خبرگزاری کار ایران

حکیمی پور:

سیاسی شدن شهرداری اداره شهر را به حاشیه می‌برد

کد خبر : ۱۰۱۳۰۴

قصد شخم زدن گذشته را نداریم/نهایت تلاشمان این است که شورا در ۱۰ روز اول شهردار را معرفی کند/از آنجا که یکی از گزینه‌های شهرداری؛ شهردار سابق است عادلانه این است که سرپرست انتخاب شود تا کاندیدها بتوانند در یک رقابت عادلانه برای تصدی این مقام تلاش کند.

عضو شورای شهر چهارم گفت:شهرتهران دارای ثروت و پول فراوان است اما این مساله که این پول به دست چه کسانی می‌رسد و آیا مردم نیز از این ثروت برخوردارند، مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد حکیمی‌پور در نشست خبری پیرامون آغاز به کار شورای چهارم بیان کرد: شورای چهارم در این دوره باتجربه‌تر و برجسته‌تر از شوراهای دیگر آغاز به کار می‌کند و امیدواریم بتوانیم باری از دوش مردم و اداره کشور برداریم.

وی گفت: تلاش‌هایمان در راستای استقرار شورایی است که مورد تایید امام خمینی و بهشتی و آنچه در قانون اساسی آمده است،باشد.

حکیمی‌پور پاسخ به خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شهردار تهران در جلسه اول شورا انتخاب می‌شود؟گفت: معرفی شهردار در جلسه اول پیشنهادی بود که در جلسات غیررسمی مطرح شد و قصد ما این بود که به سبک آقای روحانی در معرفی اعضای کابینه خود، زمان را در معرفی شهرداربه حداقل برسانیم. قانوناً شورا پس از استقرار رسمی ۳۰ روز زمان برای معرفی شهردار دارد و ‌‌نهایت تلاشمان این است که شورا در ۱۰ روز اول شهردار را معرفی کند اما بر اساس برنامه‌هایی که داریم انتخاب شهردار مسلماً در جلسه اول نخواهد بود.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا در مدتی که شهردار تعیین نشده سرپرستی برای شهرداری انتخاب می‌شود، توضیح داد: قانون منع نکرده است که شهردار کار خود را متوقف کند. اما از آنجا که یکی از گزینه‌های شهرداری؛ شهردار سابق است عادلانه این است که سرپرست انتخاب شود تا کاندیدها بتوانند در یک رقابت عادلانه برای تصدی این مقام تلاش کند.

در ادامه حکیمی‌پور گفت: انتخاب سرپرست باید در شورا مطرح شود و یکی از معاونت‌ها می‌تواند سرپرستی را بر عهده گیرد.

وی گفت: ایده انتخاب سرپرست برای شهرداری سبب می‌شود که رقابتی سالم و منطقی و با فرصتی برابر برای کاندیدا‌ها فراهم شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد منع قانونی انتخاب یک فرد برای شهرداری بیش از دو دوره متوالی ابراز داشت: این یک بحث حقوقی است و نظرات مختلفی در مورد آن وجود دارد اما این قضیه توسط سازمان‌های مربوط پیگیری می‌شود و معاونت قوانین مجلس از طریق وزارت کشور چنین قانونی را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: این موارد را در گذشته نیز داشته‌ایم و به نظر من قضیه گویا است اما نباید وارد بحث‌های حقوقی شد و ترجیح می‌دهیم که شورا کار خود را به دور از تنش ادامه دهد.

در ادامه خبرنگاری در مورد مشاجره حمزه شکیب با شهردار پیشین و بودجه‌های بدون سند که شهرداری اکنون به دنبال قانونی کردن آن‌ها از طریق تایید اعضای شورای شهر سوم است پرسید، و حکیمی‌پور در پاسخ گفت: پاسخگوی ابهامات، شورای شهر سوم خواهد بود و زمانی که شورای چهارم مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد می‌تواند در این قضیه اظهارنظر کند.

وی افزود: اگر ابهاماتی در عملکرد مالی شهرداری باشد و در شورای شهر سوم هم این مساله مورد بررسی قرار گرفته و پایان یافته باشد در صورتی که متوجه شویم حقوق مردم و بیت المال در نظر گرفته نشده و نیاز به بررسی مجدد دارد مسلماً در حد اختیارات خود پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: به هیچ وجه قصد شخم زدن گذشته را نداریم مگر مواردی باشد که به دقت مورد بررسی واقع نشده باشد. در اینجا شورای چهارم حق بررسی دارد.

حکیمی‌پور انتخاب محسن هاشمی از طرف اصلاح طلبان را یک انتخاب غیرسیاسی خواند و گفت: اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار به مصلحت شهر و مردم شهر دقت کردند و پس از جلسه با گزینه‌های اصلاح طلبان و بررسی برنامه‌های آن‌ها توافق نظر بر روی محسن هاشمی بود و هیچگونه دیدگاه سیاسی برای این تصمیم وجود نداشت.

وی ادامه داد: در ۸ سال اخیر شهرداری به خاطر سیاسی شدن ضربه‌های فراوانی خورده است و در سال‌های اخیر شهرداری به یک کلوپ سیاسی بدل شده بود و از امکانات شهرداری برای اهداف سیاسی و حتی انتخابات مجلس استفاده شد. شهرداری در انتخابات مجلس دارای لیست بود و از تعدادی کاندیدا حمایت می‌کرد.

حکیمی‌پور گفت: شهرداری نهادی خدماتی، فرهنگی و اجتماعی می‌باشد و بزرگ‌ترین آفت برای شهرداری سیاسی شدن این نهاد است. یکی از ملاکهای ما برای انتخاب شهردار این بود که به هیچ وجه شهردار برای دوره بعد ریاست جمهوری برنامه‌ای نداشته باشد زیرا سیاسی شدن شهرداری اداره شهر را به حاشیه می‌برد.

این عضو شورای شهر در مورد اینکه کدام کمیسیون را برای فعالیت خود در اولویت می‌داند توضیح داد: یکی از مشکلات مهم شهرداری را در مسائل مالی می‌دانم و باید در مورد درآمد‌ها و هزینه‌ها شفافیت سازی شود. اولویت من فعالیت در کمیسیون برنامه و بودجه است.

وی بیان کرد که تمام نهاد‌ها و موسسات به یک مرکز مطالعات تحقیقات استراتژیک نیاز دارند و پیشنهاد من هم برای این دوره مجلس تاسیس یک پژوهشگاه برنامه ریزی شهری است.

حکیمی‌پور از گروه‌های تحقیقاتی و کار‌شناسی در شورای اول یاد کرد که به علت نگاه‌های سیاسی و چالش‌ها در آن دوره کارهای مفید آن‌ها در نظر گرفته نشد.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات تحقیقات باید مانند مرکز پژوهش‌های مجلس عمل کند و لایحه‌هایی که برای شورا مطرح می‌شود در آن قسمت مورد بررسی قرار گیرد.

حکیمی‌پور در مورد عملکرد سه شهردار سابق تهران گفت: برای اینکه بتوان عملکرد‌ها را با هم سنجید باید سه فاکتور هزینه، کیفیت و مدت زمان صرف شده برای اتمام پروژه‌ها را در نظر گرفت و برای این کار می‌توان دو پروژه تونل رسالت و توحید را با این فاکتور‌ها مقایسه کرد.

وی ادامه داد ابراز داشت: در عملکرد شهرداری پیشین باید دید که چقدر بودجه در زمینه فرهنگی و اجتماعی صرف شده است. مسائل شهر تهران فقط سخت افزاری نیست و وظیفه شهردار توسعه همه جانبه شهر است. نحوه اداره شهر در ۵۰ سال پیش به صورت ابزاری بوده اما اکنون اداره شهر‌ها انسان محور شده است و باید دید که عملکرد شهردار پیشین در کدام یک از این سطوح بوده است.

این عضو شورای شهر از انتخاب هاشمی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای شهرداری نام برد وگفت: با توجه به عملکرد ایشان در دوره فعالیت ۱۷ ساله مدیریت شهری و همچنین مترو تهران و برخورد ایشان با زیر مجموعه و کارکنان خود انتخاب ایشان به عنوان شهردار می‌تواند سبب ایجاد اعتماد عمومی شود.

وی وجود سیاست‌هایی که سبب ایجاد شهروند درجه ۱ و ۲ می‌شود را نقد کرد و گفت: نباید مناسبات به گونه‌ای باشد که سبب محرومیت عده‌ای برای استفاده از امکانات شهرداری و همچنین مناقصات شود.

وی در پایان مطرح کرد: شهرتهران دارای ثروت و پول فراوان است اما این مساله که این پول به دست چه کسانی می‌رسد و آیا مردم نیز از این ثروت برخوردارند، مشخص نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز