به دلیل نیازی بود که در این زمینه احساس می‌شد و خوشحالم که یک مرکز آموزشی فرهنگی امکانی را فراهم کرد تا دانشجویان در زمینه طراحی بام تفکر کنند.

افشار نادری گفت: ما سه پلان کلی برای طراحی بام ارائه کردیم تا دانشجویان براساس آن طراحی کنند و خوشبختانه نتایج آثار رسیده بسیار خوب بود و ایده‌های جالبی در آن‌ها وجود داشت که اگر توجه شود و توسعه یابد برای حل بسیاری از مسائل مناسب است.

فرهاد مقدم راد نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز بیان کرد: دانشجو نقش مهمی در آینده معماری دارد اما متاسفانه آموزش ما در زمینه معماری با این حرفه فاصله دارد. از طرفی معماران ما نیز در برخورد با مسائل مختلف تنها به کناره گیری می‌پردازند و این روحیه خاص آن‌ها باعثشده تا سایررشته چون عمران، شهر سازی و نقشه کشی در بسیاری از موارد به جای آن‌ها فعالیت کنند.

وی ادامه داد: به دلیل عدم تغییر در نرخ حقوق مهندسین در طول ده سال گذشته شاهد مهاجرت فراوان این قشر بودیم.
دکتر علیرضا تغابنی گفت: در انتخاب آثار نخستین مسابقه دانشجو معمار بر‌تر سعی داشتیم تا درگیرمباحثپلانی و وسواس نشویم. تیم داوری این جشنواره از نتایج حاصل از آثار ارسال شده راضی بود و از دیدن این پتانسیل قوی، ذهن تیز و فعال دانشجویان در طراحی بام خشنود شدیم.

در بخش پایانی نخستین مسابقه دانشجو معمار بر‌تر مهندس مجتبی فاطمی با ارائه لوح تقدیر از دکتر کامران افشار نادری، دکتر علیرضا تغابنی، مهندس فرهاد مقدم راد، مهندس رضا نجفیان و مهندس بابک مستوفی صدر تقدیر به عمل آورد.
ودکتر کامران افشار نادری به قرائت بیانیه هیات داوران این مسابقه پرداخت.

مهندس مجتبی فاطمی نیز ضمن تقدیر و تشکر از هیات مدیره این مسابقه از ملیکا محمدی به دلیل برگزاری و هماهنگی این مسابقه تقدیر به عمل آورد.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان نخستین مسابقه دانشجو معمار بر‌تر با ارائه لوح تقدیر وجه نقد از ۵۰۰ تا دو میلیون تومان و بن تخفیف یک میلیون تومانی دوره‌های آموزشی مرکز معماری ایران تقدیر شد. اسامی برگزیدگان این مسابقه به شرح زیر است.
رتبه اول آرش عباس‌زاده، رتبه دوم(گروهی) علی ملکی، فاطمه طباطبایی، گلشن نریمان و عسل کرمی، رتبه سوم رامتین شفقتی،

رتبه چهارم محمد یحیی گل گیر نوش آبادی، رتبه پنجم سروناز سمرکند و سهند سمر کند.
رتبه ششم(گروهی) فرشته اسدزاده، یگانه قزللو و امیر سینا امیری،
رتبه هفتم مجتبی داوری و پیامان اسحاقی.

در انتهای این مراسم از هفتاد نفر شرکت کننده مسابقه دانشجو معمار بر‌تر که آثارشان در مرحله نخست پذیرفته شده بود با ارائه لوح، تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم استادان و کارشناسانی همچون، دکتر سید علی اکبر صارمی، مهندس بابک مستوفی صدری، دکتر کامران افشار نادری، دکتر علیرضا تغابنی، مهندس فرهاد مقدم راد و مهندس رضا نجفیان دانشجویان حاضر در مراسم را همراهی کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز