خبرگزاری کار ایران

ارائه آمار تکان دهنده در کارگاه آموزشی «کودک و ترافیک»

سال گذشته ۳ هزار کودک در تصادف کشته شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۳

خودروسازان خط تولید خودروی سرویس مدارس راه‌اندازی کنند/ سرطان بین فرزند وزیر و وکیل و کارگر و کارمند فرق نمی‌گذارد/ هنگام آلودگی هوا کودکان را به پارک و سینما می‌بریم/ سرطان بین فرزند وزیر و وکیل و کارگر و کارمند فرق نمی‌گذارد.

ایلنا: کارگاه آموزشی «کودک و ترافیک» که به موضوع آسیب‌شناسی ایمنی و سلامتی کودکان در جریان ترافیک شهر و رفت آمدهای شهری اختصاص داشت، به محلی برای ارائه آمارهای تکان دهنده و اطلاعات چالش برانگیز در خصوص وضعیت سلامتی و ایمنی کودکان توسط دو تن از مسئولان شهری که با کودکان سر و کار دارند، تبدیل شد.

خودروسازان خط تولید خودروی سرویس مدارس راه‌اندازی کنند
معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این کارگاه گفت: حتی یک سرویس مدرسه استاندارد در کشور نداریم و از روی ناچاری مجبوریم دانش‌آموزان را به سرویس‌های موجود بسپاریم و بین دو گزینه بد و بد‌تر، یکی را انتخاب کنیم.

به گزارش ایلنا، وحید نوروزی افزود: علت این موضوع‌ کم-کاری خودروسازان داخلی است که باید خط تولید خودروهای سرویس مدارس را راه‌اندازی کنند و اینکه سال گذشته حتی یک دانش‌آموز استفاده کننده از سرویس‌های مجاز مدارس کشته یا مصدوم نشده‌ دلیل نمی‌شود خودروسازان دست روی دست بگذارند.

وی با اشاره به اینکه کودکان زیر ۹ سال به هیچ عنوان اجازه ندارند بر روی صندلی جلوی خودرو بنشینند، اظهار کرد: راننده و سرنشین جلو آسیب‌پذیر‌ترین سرنشینان خودرو هستند و این در حالی است که اگر خودرو مجهز به کیسه هوا (ایربگ) هم باشد، کودکی که بر روی صندلی جلوی خودرو نشسته چنان‌چه بر اثر تصادف کشته نشود، احتمالاً در اثر خفگی جان خود را از دست می‌دهد.

سرطان بین فرزند وزیر و وکیل و کارگر و کارمند فرق نمی‌گذارد
نوروزی با بیان اینکه به طور متوسط کمربند ایمنی نیمی از خودروهای داخلی معیوب است، تصریح کرد: تَرَک بر داشتن شیشه خودرو باعث می‌شود شیشه از حالت خمیری شکل خود خارج شده و هنگام تصادف تبدیل به هزاران ترکش خرده شیشه گردیده و با برخورد به سر و صورت سرنشینان جلوی خودرو، به کشته شدن یا از دست دادن بینایی آن‌ها می‌انجامد.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته ۳ هزار کودک و نوجوان در تصادفات رانندگی کشورمان جان خود را از دست دادند، اضافه کرد: این در حالی است که در چنین شرایطی با یک تصمیم اشتباه سن معاینه فنی به ۵ سال کاهش یافته در صورتی که حتی اگر یک کودک جان خود را بر اثر نقص فنی خودرو از دست دهد، گناه کسانی که این مصوبه را به تصویب رساندند قابل بخشش نیست.

نوروزی با اشاره به اینکه کودکان بر اثر آلودگی هوا در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار دارند، اعلام کرد: هنگامی‌ که سرطان به سراغ کودکان می‌آید، بین پسر وزیر و وکیل و دختر کارگر و کارمند و فرزند خانواده‌ پر در‌آمد و خانواده کم درآمد، هیچ گونه فرقی نمی‌گذارد و ممکن است هر کودکی به این عارضه مبتلا شود.

هنگام آلودگی هوا کودکان را به پارک و سینما می‌بریم

وی با بیان اینکه بزرگ‌تر‌ها باید کاری کنند تا کودکان از دنیای شاد کودکی خود حداکثر بهره و لذت را ببرند، گفت: خانواده‌هایی که محل سکونت آن‌ها اطراف ترمینال‌ها، پایانه‌ها و پارک‌سوار‌های درون شهری و برون شهری قرار دارد، نسبت به خانواد‌ه‌هایی که محل سکونت آن‌ها از این گونه مکان‌ها دور است، به طور متوسط ۴ برابر بیشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار دارند.

نوروزی با تاکید بر اینکه هنگام شرایط هشدار، اضطرار و بحران آلودگی هوا کودکان را نباید به هیچ عنوان از خانه خارج کنیم، افزود: این در حالی است که پدر و مادر‌ها در چنین شرایطی و هنگام اعلام تعطیلی مدارس بر اثر آلودگی هوا، دست فرزندان خود را گرفته و به همراه آن‌ها برای خرید و تفریح بیرون رفته و کودکان خود را به مراکز خرید و پارک و سینما می‌-برند.

مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران خطاب به برخی مسئولان، خاطرنشان کرد: مسئولانی که ادعا می‌کنند آلودگی هوا در حد استاندارد بوده و هوای تهران پاک است زیاد ذوق نکنند، چون با نزدیک شدن به نیمه پاییز شرایط هشدار و اضطرار آلودگی هوا به زودی فرا می‌رسد و خودشان مجبور خواهند شد نسبت به تعطیلی شهری که ادعای پاکی هوای آن را دارند، اقدام کنند.

افزایش سکته قلبی در تهران از آثار آلودگی هواست
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به عنوان دیگر سخنران این کارگاه، گفت: ذرات معلق سطح اکسیژن‌گیری ریه را کاهش و میزان غلظت خون را افزایش می‌دهند و در این میان ماسک‌هایی که استفاده از آن‌ها به منظور جلوگیری از ورود ذرات معلق به دهان و بینی متداول است، بر خلاف تصور عمومی به هیچ عنوان جلوی ورود این ذرات به سیستم تنفسی را نمی‌گیرد.

یوسف رشیدی با اشاره به اینکه استاندار روزانه ذرات معلق ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است اما استاندار سالانه آن ۶۰ میکروگرم بر متر مکعب است، افزود: بر اساس استاندارد سالانه آلودگی هوا، حتی یک روز پاک هم در هوای تهران وجود ندارد.

وی افزایش سکته‌های قلبی در تهران را از آثار و عوارض آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: در بحث آلودگی هوا بعضی آلایند‌ها با چشم دیده نمی‌شوند اما ناقض جدی سلامت افراد و بهداشت جامعه هستند که به عنوان نمونه می‌توان کوتاهی در کنترل بخارات بنزین در انواع خودرو‌ها و موتور‌ها را نام برد که وقتی در آن‌ها می‌نشینیم یا از کنارشان رد می‌شویم، بوی بنزین از آن‌ها می‌آید.

با کودکان به پمپ بنزین نروید
رشیدی با بیان اینکه بوی بنزین پس از زدن بنزین یا هنگام عبور از کنار جایگاه‌های سوخت تشدید می‌شود، تصریح کرد: پدر و مادر‌ها باید کودکان را از تردد در مکان‌های پر ترافیک و معابر‌ی که دارای ترافیک سنگین است، دور نگاه داشته و به ویژه هنگامی که فرزندان آن‌ها در خودرو حضور دارند، به طور جدی از رفتن به جایگاه‌های سوخت و زدن بنزین خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر سطح توقع مردم در بحث آلودگی هوا بالا رفته، اضافه کرد: تا چند سال پیش، نه تنها مردم بلکه مسئولان هم آلودگی هوا را چندان جدی نمی‌گرفتند در صورتی که در حال حاضر دست‌یآبی به هوای پاک به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و این موضوع نشان دهنده آن است که توانسته‌ایم انتظارات مردم در مبحث آلودگی هوا را بالا ببریم.

رشیدی با اشاره به اینکه در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی استاندارهای آلودگی هوا را سال به سال بالا‌تر برده و استانداردهای سخت گیرانه‌تری در خصوص آلودگی هوا اعمال می‌کند، اعلام کرد: این در شرایطی است که ما در کشورمان برای اثبات برخی بدیهیات و برای نمونه برای اینکه ثابت کنیم هوای شهر تهران برای تنفس شهروندان مناسب نیست، باید بجنگیم.

تلمباری از قوانین اجرا نشده داریم
وی با بیان اینکه تلمباری از قوانین اجرا نشده در زمینه آلودگی هوا داریم که در دوره هیچ دولتی، چه دولت‌ آقای هاشمی رفسنجانی، چه دولت آقای خاتمی و چه دولت آقای احمدی‌نژاد، اجرایی نشده‌اند، گفت: مردم تهران مجبور به تحمل آلودگی هوا هستند و در شرایط موجود چاره‌ای جز تحمل این آلودگی ندارند.

رشیدی با انتقاد از ارائه انواع طرح‌های عجیب و غریب و طرح بحث‌های غیر کار‌شناسی در زمینه آلودگی هوا، افزود: مطرح کردن موضوعاتی همچون کاهش آلودگی هوا از طریق آب‌پاشی شهر با هواپیماها‌ی سم‌پاش، مه‌پاشی شهر با دستگاه‌های چند کاره و بارور کردن ابر‌ها، بیش از آن‌ که از پشتوانه کار‌شناسی برخوردار باشد به جوک شباهت دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان سخنان خود، خودروسازان را مورد انتقاد جدی قرار داد و خاطرنشان کرد: می‌-توان گفت شرکت‌های خودروساز هیچ تعهد اجتماعی نسبت به جامعه ندارند و مسئولیت اخلاقی آن‌ها به حمایت از چند راس آهو محدود شده که بهتر است خودروسازان به جای حمایت از آهو‌ها که شبیه یک پُز و ژست رسانه‌ای است، از کودکان حمایت کنند.

تهران به شهری خشمگین و عصبانی تبدیل شده است
آخرین سخنران این کارگاه یک مدرس علوم ارتباطات دانشگاه بود که گفت: پدر و مادر‌ها الگوهای فرزندان خود هستند و هر گونه تخلف و بی‌ قانونی آن‌ها در رانندگی باعث این می‌شود که کودکان امروز در آینده به رانندگانی خلاف‌کار و قانون‌شکن تبدیل شوند.

سید غلام‌رضا کاظی‌دینان در پایان خاطرنشان کرد: نوع و نحوه رانندگی برخی رانندگان باعث سر در گمی سایر رانندگان و ایجاد ترافیک سنگین می‌شود و همین رفتارهای نادرست است که شهر تهران را به شهری خشمگین و عصبانی تبدیل کرده است.

کارگاه آموزشی «کودک و ترافیک» از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و در حاشیه «سومین جشنواره غنچه‌های شهر» که تا روز ‌شنبه ۲۲ مهر در محل برج میلاد تهران دایر است، برگزارشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز