خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد؛

کاربرد سوخت متانول در خودروهای داخل منطقی نیست

کد خبر : ۱۰۰۸۰۵

اگرچه مزایای متعددی برای سوخت متانول وجود دارد، اما به دلایل عدیده‌ای، کاربرد و توزیع گسترده آن در خودروهای داخل منطقی نیست.

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی ابعاد مختلف استفاده از ترکیب بنزین حاوی 35 درصد متانول در کشور اعلام کرد: اگرچه مزایای متعددی برای سوخت متانول وجود دارد، اما به دلایل عدیده‌ای، کاربرد و توزیع گسترده آن در خودروهای داخل منطقی نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام کرد: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به سوخت‌های جایگزین در شبکه حمل و نقل شده است و کشورهای مختلف نیز به صورت جدی توسعه و کاربرد این سوخت‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند.

یکی از مهمترین سوخت‌های جایگزین، سوخت‌های الکلی هستند و متانول نیز جزو گروه الکل‌هاست و در سال‌های اخیر، علاوه بر استفاده از آن در تولید MTBE، به طریق دیگر نیز در تولید سوخت به کار می‌رود.

تولید مستقیم بنزین از متانول نیز به عنوان افزودنی به بنزین سابقه تحقیقاتی بسیار زیادی در صنعت خودرو و سوخت دنیا دارد و این ماده به نسبت‌های مختلف با بنزین، اختلاط و در موتورهای اشتعال جرقه‌ای استفاده شده است.

اختلاط متانول با بنزین تا حدی از مونوکسیدکربن و هیدروکربن‌های نسوخته کم می‌کند، اما در مقابل اکسیدهای نیتروژن که امکان کاهش آنها در موتور به مراتب سخت‌تر از دو آلاینده دیگر است، به شدت افزایش می‌یابد.

همچنین استفاده از متانول در بنزین منجر به مشکلات فراوانی در سامانه سوخت‌رسانی خودرو شده که ممکن است خطرات جدی نظیر نشت بنزین و انفجار آن را به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این‌، موضوع وجود متانول در بنزین منجر به خوردگی قطعات موتور می‌شود و آلایندگی و عملکرد موتور و خودرو را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

علاوه بر آثاری که سوخت حاوی متانول بر سیستم سوخت‌رسانی و موتور خودرو دارد، بخارات ناشی از متانول تأثیرات مخربی بر سیستم تنفسی انسان دارد و می‌تواند خطرات جدی برای سلامت انسان داشته باشد، بنابراین اگرچه مزایای متعددی برای سوخت متانول وجود دارد، اما به دلایل عدیده‌ای، کاربرد این نوع سوخت در خودروهای داخل کشور و توزیع گسترده آن منطقی به نظر نمی‌رسد.

در پایان، متانول ماده‌ای شیمیایی و استراتژیکی است که پس از آمونیاک بیشترین حجم از تولید گاز طبیعی را به خود اختصاص می‌دهد، ضمن اینکه ماده اولیه بسیاری از فرآورده‌های پایین دستی صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، استفاده سوختی از متانول به عنوان نوعی الکل نیز در دنیا مطرح است و در واقع به دلیل اینکه متانول حاوی اکسیژن است، در صورت افزودن به بنزین سبب افزایش ویژگی آرام‌سوزی آن خواهد شد، کما اینکه در حال حاضر نیز به عنوان ماده اولیه تولید MTBE، که ماده افزودنی بهبود خواص بنزین است، کاربرد دارد، اما استفاده مستقیم از ترکیبات متانول و بنزین نیازمند تمهیدات خاصی در خودروهای در حال تردد و سامانه توزیع سوخت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز