خبرگزاری کار ایران

برای انتقال وجه نقد نیاز به حضور در پای دستگاه‌های خود‌پرداز نیست؛

هشدار پلیس به شهروندان؛ مراقب کلاهبرداران باشید

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۲۲

در این شگرد، کلاهبرداران خود را وابسته به ارگان‌های دولتی اعلام و از مشاغل مختلف تقاضای ارائه خدمات می‌کنند و در پوشش واریز وجه نقد از آنان می‌خواهند تا شماره حساب خود را در اختیارشان قرار دهند.

ایلنا: معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تاکید کرد: جهت انتقال وجه تنها داشتن شماره حساب و یا شماره کارت ۱۶ رقمی افراد کفایت می‌کند و نیازی به حضور افراد پای دستگاه‌های خود‌پرداز و یا ارائه شماره رمز نیست.

به گزارش ایلنا، سرهنگ رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در تشریح کلاهبرداری‌های تلفنی گفت: در این شگرد، کلاهبرداران خود را وابسته به ارگان‌های دولتی اعلام و از مشاغل مختلف تقاضای ارائه خدمات می‌کنند و در پوشش واریز وجه نقد از آنان می‌خواهند تا شماره حساب خود را در اختیارشان قرار دهند.

وی افزود: کلاهبرداران سپس اعلام می‌کنند که موفق به واریز وجه نشده‌اند بنابراین به بهانه واریز وجه نقد و پس از جلب اعتماد، فرد را به پای دستگاه عابر بانک کشانده و با طرح این مسئله که حسابشان ارزی است از فرد می‌خواهند که حتما از منوی انگلیسی استفاده کنند، بنابراین عدم آشنایی به زبان انگلیسی قربانی منجر می‌شود تا او بدون اطلاع، تمامی وجوه عابر بانک را به حساب فرد کلاهبردار منتقل کند.

به گفته رهبریان، کلاهبرداران عمدتاً از مدارک شناسایی افراد معتاد و ولگرد و یا از مدارک جعلی برای افتتاح حساب، استفاده می‌کنند بنابراین پلیس برای شناسایی عوامل اصلی کلاهبرداری دیر‌تر به نتیجه می‌رسد.

به گفته این مقام انتظامی همچنین در غالب قرعه کشی اپراتور ایرانسل و همراه اول تحت عنوان برندگان طرح هزاران لبخند، پیامک‌هایی به افراد ارسال و از این طریق از آنان کلاهبرداری می‌شود.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری با اشاره به اینکه تمامی واحدهای صنفی و خدماتی از کلاهبرداری تلفنی در امان نیستند افزود: کلاهبرداران حتی به بیماران نیز رحم نکرده و طی تماس با خانواده برخی از بیماران و با معرفی خود به عنوان پزشک معالج از آنان می‌خواهند که بلافاصله مبالغی را برای جراحی بیمارشان به حساب آنان واریز کنند و با کشاندن آنان به پای دستگاه عابر بانک، تمامی وجوه نقد آنان را با شگرد فوق به کارت خود منتقل می‌کنند.

برای انتقال وجه نقد نیاز به حضور در پای دستگاه‌های خود‌پرداز نیست

رهبریان تاکید کرد: هموطنان باید بدانند که تنها ارائه شماره حساب و شماره ۱۶ رقمی کارت برای انتقال وجه به حساب دیگران نیاز است بنابراین لازم نیست که افراد برای انتقال وجه به پای دستگاه‌های خود‌پرداز بروند و یا شماره رمز خود را در اختیار دیگران قرار دهند، اگر مردم به این مسائل توجه کنند، ۸۰ درصد از این نوع کلاهبرداری کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: از آنجا که کارمندان بانک‌ها در حد عرف قادر به تشخیص مدارک شناسایی جعلی هستند، بنابراین بسیاری از کلاهبرداران از این خلاء استفاده کرده و با مدارک شناسایی جعلی و یا سرقتی افتتاح حساب می‌کنند. پلیس آگاهی ناجا آمادگی دارد تا کار‌شناس خود را برای ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان بانک‌ها و دفا‌تر پیشخوان دولت اعزام کند تا قابلیت آنان در شناسایی مدارک جعلی افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: هم اکنون ۲ بانک ملی و ملت برای افتتاح حساب اقدام به استعلام کد ملی از ثبت احوال و مدارک دریافتی از صاحب حساب را از ثبت احوال استناد می‌کنند مشخصات ارائه شده از سوی فرد را با عکس ارسالی از ثبت احوال مطابقت می‌دهند.

معاون مباره با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از ارسال پیامک‌های هشداری به مشترکان از طریق همراه اول در خصوص کلاهبرداری‌های تلفنی خبر داد و افزود: علاوه بر این ضمن هماهنگی با بانک‌ها هشدارهای لازم در این خصوص در کنار خودپرداز‌ها و بانک‌ها نصب شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز