خبرگزاری کار ایران

یک كارشناس آتی سكه:

تمایل به خرید سکه آتی بیشتر شده است

کد خبر : ۱۱۳۹۷

سكه آتی برخلاف اینكه میل به كاهش داشت و از بازار نقدی تبعیت می‌كرد، هم اکنون شاهد صف‌های خرید طولانی شده است.

مهیار بقایی، در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: گرایش معامله گران به بازار آتی سکه ناشی از عدم ریسک در بازار سكه آتی است. اتفاقاتی همچون تغییر مکانیزم کشف قیمت جدید در بازار آتی سکه مشابه با رویه بازگشایی نماد در بازار سهام و تغییر ساعت فعالیت این بازار از ساعت 10 به 12 هر روز باعث جذاب شدن هرچه بیشتر بازار قراردادهای آتی شده و در عین حال ادعای تاثیر‌گذاری بر نوسان‌های بازار آزاد را بی‌اساس کرده است.

وی خاطر‌نشان کرد:سكه آتی برخلاف اینكه میل به كاهش داشت و از بازار نقدی تبعیت می‌كرد شاهد صف‌های خرید طولانی شده است.

بقایی گفت:در این راستا شایعه‌ای مبنی بر بسته شدن بورس آتی مطرح شد كه باعث آشفته شدن این بازار شد؛ در صورتی كه معاملات آتی باعث شفاف‌تر شدن بازار می‌شوند اما بازار نقدی همیشه شاهد نوسان‌هایی بوده كه یكی از عوامل تاثیرگذار بر‌ آن نرخ‌های سكه و دلار است؛ سكه‌ای كه در بازار به قیمت یک میلیون و 260 هزار تومان معامله می‌شود با دلار دو هزار و 850 تومانی محاسبه شده است.

وی اظهارداشت: اما حبابی كه هم‌اكنون در خصوص سكه آتی به وجود آمده، به دلیل عدم شفافیتی است كه در اطلاعات ارائه شده است و تا زمانی كه تصمیمات درستی گرفته نشود بازار همچنان در این شرایط به‌سر خواهد برد.

 بقایی بهترین راه‌حل را تزریق ارز به بازار عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد بهترین راهكار، تزریق ارز به بازار باشد اما بازار باز هم تشنه‌تر خواهد شد. باید در این راه اولویت‌های مصارف ارزی را نیز در نظر گرفت. راه‌اندازی مركز مبادلات ارزی شایعاتی مبنی بر سوء‌استفاده‌هایی از ارز مرجع به‌وجود آورده است و این قضیه تا جایی پیش رفته كه ارز 2800 تومانی را تا 4100 تومان هم فروختند.

این كارشناس بازار آتی گفت: با بی‌ارزش شدن ریال مردم به دنبال خرید روپیه و افغانی هستند. برای كنترل این وضعیت باید پیشنهاد مجلسی‌ها اجرا شود.

وی ادامه داد: یكی از بازیگران اصلی این بازار صرافی‌ها هستند و زمانی كه مشکلاتی به وجود می‌آید سوء‌استفاده‌ها هم در بازار دو چندان می‌شود، هم اكنون صرافی‌ها هم ارز را گران می‌فروشند و استدلال‌شان این است كه گران خریده‌اند. از سوی دیگر دلالان نیز به اتاق ارزی نفوذ كرده‌اند.

 وی گفت: در حال حاضر با توجه به آماری كه ارائه شده است 19 میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم است. اگر نصف این مبلغ هم به چرخه اقتصادی بازگردد فقر در سرمایه‌گذاری‌ها كاهش پیدا می‌كند. در کنار عدم قطعیت در مورد وضعیت ارز، کنترل چندانی بر بازار نیز از سمت بانک دیده نمی‌شود که با توجه به پیشی گرفتن تقاضای ارز، باعث افزایش قیمت شده است. البته حذف حضور بانک در بازار و اجرای سیاست‌های موثرتری همچون بازار آتی ارز، از جمله تدابیر هوشمندانه بانک از لحاظ اقتصادی است اما این اختلاف قیمت، می‌تواند خطر خروج طلا از کشور را افزایش دهد.

بقایی تصریح کرد:در کنار این مسائل داغ ارزی، وضعیت سیاسی کشور نیز از جمله عوامل تعیین‏کننده قیمت دلار است. مساله این است که انتخابات آمریکا در پیش است و تا آن زمان به نظر می‏رسد اوباما تمایل چندانی به شفاف‏سازی در مورد موضع خود نسبت به ایران ندارد. روند کند مذاکرات ایران و غرب، با وجود مشخص بودن موضع از سمت ایران، خود شاهدی بر این مدعا است. مسائل سوریه نیز علاوه بر تاثیر بر فاکتور دلار، بر اونس جهانی تاثیرگذار است و از این حیث می‏تواند بر قیمت سکه اثر بگذارد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز