خبرگزاری کار ایران

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان گلستان مطرح کرد؛

نارضایتی کشاورزان از نرخ خرید تضمینی گندم

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۱۸۸

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان گلستان می‌گوید: قیمت کمتر از سه هزار تومان برای هر کیلو گندم به‌صرفه نیست و هر نرخی که کمتر از این باشد کشاورزان را متضرر و آنها را از کاشت مجدد گندم دلسرد می‌کند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که نرخ خرید تضمینی گندم مورد اعتراض شدید کشاورزان بود، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه نرخ‌های جدیدی برای خرید محصولات کشاورزی پیشنهاد داد.

خودکفایی در تولید گندم به عنوان یکی از کالا‌های استراتژیک اهمیت زیادی داشته و همواره یکی از کارویژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر معرفی شده است. آنطور که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در سال ۹۸ نیز خودکفایی در تولید گندم تکرار می‌شود.

 اردیبهشت امسال اسماعیل اسفندیار پور (مجری طرح گندم کشور) گفت: برآورد اولیه تولید گندم در اسفند سال گذشته حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود که با توجه به خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها، تا امروز ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن کاهش تولید را تخمین می‌زنیم.

 خرید تضمینی گندم یکی از راهکار‌های حمایتی از گندم‌کاران در راستای خودکفایی در تولید گندم است. از آغاز فصل برداشت تا تاریخ ششم شهریور سال جاری، هفت میلیون و ۵۶۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است. با وجود این، نرخ ۱۷۰۰ تومان که برای خرید تضمینی تعیین شده از نظر کشاورزان بسیار پایین است، آنقدر که اخباری مبنی بر خودداری آنها از فروش تضمینی و جولان دلالان در بازار گندم به گوش می‌رسد.

در اقدامی جدید وزارت جهاد کشاورزی پیشنهادات تازه‌ای برای نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم ارائه کرده است. در نامه محمود حجتی به محمدباقر نوبخت نرخ پیشنهادی هر کیلوگرم گندم معمولی ۲۲۹۵ تومان و گندم دوروم ۲۳۸۹ تومان اعلام شده که در مقایسه با قیمت سال قبل  ۳۵ درصد رشد یافته است.

قاسم سوخته‌سرایی (رئیس نظام صنفی کشاورزی استان گلستان) که یکی از پنج استان برتر در تولید گندم است، در گفتگو با ایلنا، نرخ پیشنهادی را هم کم دانسته و نسبت به عواقب تعیین نرخ پایین هشدار می‌دهد.

او می‌گوید: قیمت کمتر از سه هزار تومان برای هر کیلو گندم به‌صرفه نیست و هر نرخی که کمتر از این باشد کشاورزان را متضرر و آنها را از کاشت مجدد گندم دلسرد می‌کند.

سوخته‌سرایی با بیان اینکه مسئولان مدام پز خودکفایی گندم را می‌دهند و بر هیچ کس پوشیده نیست که در این زمینه نیاز به خودکفایی داریم، عنوان می‌کند: خودکفایی در تولید گندم با تلاش کشاورزان محقق شده است، اما در نتیجه اتخاذ سیاست‌های غلط این موفقیت از دست می‌رود، چراکه همین حالا هم میزان فروش تضمینی گندم ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته او؛ در چنین فضایی سال آینده کشاورزان گندم نمی‌کارند، مگر آنها که مجبور باشند و چاره‌ای جز این کار نداشته باشند.

 رئیس نظام صنفی کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه خودداری کشاورزان از کاشت گندم باعث می‌شود برای تامین نیاز داخل مجبور به واردات شویم، می‌گوید: البته در این زمینه ممکن است رانت‌هایی وجود داشته باشد و چه بسا این رانت‌ها باعث می‌شود نرخ واقعی و درست برای خرید تضمینی تعیین نشده تا نیازمند واردات آرد و گندم شویم. احتمالا افراد و گروه‌هایی از این نوع واردات سود هنگفت می‌برند و علاقه‌مند هستند دستاورد خودکفایی گندم از بین برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز