خبرگزاری کار ایران

در هم‌اندیشی بررسی چالش‌های بیمه بانوان مطرح شد:

شرایط تامین اجتماعی سخت است اما ناگوار نیست/ تعدادی از طلاق‌های صوری به خاطر تنگناهای اقتصادی رخ می‌دهد/ نباید به قیمت بازنشستگی زودتر از موعد افراد را در مشاغل زیان‌آور بیمار کنید

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۹۷۸

رئیس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران گفت:‌ در حوزه بیمه‌ای مرتبط با اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران حدود 30 هزار کارگاه وجود دارند که حدود سه هزار میلیارد تومان دیون معوق به سازمان تامین اجتماعی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناهید حیدری در هم‌اندیشی بررسی چالش‌های بیمه بانوان که با حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: از حدود 14 مییون بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی حدود سه میلیون و 300 هزار نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمه زنان گفت: از زمان اجرای قانون بیمه زنان خانه‌دار شاهد استقبال بانوان از آن بودیم.

رئیس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران افزود: در نیمه اول سال 97 تعداد بانوان بیمه شده در تهران 45 هزار نفر بود که حالا به 62 هزار نفر رسیده است تعداد بیمه‌شدگان این گروه هم در نیمه اول سال 97 ، 152 هزار نفر بود که به 200 هزار نفر رسیده است.

وی گفت:‌ بانوان 18 تا 50 سال می‌توانند از بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند شوند. نرخ‌های 12، 14 و 18 درصد برای متقاضیان دریافت این خدمت تعریف شده است. افرادی که 18 درصد، حق بیمه پرداخت می‌کنند از 2 درصد کمک دولت هم بهره‌مند می‌شوند که این یعنی 20 درصد حق بیمه  کاملترین میزان حق بیمه تعریف شده است. 

حیدری افزود: این دسته از بیمه‌شدگان از خدمات بازنشستگی و از کار افتادگی بهره‌مند می‌شوند. ضمنا در صورتی که پیش از بازنشستگی و چه بعد از آن فوت کنند بازماندگان حائز شرایط‌شان از مستمری بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: افرادی که در نرخ‌های 12 و 14 درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند هم از خدمات بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند و در صورت فوت چه در دوران بازنشتسگی و چه پس از بازنشستگی بازماندگان حائز شرایط آنها مستمری دریافت می‌کنند.

رئیس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه کلیه بانوانی که 10 سال سابقه بیمه‌پردازی داشتند بدون در نظر گرفتن سن و سابقه بیمه‌پردازی از بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند می‌شوند، گفت: از اهداف بیمه زنان خانه‌دار کمک به آنهاست تا بتوانند به موقع از تعهدات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند و کیفیت‌ زندگی‌شان حفظ شود. در ضمن بانوانی که از طریق همسرانشان تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفته‌اند پس از قرار گرفتن در قالب بیمه زنان خانه‌دار همچنان می‌توانند از خدمات درمانی که استفاده می‌کرده‌اند استفاده کنند.

وی در ادامه به شرایط معافیت کارفرمایان خوش حساب از پرداخت جرائم بیمه‌ای گفت: با توجه به اینکه سال 98 به نام سال رونق تولید نامگذاری شده سازمان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن ماده 13 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط معافیت‌هایی برای جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش حساب در نظر گرفته است. کارفرمایان خوش حساب کارفرمایانی هستند که تا پیش از وقوع آثار تحریم‌ها به صورت مرتب حق بیمه پرسنل خود را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کردند.

رئیس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران با اشاره به تاریخ اجرای این بخشنامه افزود: اجرای اصلاحی از تاریخ صدور این بخشنامه به مدت سه ماه و حداکثر تا 13 شهریور 98 است. کارفرمایان واحدهای مشمول در صورتی که جرائم مطلقه آنها مربوط به قبل از تاریخ 29 اسفند 96 باشد چنانچه حداکثر تا سه ماه از تاریخ صدور این بخشنامه در مورد پرداخت یا تقسیط اصل بدهی قطعی شده بر اساس مدارک و مستندات ابزاری با سازمان تامین اجتماعی توافق کنند از بخشودگی جرائم برخوردار خواهند شد. آن دسته از کارگاه‌های مشمول که بعد از تاریخ 29 اسفندماه سال 96 به دلیل بروز یکی از  موضوعات دلایل ابزاری مشمول آیین‌نامه اجرایی ماده 13 قانون فوق الذکر شده‌اند مهلت ارائه مدارک به سازمان تامین اجتماعی تا سه ماه پس از وقوع دلایل مزبور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنعتگران که از صنایعی مانند لاستیک سازی، قطعه‌سازی و ... فعالیت می‌کنند گرفتار آثار تحریم‌ها شده‌اند، گفت: 30 هزار کارگاه در حوزه بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران به خاطر دلایل اقتصادی همچون تحریم‌ها، حدود سه هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی دیون معوق دارند که اگر جرائم بیمه‌ای از آن کسر شود به هزار میلیارد تومان می‌رسد. امیدواریم که کارفرمایان با بهره‌گرفتن از این فرصت بتوانند بر مشکلاتشان در زمینه جرائم بیمه‌ای فائق آیند. سازمان تامین اجتماعی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش حساب در چارچوب پیش‌بینی شده تقسیط کرده و شرایطی را در نظر گرفته که آنها بتوانند در قالب تقسیط بخشی از بدهی از معافیت در پرداخت بخشی دیگر از بدهی خود برخوردار شوند. بر این اساس صد در صد جرائم یا 50 درصد جرائم بخشیده می‌شود که این کاملا به نحوه تقسیط بدهی بستگی دارد. در واقع اگر کارفرمایان بتوانند تمام موقات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی را به صورت کامل پرداخت کنند تا سقف صد در صد از پرداخت جرائم مترتب بر اصل بدهی معاف می‌شوند و کسانی که بین سه ماه تا شش ماه اصل بدهی خود را بپردازند به ازای هر شش ماه 15 درصد از پرداخت جرائم معاف می‌شوند.

وی با اشاره به پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان گفت: تاکنون 104 هزار نفر در سطح سازمان تامین اجتماعی از کمک هزینه ازدواج بهره‌مند شده‌اند. در حوزه اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران هم 14 هزار و 304 نفر این کمک هزینه را دریافت کرده‌اند.

رئیس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه سازمان 18 خدمت در قالب تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند، گفت: خدمات کوتاه مدت شامل ازدواج، کمک هزینه کفن و دفن، پروتز و اورتز می‌شود خدمات بلند مدت هم شامل مستمری بازنشستگی و مستمری از کار افتادگی و ... می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود 17 هزار کارگر ساختمانی در حوزه اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دارند، گفت: به علت ارزان بودن حق بیمه کارگران ساختمانی افرادی که خود کارفرما یا متمول بوده‌اند از آن سوءاستفاده کردند. همکاران من در اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران با اختصاص میلیون‌ها ساعت وقت نرم‌افزارهایی را طراحی کردند تا کارگران ساختمانی واقعی را پالایش کنند و اجازه ندهیم از این خدمت واقعا باید متعلق به کارگران ساختمانی باشد سوءاستفاده کنند. در نتیجه شاهد هستیم که تعداد کارگران ساختمانی واقعی مشخص شد.

وی با اشاره به سطح تحصیلات پرسنل اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران گفت: ما در این اداره کل 1600 پرسنل داریم که 48 ذدرصد آنها بانوان و 52 درصد آقایان هستند. بیش از 50 درصد از همکاران ما تحصیلات عالیه دارند.

حیدری با اشاره به خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی گفت: در بحث آی تی سند استراتژیک را تدوین نمودیم که چشم‌انداز آن تا سال 1400 باید به صورت کامل محقق شود. ما می‌خواهیم که در بخش الکترونیک چابک شویم تا رضایتمندی بیمه‌شدگان از ناحیه سهولت در ارائه خدمات غیرحضوری محقق شود هم اکنون در حوزه این اداره کل صد در صد لیست‌های بیمه‌ای به صورت الکترونیک ارسال می‌شود. ما در اداره تامین اجتماعی غرب تهران توانسته‌ایم‌ نهضت پرونده الکترونیک را راه بیاندازیم. از این به بعد دیگر نیاز به بایگانی پرونده‌ها نخواهیم داشت چراکه آنها را به صورت الکترونیک درآوردیم و توانسته‌ایم که خدماتی را که برای هر بیمه شده در نظر گرفته‌ایم در یک پرونده تجمیع کنیم و به آنها شماره بدهیم تا بتوانند بر اساس شماره انحصاری که دریافت کرده‌اند در کارگزاری‌ها از خدماتی که در پرونده‌هایشان ذکر شده بهره‌مند شوند در بحث پرونده‌های الکترونیک اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران دومین جایی بوده که به صورت پایلوت موضوع را اجرایی نموده است. هم اکنون افراد می‌توانند با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن تامین اجتماعی از 40 خدمت مختلف بدون حضور در شعبه بهره‌مند شوند.

وی افزود: توانسته‌ایم که پرداخت‌های خود از بابت مستمری‌ها و مقرری‌ها متمرکز کنیم ضمن در هر شعبه‌ تامین اجتماعی که زیر نظر این اداره کل فعالیت می‌کنند میز خدمت قرار داده‌ایم.

رئیس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران با اشاره به قوانین تعهدآوری که در سال‌های گذشته توسط نمایندگان ادوار مجلس به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده‌اند، گفت: این قوانین پایداری صندوق‌های بازنشستگی را بر هم می‌ریزد سازمان تامین اجتماعی هم از این مساله متاثر شده است. شرایط سازمان تامین اجتماعی سخت است اما ناگوار نیست.

  وی در ادامه با اشاره به موضوع طلاق‌های صوری برای بهره‌مندی از خدمات سازمان تامین اجتماعی گفت: زنان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که به علت تنگناهای اقتصادی از همسران ما طلاق گرفتیم تا بتوانیم از مستمری پدران درگذشته‌مان استفاده کنیم. درست است که تنگناهای اقتصادی موجب این اقدام آنها شده اما طلاق یک آسیب اجتماعی است چنانچه خود این زنان هم می‌گویند که همسران ما دیگر حاضر نیستند ما را به عقد خود درآورند. این امر موجب می‌شود لطمات جبران ناپذیری به کیان خانواده‌ها وارد شود از این رو موضوع طلاق‌های صوری باید از بعد اجتماعی بررسی و تحلیل شوند و خانواده‌ها از هم نپاشند.

رئیس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران در ادامه با اشاره به سوءاستفاده تعدادی از کارفرمایان از کارگران گفت: شاهد هستیم که کارفرمایان حق بیمه‌های کارگران خود را پرداخت نمی‌کنند یا با تاخیر پرداخت می‌کنند. ضمن اینکه بحث سوءاستفاده از کودکان کار و کارگران خارجی هم وجود دارد که این موارد کار بازرسان تامین اجتماعی را سخت می‌کند در حال حاضر قانونی در زمینه حمایت بیمه‌ای از افراد کارگر زیر 18 سال وجود ندارد که این خود موجب سوءاستفاده از آنها شده است. به هر صورت کار کودک نباید به رسمیت شناخته شود اما مساله‌ای است که وجود دارد.

وی افزود: کارگاه‌های زیرزمینی هم از کارگران سوءاستفاده می‌کنند و حق بیمه‌های آنها را پرداخت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های بازرسان سازمان تامین اجتماعی آنها همواره در مظان اتهام هستند، گفت: بازرسان سازمان تامین اجتماعی بسیار تلاش می‌کنند تا در کارگاه‌ها حضور داشته باشند. همین جا از آنها که بیهوده اتهام می‌خوردند، دلجویی می‌کنم.

حیدری با اشاره به بازنشستگی‌های زودتر از موعد گفت:‌ هم اکنون خانم‌ها می‌توانند با 20 سال سابقه بیمه‌پردازی و 42 سن بازنشسته‌ شوند در زمینه بازنشستگی زودتر از موعد طرح‌های مختلفی تدوین شده است که ما نیاز داریم آنها را برای پایداری صندوق‌ بازنشستگی تامین اجتماعی مورد بازنگری قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: هم اکنون در دنیا کار سخت داریم اما زیان‌آوری آنها در بسیاری از کشورها حذف شده است. ما نیاز داریم زیان آوری مشاغل سخت را در ایران حذف کنیم و اجازه ندهیم کارگری به خاطر آلایندگی محیط کار و هر دلیل دیگری بیمار شود.

رئیس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران کار همواره باید در یک محیط سالم انجام شود. همواره گفته می شود که نیروی کار محور توسعه است اما ما باید دقت کنیم که محیط کار باید سالم و زنده باشد و به عنوان محور توسعه توصیف شود نباید به قیمت بازنشتسگی زودتر از موعد افراد را در مشاغل زیان‌آور بیمار کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه به ما گزارش می‌شود که افرادی پس از بازنشستگی همچنان در شغل‌های خود باقی می‌مانند، گفت: استفاده از جوانان به عنوان نیروی کار برای همگی ما بسیار مهم است با این حال افرادی را داریم که پس از بازنشستگی هم حاضر به ترک کار نیستند و در نهایت تنها برای آنها لیست بیمه ارائه نمی‌شود. بازرسان ما پس از حضور در این کارگاه‌ها متوجه حضور این افراد می‌شوند البته همین امر کار بازرسان را سخت می‌کند و وقت آنها را می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز