خبرگزاری کار ایران

رئیس نظام ایمنی هسته ای کشور:

چهار هزار ساعت برای بهره برداری از نیروگاه زمان نیاز است

کد خبر : ۱۰۷۱۵۴

بر اساس قردادی که داشته ایم شرکت بهره برداری در این نیروگاه مشغول خواهد شد اما عمده مسئولیت برعهده اپراتور ایرانی است.

رئیس نظام ایمنی هسته ای کشور گفت: طراحی نیروگاه هسته ای با لایه های خاصی صورت گرفته که موارد رادیواکتیو به بیرون نشت پیدا نمی کند اما به دلیل پتانسیل چنین نیروگاهی باید نکات ایمنی به شدت رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر راستخواه همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر بیان کرد: نیروگاه اتمی در مقایسه با نیروگاه فسیلی و غیرهسته ای باید از ایمنی بیشتری برخوردار باشد و افرادی که در اطراف نیروگاه زندگی می کنند باید از سلامتی خود اطمینان داشته باشند.

وی ادامه داد: طراحی نیروگاه هسته ای با لایه های خاصی صورت گرفته که مواد رادیواکتیو به بیرون نشت پیدا نمی کند اما به دلیل پتانسیل چنین نیروگاهی باید نکات ایمنی از زمان طراحی تا بهره برداری به شدت رعایت شود و آزمایش های متعددی صورت گیرد تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کنیم.

راستخواه به سیستم های خنک کننده اشاره کرد که باید همیشه در حال کار باشند و ادامه داد: سیستم های موازی ایمنی و امنیتی در نیروگاه تعبیه شده است که هیچ گاه مواد هسته ای به بیرون نشت پیدا نکند و در طراحی تمهیداتی اندیشیده شده است که در شرایط حساس از بحران جلوگیری می کند.

وی در مورد سابقه نیروگاه هسته ای بوشهر گفت: ساخت این نیروگاه به سال ۵۴ برمی گردد که در آن زمان ایران با شرکت زیمنس آلمان قرار داد بسته بود اما پس از انقلاب پیمانکار آلمانی ایران را ترک کرد و تاکنون زحمات بسیار زیادی برای نگهداری تأسیسات کشیده ایم.

راستخواه ادامه داد: با تمام کمبود امکاناتی که در زمان جنگ داشتیم و همچنین شرایط جنگی توانستیم تأسیسات و ساختمان ها را نگهداری کنیم و در سال ۶۲ دوباره فعالیت های سازه ای آغاز شد.

وی در مورد علل تحویل با تأخیر در مورد نیروگاه هسته ای گفت: از علت های این تأخیر جنگ و عدم تعهد شرکت آلمانی بوده است در زمان جنگ نیروگاه بوشهر مورد اصابت ۲۴ موشک قرار گرفت و تقریبا تمام ساختمان های بوشهر تخریب شد که با تلاش فراوان توانستیم آنها را ترمیم کنیم.

راستخواه گفت: بسیاری از تأسیسات را به خاطر رطوبت گرما گردوخاک زیاد در بوشهر از دست دادیم و نگهداری سیستم ها بسیار سخت بود اما توانستیم با قرارداد جدید با پیمانکار روس و تغییراتی نسبت به طرح آلمانی به ادامه کار بپردازیم.

وی در مورد روند فعالیت نیروگاه گفت: نیروگاه در حال حاضر به صورت موقت به پیمانکار ایرانی سپرده می شود و پس از ۴ هزار ساعت کار و اطمینان کامل وارد فاز بهره برداری می شود.

راستخواه در مورد زمان بهره برداری از نیروگاه گفت: ۴ هزار ساعت برای بهره برداری زمان نیاز است که بیشتر از دو سال نخواهد شد و می توان گفت که بهره برداری از نیروگاه بوشهر سمبل مقاومت است زیرا بیش از ۳۵ سال بهره برداری از آن طول کشید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد روس ها برای قرارداد در آینده مورد قبول قرار می گیرد گفت: در این چند ساله زیرساخت های خوبی در کشور ایجاد کردیم و از این فرصت استفاده می شود تا بتوانیم توسعه را در این زمینه گسترش دهیم و به احتمال زیاد پیشنهاد روس ها مورد قبول قرار خواهد گرفت.

راستخواه در مورد امکانات شهر بوشهر گفت: در برنامه های آتی خود از آب شیرین کن ها برای این منطقه استفاده خواهیم کرد و با توجه به نزدیکی نیروگاه اتمی به دریای عمان و خلیج فارس می توانیم با استفاده از آب شیرین کن ها کمبود آب این منطقه را جبران کنیم و باعثآبادانی سریع این منطقه شویم.

وی به حادثه دو سال پیش در نیروگاه ژاپن در اثر سونامی اشاره کرد و گفت: انتخاب خاستگاه نیروگاه یکی از مهمترین مسائل در این قضیه است و ما برای اینکه در آینده به مشکل برنخوریم مسائل مربوط به زمین شناسی زلزله و سیل در نظر گرفته خواهد شد و پس از بررسی های دقیق و مطالعات انجام شده مناطق جدید برای تأسیس نیروگاه انتخاب خواهد شد.

راسخواه در ادامه سخنانش راجع به نیروهای شاغل در نیروگاه گفت: بر اساس قردادی که داشته ایم شرکت بهره برداری در این نیروگاه مشغول خواهد شد اما عمده مسئولیت برعهده اپراتور ایرانی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز