خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام رئیسی:

ظرفیت دادگستری باید احیا شود

کد خبر : ۱۰۱۰۱۴

اگر ظرفیت وزارت دادگستری احیا شود می‌تواند کمک موثری به قوه قضائیه در جهت پیشگیری از جرم باشد.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: وزارت دادگستری می‌تواند با ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و دیپلماسی ظرفیت بالای خود را احیا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه در مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری که پیش‌ازظهر امروز در سالن همایش وزارت دادگستری برگزار شد، ضمن پاسداشت زحمات وزرای سابق دادگستری اظهار داشت: در مفاهیم دینی هیچ مفهومی جز عدالت فراگیر نیست که باید حق را شناخت و دانست که حق چیست، در واقع علاوه بر داشتن دانش برای دستیابی به حق،رعایت تقوای الهی امری ضروری است.

وی در این راستا به سالی که به نام حضرت علی (ع) مزین شده بود اشاره کرد و افزود: از آن سال به بعد شاهد تحولات بزرگی در زمینه تحقق عدالت و عدالتخواهی بودیم.

رئیسی یادآور شد: ‌ همچنین مقام معظم رهبری در نشست تخصصی محورهای عدالت را برای مسئولان برشمردند.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد‌: نظام دادسرای ما شکل خاصی دارد که دارای مطالعه و ارزشیابی است که نباید در این راستا شتاب زده اقدام کنیم اما حتما کار کار‌شناسی در نظام اجرایی و قضائی از نظر صاحبنظران ضرورت دارد که متوجه می‌شویم جای بررسی و تجدید نظر وجود دارد.

وی گفت: ‌وزارت دادگستری می‌تواند ارتباط بین ۳ قوه را تنظیم کند و از این لحاظ جایگاه مهمی دارد.

رئیسی ادامه داد: مقام معظم رهبری در موارد مختلفی به صراحت فرمودند احیای ظرفیت‌های وزارت دادگستری را داشته باشیم و ما امروز شاهدیم این حلقه به عنوان ارتباط بین قوای سه گانه در جهت عدالت تلاش می‌كند.

این مقام مسئول در قوه قضاییه ضمن تأکید بر اینکه بهترین چارچوب برای عدالت اجرای قانون است، گفت: مزه شیرینی که از انتخابات امسال چشیدیم از قانون مداری مردم بود و تلخی که از انتخابات ۸۸ داشتیم نتیجه قانون شکنی بود.

به گفته وی، ‌ در واقع دوجلوه قانون مداری و قانون شکنی از ناحیه تمام بخش‌ها بوده که تمام مردم، اجزای دولت و مسئولان باید خود را موظف بدانند که عادل باشند.

رئیسی تصریح کرد: ظرفیت وزارت دادگستری در جهت تدوین و تصویب قوانین ظرفیت خوبی است که می‌تواند موثر باشد همچنین در تحقق پیشگیری از وقوع جرم می‌تواند موثر بوده و نقش خود را ایفا کند؛ هیچ دستگاهی نیست که در راستای کاهش جرم و نارسایی‌ها قدم برندارد، برای اسلام زیبنده نیست که این میزان تخلفات و جرائم را شاهد باشیم که اگر ظرفیت وزارت دادگستری احیا شود کمک موثری به قوه قضائیه در جهت پیشگیری از جرم است.

وی با بیان اینكه نقش و ظرفیت وزارت دادگستری در ارتباطات بین المللی موثر است،گفت: عمل به باید‌ها و نبایدهای الهی در اولویت وزارت دادگستری است، هجمه‌های دشمن علیه قضا و ملت به خاطر پایبند بودن به اسلام است که ظرفیت دادگستری می‌تواند به عنوان مدافع اجرای احکام الهی قرار گرفته و در واقع اگر ظرفیت دادگستری احیا شود می‌توانیم در جهت کمک به دستگاه قضایی استفاده کنیم.

معاون اول قوه قضائیه یادآور شد: ‌ تلاش‌های بسیاری در دروه‌ قبل صورت گرفت که امیدواریم در دوره آقای پورمحمدی به شکوفایی برسد چرا که مقام معظم رهبری به رئیس قوه قضائیه فرمودند زیر ساخت‌های خوبی فراهم شده که امیدواریم از این ظرفیت استفاده و دستگاه قضا به شکوفایی برسد.

رئیسی افزود: امیدواریم وزارت دادگستری در این دولت در جایگاه خود بوده و ارتقا یابد و به عنوان نماینده قوه قضائیه در جمع دولت نقش موثری داشته باشد.

وی همچنین به وزیر سابق دادگستری اشاره کرد و افزود: ‌ بالا‌ترین نشان و تندیس برای بختیاری اخلاص و صبر او است چرا که وی چهره خدمتگزار برای مردم و اجرای عدالت بوده است و الگویی برای همه دلسوزان انقلاب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز