خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

سازمان همیاری شهرداری‌ها باید به سمت تجاری شدن پیش برود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۵۶

در آستانه استقرار رسمی چهارمیپن دوره شورای اسلامی شهر‌ها همایش شهرداران استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

ایلنا: استاندار آذربایجان شرقی گفت: سازمان همیاری برای انجام رسالت‌های خطیر خود باید از موضع پیمانکاری فاصله گرفته و به سمت تجاری شدن و تلاش برای تامین نیازمندی شهرداری‌ها پیش برود.
به گزارش ایلنا احمد علیرضابیگی در همایش شهرداران استان با اشاره به نقش حمایتی سازمان همیاری از شهرداری‌های استان، تاکید کرد اظهار داشت: امکانات و نرم‌افزارهایی که قانون برای سازمان همیاری فراهم کرده باید در مسیر منفعت شهرداری‌ها صرف شود و درواقع موفقیت این سازمان به میزان کمکی است که به شهرداری‌ها در ارایه خدمات بهتر به مردم کرده است.
وی، تامین مایحتاج شهرداری‌ها و فعالیت‌های پیمانکاری را دو فعالیت عمده سازمان همیاری عنوان کرد و افزود: باید مشخص شود که کدام یک از این دو نوع فعالیت به صرفه است.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برخی از امکاناتی که امروز در دستگاه‌های دولتی به بهانه فرسوده بودن، بدون استفاده و بلاتکلیف مانده اگر در اختیار بخش خصوصی باشد به بهترین شکل از آن‌ها استفاده می‌کند، چون نگاه بخش خصوصی بر اساس سود و منفعت است؛ در حالی که نگاه دولتی، این‌گونه نیست.
وی ادامه داد: اگر بنا باشد که سازمان همیاری را یک سازمان خدمات‌پایه و پیمانکار عمرانی بدانیم طبیعتا چون روش و حرکت این سازمان بر مبنای نگاه دولتی است، توفیق چندانی در استفاده از منابع نخواهد داشت؛ لذا سازمان همیاری باید به سمت تجاری شدن پیش برود.
علیرضابیگی با بیان اینکه اگر با نگاه سود و منفعت به مسایل نگاه کنیم قطعا استفاده بهتری از منابع خواهیم کرد، افزود: سازمان همیاری نمی‌تواند با فعالیت پیمانکاری، منابع را مدیریت کند؛ چرا که پیمانکاری با نگاه دولتی که فارغ از محاسبه سود و منفعت است امکان‌پذیر نیست.
وی در این زمینه به احداث بزرگران صوفیان- شبستر اشاره کرد و گفت: هنگامی که سازمان همیاری، پیمانکاری این پروژه را پذیرفت با وجود تحمل ضرر و زیان، مجبور شد که به هر نحوی آن را به پایان برساند؛ در حالی که بخش خصوصی با محاسبه سود و زیان وارد یک معامله می‌شود و حاضر به تحمل ضرر نیست.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور تغییر یافته و اقلام یارانه‌ای دیگر وجود ندارد، افزود: امروز نیازمندی تمام بنگاه‌های اقتصادی از طریق بورس تامین می‌شود و چنین شرایطی موجب شده است که بسیاری از این بنگاه‌ها با تشکیل تعاونی، نیازمندی‌های خود را به صورت متمرکز از بورس تهیه و بین خود توزیع کنند.
وی با تاکید بر اینکه این کار را می‌توانیم در مورد شهرداری‌ها نیز انجام دهیم، گفت: شهرداری‌های استان نیازمندی‌های مشخصی دارند که سازمان همیاری می‌تواند آن‌ها را به صورت متمرکز تهیه کند و این کار قطعا به نفع شهرداری‌ها و مردم خواهد بود.
علیرضابیگی تاکید کرد: باید یک سیاست‌گذاری انجام شود تا سازمان همیاری را به عنوان یک سازمان تجارت‌پایه ببینیم و لازمه این کار، دور شدن از شرایط دولتی و خلاصی یافتن از زواید و حواشی است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نقش شهرداری‌ها در حوزه اقتصاد و اشتغال را نمی‌توان نادیده گرفت، گفت: هرچه سیاست‌گذاری‌های سازمان همیاری با نگاه مدیریت بهینه منابع صورت گیرد به نفع شهرداری‌ها خواهد بود و اصلاح سیاست‌گذاری‌های گذشته در این زمینه ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه خروجی فعالیت شهرداری‌ها باید رضایت مردم باشد، افزود: سازمان همیاری، ماحصل مشارکت تمام شهرداری‌ها شناخته می‌شود و تاسیس این سازمان بر مبنای پشتیبانی از شهرداری‌ها صورت گرفته است.
علیرضابیگی با بیان اینکه مدیریت منابع باید به نحوی انجام شود که بازدهی بیشتری داشته و از منابع به نحو بهینه استفاده شود، افزود: این موضوع باید در اتخاذ راهبردهای سازمان همیاری، مورد توجه هیأت مدیره قرار گیرد.
استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از تلاش‌های سازمان همیاری در حمایت از خدمت‌رسانی شهرداری‌های استان، گفت: شهرداری‌ها باید به مردم پاسخ دهند که منابع در چه مسیری صرف شده است و اصرار بر بیان مشکلات در این جلسه، به خاطر این است که ما خود را ضامن موفقیت شهرداران می‌دانیم و باید آن را اثبات کنیم.
وی با اشاره به پایان فعالیت دوره سوم شوراهای شهر، از تلاش تمامی شهرداران در طول دوره مسئولیت آن‌ها قدردانی کرد و افزود: سال گذشته زلزله مهیبی در استان ما روی داد که همه بخش‌ها از آن متاثر شدند و در چاره‌جویی آن نیز همه دست به دست هم دادند؛ به ویژه شهرداران استان و به خصوص شهرداری‌هایی که در کانون زلزله بودند و توانستیم با سربلندی از این موضوع عبور کنیم.
در این جلسه همچنین پس از ارایه گزارش عملکرد سازمان همیاری شهرداری‌های استان توسط نصیری، مدیرعامل این سازمان، تعدادی از شهرداران استان نظرات خود را در خصوص نحوه پشتیبانی سازمان همیاری از شهرداری‌ها بیان کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز