خبرگزاری کار ایران

در نشست علمی «دوشنبه‌های فرهنگی و اجتماعی» مطرح شد:

مهارت جویی در حوزه تعاون به حداقل رسیده است/ نفت را از دست بدهیم قدرتمان کاهش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۱۲۲

بیستمین نشست علمی «دوشنبه های فرهنگی و اجتماعی» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل مرکز اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابراهیم صادقی‌فر معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست، گفت: خیر جمعی در زمینه اشتغال خصوصاً در حوزه تعاونی ها می تواند ترویج شود.

وی افزود: یکی از دلایل مهمی که تامین مالی به طور دقیق اجرا نشده است، به فقدان تمهیدات مناسب برای بسترسازی در این زمینه باز می گردد.

صادقی‌فر با اشاره به اینکه آگاهی و دانایی در حوزه تعاون باید ارتقا یابد، افزود: طی سالهای اخیر در حوزه تولید دانش، کمتر میتوان ورود جدّی پژوهشگران به حوزه تعاون را مشاهده کرد و این مشکل بایستی از طریق پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در سطوح تحصیلات تکمیلی برطرف شود. 

وی اضافه کرد: امروزه مباحث توانمند سازی، مهارت افزایی و مهارت جویی در حوزه تعاون به حداقل رسیده است.  اگر بخش تعاون قصد دارد حال بهتری پیدا کند بایستی به سمت رویکردهای اجتماعی حرکت کند.

 روح الله حمیدی مدیر گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف که دیگر سخنران این نشست بود در ابتدا به انواع تاثیر اجتماعی بنگاهها در این حوزه اشاره کرد و افزود: بنگاههایی وجود دارند که تولید کننده محصول یا ارائه‌ دهنده خدمات اجتماعیاند  و میتوانند تاثیرات مهمی بر جامعه و توان اقتصادی کشور داشته باشند. 

وی افزود: در این میان بنگاه ها و تعاونیهایی که قادر باشند در حوزه مرزنشینان فعالیت کنند میتوانند تاثیرات بسزایی در جلوگیری از مهاجرت‌های بی رویه، تامین امنیت مرزها و ممانعت از ورود آسیب های مختلف به کشور داشته باشند. 

وی الزامات حضور دولت در تامین مالی اجتماعی را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: دولت باید بنگاه ها و تعاونیهای ارائه دهنده خدمت و تامین کننده مالی را با هدف اجرای برنامه‌ای مشخص با خروجی‌های معین دور یکدیگر جمع کند. در این مدل سرمایه گذار (تامین کننده مالی) منابع اولیه اجرای پروژه را تامین می‌کند و ارائه دهنده خدمت، آن پروژه را اجرا می کند.
 
حمیدی افزود: همچنین دولت توافق می کند که در صورت اجرای موفق پروژه و دستیابی به نتایج مشخص، هزینه و سود سرمایه گذار را پرداخت نماید. به عبارت دیگر دولت صرفا برای پروژه های موفق پول پرداخت می کند.
 
شایان ذکر است در ابتدای این نشست علمی ، مسلم خانی مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌ها با اشاره به گزارش «مجمع جهانی اقتصاد» گفت: هم اکنون سه نوع ثروت شامل ثروت ملل، ثروت فیزیکی و ثروت سرمایه های اجتماعی و دارایی‌های انسانی وجود دارد  و البته ثروت کشورما ناشی از ثروت و دارایی های فیزیکی است . لذا به شدت نفت محور، منابع محور و دریا محورهستیم  و هریک از اینها را ازدست بدهیم،  قدرتمان کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز