خبرگزاری کار ایران

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

اقتصاد مقاومتی در شکوفایی تولید ملی نمود پیدا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۳۷

چکیده: «از سال ۱۳۱۴ که نخسیتن تعاونی کشور به ثبت رسید تا ابتدای مرداد ماه سال جاری بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی در بخش تعاونی ایجاد شده است/ مجلس از پیگیری طرح اصلاح قانون تعاون منصرف شود».

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از سال ۱۳۱۴ که نخسیتن تعاونی کشور به ثبت رسید تا ابتدای مرداد ماه سال جاری بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی در بخش تعاونی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «غلامحسین حسینی» با اعلام این مطلب در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هشتمین جشنواره تعاونی‌های بر‌تر برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۱۰۷ هزار و ۹۶۲ تعاونی فعال در کشور وجود دارد، و مابقی تعاونی‌ها نیز راکد، غیرفعال و یا با حداقل ظرفیت‌ها مشغول فعالیت‌اند.
وی بابیان اینکه بیش از ۳۹ میلیون نفر در این تعاونی‌ها فعال هستند، گفت: در مجموع این تعاونی‌های فعال بیش از یک میلیون شغل ایجاد شده‌ است.
به گفته حسینی تاکنون ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار مسکن توسط تعاونی‌ها در کشور ایجاد شده است که از این تعداد ۸۰ درصد شاغلین در تعاونی‌های کوچک و متوسط عضویت داشته‌اند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه ایجاد تعاونی‌ها رشد شتابانی داشته و نشان اعتماد مردم و نیز موفقیت بخش ترویجی و فرهنگ‌سازی است، گفت: از آغاز به کار نخسین تعاونی در ایران تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار تعاونی در کشور به ثبت رسیده است.
حسینی با بیان اینکه پس از ثبت تعاونی‌، بهره‌برداری از آن نیازمند جلب جمایت‌های خاص است، گفت: بخش تعاون به گونه‌ای است که شرایط حضور آحاد مردم در آن وجود دارد، طی سالهای گذشته بیش از ۱۰۰ قدم توسط مسئولان در این بخش برداشته شده و نیاز به بیش از هزار قدم نیز برای رسیدن به جایگاه بخش تعاون وجود دارد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری اینکه برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و عبور از شرایط دشوار پیش آمده باید به شیوه اقتصاد مقاومتی روی آورد گفت: در شرایطی که تحریم‌ها و فشار‌ها از ابعاد سیاسی گذشته و مردم، کودکان و بیماران را هدف قرار داده است می‌توان از طریق توسعه بخش تعاون در این شرایط حساس پاسخگوی نیاز‌ها بود.
وی با بیان اینکه براساس اسناد بالادستی و قانون اصل ۴۴ ریل‌گذاری برای توسعه بخش تعاون شروع شده است، افزود: رونق اقتصاد، تولید ملی، کار، اشتغال، کارآفرینی، اصلاح الگوی مصرف و حرکت به سمت مصرف بهینه در امور، توسط اصل ۴۴ قانون اساسی مورد تاکید است و یکی از ارکان رسیدن به این موضوع بخش تعاون در قالب رویکرد اقتصاد مقاومتی است.
حسینی‌نیا با تاکید بر اینکه اقتصاد تعاونی رویکرد مردمی و عدالت محوری دارد بیان داشت: مفهوم اقتصاد مقاومتی در شکوفایی تولید ملی، توسعه بخش تعاون و نیز رفع معضلات این بخش نمود پیدا می‌کند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هم اکنون فعالیت کمی تعاونی‌ها در ایران با الگوهای جهانی منطبق است گفت: باید در عرصه کیفی‌سازی فعالیت تعاونی‌ها گام‌های بلند و کارهای زیادی انجام شود.
‌وی با استناد گزارشی در خصوص عملکرد مالی ۳۰۰ تعاونی بر‌تر جهان در سال ۲۰۱۱، گفت: درآمد ۳۰۰ تعاونی بر‌تر برای سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۶۰۰ میلیارد دلار بوده است که این عدد از یکسو با تولید ناخالص ملی اسپانیا (نهمین اقتصاد دنیا) برابری می‌کند و از سوی دیگر بیش از ۳ برابر تولید ناخالص داخلی ایران برآورد می‌شود.
حسینی بابیان اینکه توسعه فعالیت تعاونی‌ها در ایران درابعاد کیفی و علمی نقص بزرگی محسوب می‌شود، گفت: هنوز یک فارع التحصیل متخصص در زمینه اقتصاد و حقوق تعاونی‌ها نداریم.
وی گفت: در این راستا طی دو سال گذشته با دانشگاه‌ شهید بهشتی و یک دانشگاه در شهرستان برای ایجاد دانشکده تعاون رایزنی شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده و حلقه مفقوده بخش تعاون نیز این موضوع است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در خصوص حضور زنان در تعاونی‌ها ۳۰ هزار تعاونی بانوان در کشور داریم. که ۱۷ درصد از اعضاء هیئت مدیره تعاونی‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.
حسینی‌نیا ایجاد تعاونی‌های بزرگ را یک ضرورت دانست و افزود: برای رقابت در عرصه‌های بین‌المللی و ثبات و رونق تولید نیاز به ایجاد تعاونی‌های بزرگ داریم که می‌تواند از درون تعاونی‌های موجود ایجاد شود.
معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در خصوص برنامه‌های هفته تعاون گفت: هفته تعاون از ۱۲ شهریور تا ۱۸ شهریور خواهد بود و شعار آن نیز حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است.
به گفته حسینی امسال پس از برگزاری ‌۳۶۰ جشنواره شهرستانی و ۳۱ جشنواره استانی از تعاونی‌های منتخب کشور در تاریخ ۱۲ شهریور تقدیر خواهد شد.
وی با اشاره به شاخص‌ها و ملاک‌های تعاونی‌های بر‌تر اشاره کرد و افزود: انتخاب تعاونی‌ها به صورت یک المپیاد به همراه شاخص‌ها و معیارهای متنوع در چهار مرحله ارزیابی انجام خواهد شد و اکنون ۹ هزار و ۵۰۰ تعاونی در جشنواره هشتم شرکت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین از ۱۸ تعاونی و اتحادیه با شرایط ویژه که نسبت به تعاونی‌های بر‌تر شاخص کمتری داشته‌اند و همچنین ۳۱ تعاونی از هر استان تقدیر خواهد شد.
معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص لایحه قانون تعاون بیان داشت: با رایزنی‌ها و کار کار‌شناسی زیاد این لایحه تهیه و به دولت دهم ارائه شد، اما زمان ارسال آن به مجلس به تعویق افتاده و همزمان با این لایحه طرحی در برخی کمیسیون‌های مجلس تصویب شده که قرار است به زودی در صحن علنی مطرح شود.
حسینی‌نیا با ابراز مخالفت نسبت به طرح مجلس برای اصلاح قانون تعاون گفت: قانون فعلی ۱۵ سال پیش اصلاح شده و اکنون که این فرصت به وجود آمده باید قانونی با احتساب شرایط فعلی و نگاه به آینده با رویکرد خاص به بهترین نحو ممکن تهیه شود. امیدواریم لایحه تهیه شده هر چه سریع‌تر از دولت به مجلس ارائه شود تا در آن ایرادات قانون فعلی رفع شده و ابهامات و نحوه تشکیل تعاونی‌ها و مباحث قانونی در نظر گرفته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز