خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در مشهد:

نماز بعضی از ما همچون دانه‌ای پوک است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۸۴

نماز اطاعت از خداست و تمام هستی در فرمان خداوند می­‌شود و اگر انسان نافرمانی کند وصله همرنگ هستی نخواهد بود.

ایلنا: رئیس ستاد اقامه نماز سراسر کشور با اشاره به موضوع توجه به نماز در تمام ادیان اظهارداشت: نماز در تمام ادیان آسمانی واجب بوده و هست، چرا که نماز یاد کردن خدا و تشکر از نعمت­‌های خداوند است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در ششمین دوره همایش اندیشه­‌های آسمانی افزود: نماز اطاعت از خداست و تمام هستی در فرمان خداوند می‌­گردد و اگر انسان نافرمانی کند وصله همرنگ هستی نخواهد بود.

قرائتی تصریح کرد: کسی که نماز نخواند، در قیامت دچار عذاب الهی می‌شود، چرا که اگر مال نداشته باشیم، دادن خمس و زکات و انجام دادن اعمال حج هم نتوانیم انجام دهیم و اگر مریض باشیم روزه گرفتن و جهاد کردن هم بر ما واجب نباشد، ولی نماز را در هر حال باید با علاقه خواند.

وی به نقل قولی از پیامبراکرم (ص) اشاره داشته و می‌­ افزاید: نماز نور چشم است و امام حسین (ع) نیز در شب عاشورا فرمود «من نماز را دوست دارم»، نماز انسان را ا بدی‌ها باز می‌دارد. در نماز هر روز بالا‌ترین قسمت بدن (پیشانی) را روی زمین و خاک می‌نهیم و در صورت داشتن توجه به نماز، دیگر گرفتار تکبر نمی‌شویم. نماز بعضی از ما همچون دانه پوک است (دانه پوک سبز نمی‌شود)، به هر حال نماز را باید آگاهانه و عاشقانه و با لباس پاک و آب حلال و تمیز و در مکان حلال به جا آورد.

رئیس ستاد اقامه نماز سراسر کشور همچنین اذعان داشت: زبان جهانی مسلمانان، عربی است و در هر کجای دنیا مسلمین می‌توانند به وسیله نماز با هم رابطه برقرار کنند. اگر هر فردی به زبان خود نماز می‌خواند، رشته وحدت از هم گسیخته می‌شد، به عنوان مثال خلبان­‌ها زبان واحدی دارند و در هر کجای دنیا بخواهند پرواز کرده یا فرود آیند با‌‌ همان زبان ارتباط برقرار می‌کنند.

وی عنوان کرد: خیلی روشن است اگر نماز را غلط بخوانیم این ارتباط برقرار نمی‌شود، کلمات نماز باید درست ادا شود، مثل کد تلفن شهرستان‌ها که اگر فقط در یک شماره اشتباه کنیم به ­جای شیراز چه بسا اصفهان و تبریز جواب دهد. نماز ۱۷ کلمه بیشتر ندارد و بقیه کلمات تکراری یا مستحب است و حیف است نمازگزار این کلمات را بخوبی یاد نگیرد، بخصوص تحصیلکرده‌های ما با کمی دقت و تلاش می‌توانند برای همیشه نمازی صحیح بخوانند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: خداوند دوست دارد در نماز ما او را با این کلمات ستایش کنیم و از آنجایی که زبان عربی بسیار دقیق است بطوری که با جابجایی حرکات و صدا‌ها معانی عوض می‌شود، سعی کنیم از همین امروز قرائت نماز خود را درست کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز سراسرکشور همچنین با اشاره به احترام به مساجد اظهارداشت: مساجد مرکز فریاد و توحید و همبستگی است و انقلاب شکوه‌مند ایران از مساجد شروع شد. مسجدی که باید مورد احترام کامل قرار گیرد. مسلمانان باید هنگام نماز به مساجد روی آورند و مساجد را از غربت نجات دهند.

وی افزود: هر چه مساجد شلوغ‌تر باشند، دلگرمی مسلمانان نیز بیشتر می‌­شود، چرا که مسجد خانه خدا و مرکز عبادت و اجتماع و پایگاه وحدت است. در قرآن و روایات می‌خوانیم هنگام رفتن به مسجد با زینت یعنی با لباس پاکیزه و خوشبو و با وقار باشید و این توجه به مسجد و ثواب حضور در آن را نشان می‌­ دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز سراسرکشور تصریح ­کرد: در نماز جماعت مردم از هر شهر و از هر‌نژاد و در هر شرایطی که هستند در یک صف قرار می‌گیرند. حرکات همه در نماز جماعت هماهنگ است و همه در یک لحظه حاضر می‌شوند و موقع قرائت امام جماعت ساکت هستند و هیچ‌کس قبل از امام اعمال نماز را انجام نمی‌دهد.

قرائتی یادآور شد: در صف­ه‌ای نماز همه شانه به شانه، دوش به دوش، پشت سر امام جماعت با صف‌هایی منظم به سوی یک قبله نماز می‌خوانند. در مسجد مسلمانان یکدیگر را ملاقات کرده و از حال هم با خبر می‌­ شوند و از درد و گرفتاری و حضور و غیاب هم با خبر می‌شوند و سعی می‌­کنند با مشورت، مشکلات منطقه خود را حل نمایند. پیامبر اسلام (ص) در مسجد مردم را تعلیم می‌داد، در صدر اسلام هم از مسجد به سوی جبهه‌ها حرکت می‌کردند، حضرت علی (ع) در مسجد کوفه قضاوت می‌کردند و نمونه­‌های بسیاری از این دست را می‌­توان مثال زد که به تاثیر حضور در مسجد می‌­ پردازد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت حضور فرزندان در مسجد گفت: فرزندان خود را با مسجد آشنا کنید، چرا که در مسجد میان مردم فرقی نیست و هرگاه شخصی در مکانی از مسجد نشسته، او را بلند نکنیم. آثار صفا و وحدت باید در مساجد به عالیترین اوج خود برسد.

قرائتی با اشاره به خدمت در مسجد عنوان کرد: خدمت در مسجد به قدری ارزش دارد که مادر حضرت مریم قبل از تولدش نذر کرد که فرزندش خادم مسجد باشد و همین که حضرت مریم متولد شد، او را در کنار مسجد برای خدمت جای داد. مسجد خانه خدا و مرکز عبادت و پایگاه توحید و کلاس تعلیم و تربیت و محل اجتماع مسلمانان و رسیدگی به مشکلات جامعه اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: درباره ساختن، نظافت، آبادانی، روشنایی، رونق دادن به مساجد و رفت و آمد زیاد به مساجد روایات زیادی نقل شده که باید این روایات را مورد توجه قرار داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز