خبرگزاری کار ایران

پس از دو سال اعترض صنفی صورت گرفت؛

۳۵ ماه مطالبات معوقه ۶۰۰ نفر از کارکنان دفاتر سهام عدالت پرداخت شد/ ادامه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی و حق بیمه

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۳۶۳

پس از سال‌ها چالش کارگری با اتمام واگذاری «سهام عدالت» سرانجام ۳۵ ماه از مطالبات معوقه حدود ۶۰۰ نفر از کارکنان دفاتر تعاونی‌های سهام عدالت سراسر کشور پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امینی خواه (بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور) گفت: سرانجام پس از سال‌ها چالش کارگری با اتمام واگذاری «سهام عدلت» از سال ۹۴ تاکنون، حدود  ۳۵ ماه از مطالبات معوقه حدود ۶۰۰ نفر از کارکنان دفاتر تعاونی‌های سهام عدالت سراسر کشور بر اساس بودجه ۲۵ میلیارد تومانی هیات وزیران پرداخت شد.

او با بیان اینکه حدود هزار و پانصد نفر در دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت سراسر کشور از ابتدای سال ۹۴ همزمان با اتمام واگذاری «سهام عدالت» به حال خود رها شده بودند و کارگران مرتبا برای وصول مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود دست به تجمع اعتراضی می‌زدند، افزود: سازمان خصوصی‌سازی مطالبات حدود  ۶۰۰ نفر (از هر دفتر تعاونی دو نفر) از کارکنان را  بر اساس بودجه ۲۵ میلیاردی که پیش از این از سوی هیات وزیران برای پرداخت مطالبات معوقه مزدی و سنواتی سالهای ۹۴ تا ۹۶ کارکنان در نظر گرفته شده بود را پرداخت کرد.

او گفت: هر کدام از کارکنان دفاتر سهام عدالت به صورت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون بابت دستمزد و سنوات از سازمان خصوصی‌سازی طلبکار بودند اما سازمان خصوصی‌سازی به اجبار مطالبات حدود ۵۰۰ نفر از آنها را که از مشکلات معیشتی رنج می‌بردند به صورت نیمه (حدودا ۳۵ میلیون تومان) پرداخت کرد اما مابقی کارگران (حدودا ۱۰۰ نفر) مطالبات معوقه خود را با حکم قضایی به صورت کامل دریافت کردند.

او با بیان اینکه بدین ترتیب کارکنان دفاتر شهرستانی ناچارا بایستی مبلغ دریافتی سهم خود را با سایر کارکنان دفاتر تقسیم کنند، در ادامه افزود: در هریک از دفاتر شهرستان دو تا شش نفر نیروی کار مشغول به کار هستند. درعین حال سازمان خصوصی‌سازی پرداخت هزینه‌های جاری دفاتر تعاونی‌ها را نپزیرفت که در نهایت همه این هزینه‌ها باید از جیب مدیر دفتر تعاونی‌ها پرداخت شود.

امینی خواه درباره وضعیت اشتغال کارکنان دفاتر سهام عدالت نیز گفت: همچنان کارکنان دفاتر سهام عدالت بعد از ۴سال از توقف واگذاری سهام در وضعیت بلاتکلیفی بسر می‌برند اما این کارگران بر خلاف نظر سازمان خصوصی‌سازی همچنان در دفاتر سهام عدالت در سراسر کشور مشغول کارند و برای سامان دادن به وضعیت شغلی نیازمند حمایت سایر مسئولان هستند.

به گفته بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور در حال حاضر عمده‌ترین مشکل کارکنان سهام عدالت بحث پرداحت حق بیمه تامین اجتماعی آنهاست که از سه سال قبل پرداخت آن به تعویق افتاده است. در عین حال  سازمان خصوصی‌سازی نیز به عنوان کارفرما پرداخت آن را برعهده نمی‌گیرد.

او در خاتمه گفت: کارکنان سهام عدالت کشور که در طول سالهای گذشته مرتبا برای وصول مطالباتشان در پایتخت مقابل سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد و دارایی دست به تجمع می‌زدند همگی از مددجویان تحصیلکرده نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) و از اقشار ضعیف جامعه‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز