خبرگزاری کار ایران

در نشست هیئت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران مطرح شد؛

مهمترین درخواست بازنشستگان پرداخت وام‌های بیشتر از بانک رفاه کارگران است/ ورشکستگی تامین اجتماعی کل کشور را دچار بحران می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۳۵۲

نشست هیئت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران با حضور رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی) با اشاره به پایین آمدن قدرت خرید مستمری‌بگیران گفت: مایحتاج بازنشسته‌ها در سال ۹۸ حتی بدون در نظر گرفتن نوسانات تورمی سال ۹۷ در سال ۹۸ هم به شدت گران شدند و این ایجاب می‌کند که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در تامین اجتماعی هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی با اشاره به درخواست‌های بازنشستگان کشور برای بهره‌مندی از وام‌های بانک رفاه کارگران، گفت: بازنشستگان هر روز به کانون‌ها مراجعه می‌کنند و از گرانی اجناس گلایه دارند و مایل هستند که به آنها وام پرداخت شود تا اینگونه بتوانند بخشی از نیازهای خود را تامین کنند. آنها همچنین درخواست سفر به مشهد را دارند که با توجه به محدود بودن سهمیه‌های در نظر گرفته شده برای وام و سفر زیارتی امکان رسیدگی به تمامی درخواست‌های آنها وجود ندارد و ما همین جا از مدیرعامل سازمان تامین اجتما عی که به تازگی هم منصوب شده‌اند، می‌خواهیم که به خواسته‌های آنها در خصوص افزایش سهمیه‌ها رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه انتخاب آقای سالاری به عنوان مدیرعامل سازمان انتخاب شایسته‌ای است، گفت: آقای سالاری در حوزه‌های گوناگون مدیریتی و در سطوح کلان اجرایی حضور داشته‌اند و می‌توانند به سازمان تامین اجتماعی آن گونه که مدنظر مرحوم سیدتقی نوربخش بود، رسیدگی کنند. این رسیدگی از این جهت حائز اهمیت است که بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بیش از تمام دوران‌ها نیازمند کمک برای بهبود شرایط معیشتی خود هستند.

بیات در ادامه با اشاره به نحوه تعیین و میزان مستمری سایر سطوح و مستمری حداقل‌بگیران در سال ۹۸ گفت: مستمری حداقل‌بگیران و سایر سطوح بر مبنای ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی تعیین شد. مستمری حداقل بگیران بدون در نظر گرفتن مزایای آن حدود یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است مستمری سایر سطوح هم ۱۳ درصد به اضافه ۲۶۱ هزار تومان افزایش یافت که این سناریوی شورای عالی کار بود؛ در جلساتی که با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و اعضای کانون‌های بازنشستگی داشتیم. چند سناریو از سوی سازمان تامین اجتماعی برای تعیین مستمری سایر سطوح ارائه شد اما در نهایت سناریوی شورای عالی کار مصوب شد و به تایید هیئت وزیران قرار رسید.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته در ادامه با اشاره به تاکید قانون برنامه ششم توسعه بر اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان از محل بودجه عمومی کشور، گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق بازنشستگان کشوری و صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح با بودجه‌ای که دولت اختصاص داده اجرایی شده است؛ اما درباره سازمان تامین اجتماعی اتفاقی رخ نداده و کارگران بازنشسته منتظر اجرای آن هستند.

بیات تصریح کرد: قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه تاکید کرده است که همسان‌سازی باید حداکثر تا پایان مدت اجرای برنامه محقق شود اما خبری از اختصاص بودجه برای اجرای همسان‌سازی در تامین اجتماعی نیست؛ از این رو از دولت می‌خواهیم که تمرکز خود را بر روی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بگذارد. مستمری‌بگیران تامین اجتماعی می‌بینند که همسان‌سازی در صندوق‌های دیگر اجرایی شده اما هنوز در تامین اجتماعی به آن پرداخته نشده است. این موضوع آنها را آزار می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به تاکید قانون برنامه ششم توسعه بر پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: قانون برنامه ششم تاکید کرده است که دولت باید سالی ۱۰ درصد از بدهی‌هایش را در طول مدت اجرای برنامه پرداخت کند و بدهی جدید هم برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد نکند. همچنین شرط شده است اگر قرار است بدهی ایجاد شود باید در قانون بودجه همان سال پیش بینی و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

بیات با بیان اینکه بدهی دولت به بیشتر از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: امسال پیش بینی شده که ۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب تهاتر اموال به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند. سال گذشته هم نمایندگان با توجه به بدهی کلان دولت پرداخت تهاتری را وارد قانون بودجه کردند؛ اما از ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، تنها پنج هزار میلیارد تومان محقق شد. در شرایطی پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی به این آهستگی پیش می‌رود که سازمان ناچار شده با بهره بالا از بانک‌ها وام بگیرد تا این گونه نقدینگی لازم را برای پرداخت مستمری‌ها فراهم کنند که این شرایط کمکی به بهبود شرایط زیستی کارگران نمی‌کند و اساسا این بدهی موجب شده کارگران بازنشسته نتوانند برای آینده خود برنامه‌ریزی داشته باشند؛ پس به کانون های بازنشستگی مراجعه می‌کنند و درخواست دریافت وام دارند که این وام‌ها باید توسط سازمان تامین اجتماعی با مشکلات نقدینگی که دارند تامین اعتبار شوند.

وی افزود: همین حالا ۸۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی در استان تهران وجود دارند که عضو کانون‌های بازنشستگی هستند. آنها ممکن است که هر روز مراجعه کنند و در خصوص زمان اجرای همسان‌سازی و افزایش تعداد سهمیه وام توضیح بخواهندچرا که به هر حال حق آنهاست که از رفاهیات بهره‌مند شوند اما تا زمانی که دولت پرداخت بدهی‌هایش مطابق برنامه پیش بینی شده در بودجه ۹۸ انجام ندهد نمی‌توان تمام نیازهای بازنشستگان را پاسخ داد. از سویی پرداخت این بدهی به سازمان تامین اجتماعی کمک می کند تا بیش از این در تامین هزینه‌های جاری خود دچار مشکل نشود.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته مستمری بگیر تامین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت وام مهم‌ترین درخواست مستمری بگیران است، گفت: بانک رفاه کارگران که سهمیه‌های وام‌ها را تخصیص می‌دهد عددی را به عنوان وام مثلا چهار میلیون تومان به کانون‌های بازنشستگان اعلام می‌کنند که این میزان و البته تعداد سهمیه‌های در نظر گرفته شده، باید افزایش یابد.

در ادامه مهدی حسینی، رئیس کانون بازنشستگان استان تهران با اشاره به ضرورت تعامل با سازمان تامین اجتماعی، گفت: سازمان تامین اجتماعی به منابعی برای رسیدگی به رفاه بازنشستگان نیاز دارد تا بتواند از محل این منابع خواسته‌های بازنشستگان را برآورده سازد. باید شرایط سازمان تامین اجتماعی را درک کنند اما در نظر داریم که بازنشستگان با توجه به شرایط معیشتی خود خواسته‌های به حقی دارند؛ برای نمونه در بحث وام یا همسان‌سازی حقوق‌ها.

حسینی افزود: شرایط سازمان تامین اجتماعی به گونه‌ای است که کانون‌های بازنشستگی هم نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای بازنشستگان باشند. کانون‌های بازنشستگان با در نظر گرفتن تعداد اعضای خود درخواست اختصاص سهمیه وام می‌کنند که پس از اعلام میزان سهمیه‌ها توسط بانک رفاه، بازنشستگان به شعب بانک رفاه معرفی می‌شوند تا وام‌های خود را دریافت کنند. شرایط معیشتی ایجاب می‌کند که رسیدگی به خواسته‌های آنها تصریح شود.

پرویز پنجکی دبیر کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی استان تهران هم با تاکید بر ضرورت پرداخت بدهی دولت، گفت: در سازمان تامین اجتماعی بحران داریم و باید برای رفع این بحران چاره‌ای اندیشیده شود؛ امیدواریم این بحران مدیریت شود که این نیازمند پرداخت کامل مطالبات سازمان تامین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در وصول مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت جدی‌تر باشند؛ چرا که خواسته ما خواسته ای جدی است، گفت: قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در خصوص پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی صراحت دارد و تاکید کرده است که دولت باید در طول اجرای برنامه سالی ۱۰ درصد از بدهی‌هایش را بپردازد و بار مالی جدیدی به سازمان تامین اجتماعی تحمیل نکند.

پنجکی افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه در اجرای قانون همسان‌سازی تاکید شده است اما می‌بینیم برای اجرا نکردن آن دائم بهانه تراشی می‌کنند و می‌گویند بودجه کافی در اختیار نداریم. باید اعلام کنیم که کانون‌های بازنشستگی پیگیر همسان‌سازی حقوق‌ها هستند و از این حق بازنشستگان کوتاه نخواهند آمد.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داد که سازمان تامین اجتماعی به خاطر بار مالی قوانین مصوب دولت و مجلس و بدهی دولت ورشکسته شوند گفت: در شرایطی که سازمان تامین اجتماعی که ۴۲ میلیون نفر جمعیت کشور تحت پوشش دارند که حدود چهار میلیون نفر از آنها مستمری‌بگیر اصلی هستند نمی‌توانیم اجازه دهیم که سازمان ورشکسته شود. از طرفی ورشکستگی تامین اجتماعی کل کشور را دچار بحران می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی گفت: شورای عالی تامین اجتماعی باید احیا شود؛ چراکه رعایت سه‌جانبه‌گرایی بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ضرورت دارد. همین حالا کارگران بازنشسته نماینده‌ای در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی ندارد و تعداد نمایندگان کارگران نیز در سازمان تامین اجتماعی بیشتر از دو نفر نیست و این یعنی که در مقایسه با نمایندگان دولت که شش نفر هستند، کارگران تنها دو حق رای دارند.

پنجکی تصریح کرد: به هر شکل کانون های بازنشستگان با نمایندگان مجلس مذاکره کردند تا طرحی به منظور احیای شورای عالی تامین اجتماعی تدوین شود اما نیازمند آن هستیم تا زمان تشکیل شورای عالی تامین ا جتماعی یک نفر به نمایندگی از بازنشستگان یعنی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته آقای بیات به عضویت هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی درآیند و البته حق رای هم داشته باشد. این گونه تعداد نمایندگان کارگران به سه نفر می‌رسد.

دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به ضرورت بازنگری در مستمری‌ها، گفت: ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی فرمول افزایش مستمری‌ها را تعیین می‌کنند. در هیچ کجای این دو ماده نوشته نشده است تنها سالی یک بار باید مستمری‌ها را افزایش داد. بلکه نوشته شده حداقل سالی یک نوبت مستمری ها افزایش یابد. بنابراین قانون‌گذار دست سازمان تامین اجتماعی را برای افزایش حقوق در چند نوبت باز گذاشته است؛ لذا ما خواهان تجدیدنظر در مستمری بازنشستگان در نیمه دوم سال ۹۸ هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت حضور مدیریت درمان تامین اجتماعی در هیئت مدیره بیمارستان میلاد گفت: وزارت بهداشت برای اداره سازمان تامین اجتماعی فشار وارد می‌کند که ما این فشارها را محکوم می‌کنیم. مدیریت درمان تامین اجتماعی در حال حاضر نقشی در بیمارستان میلاد ندارد؛ این در حالی است که نماینده درمان سازمان باید با حق رای در جلسات تصمیم‌گیری بیمارستان میلاد حضور داشته باشد.

پنجکی با اشاره به فشارهای دولت برای خصوصی‌سازی بانک رفاه کارگران، گفت: دولت فشار وارد می‌کند تا شهریور ماه، ۹۰ درصد از سهام بانک رفاه به غیر واگذار شود؛ این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی که برای تامین نقدینگی خود مشکل دارد از بانک رفاه با بهره‌ای بالای ۲۵ درصد وام می‌گیرد که اگر بانک رفاه از مجموعه آن خارج شود پرداخت این وام‌ها به شدت دچار مشکل می‌شود. ما از قوه قضائیه و تمام مسئولان می‌خواهیم که جلوی واگذاری سهام بانک رفاه را بگیرند.

دبیر کانون بازنشستگان استان تهران، افزود: آقای حسینی در این مورد نامه‌ای به وزیر کار نوشتند.

در ادامه حسینیان (عضو هیئت مدیره کانون استان تهران) با اشاره به سال‌های بیمه‌پردازی کارگران، گفت: افرادی وجود دارند که سقف بیمه را از حقوق‌شان به سازمان تامین اجتماعی، به عنوان حق بیمه پرداخت کرده‌اند اما با گذشت چند سال از بازنشستگی آنها، حداقل‌بگیر شده‌اند لذا باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود.

وی با اشاره به ضرورت پرداخت وام به بازنشسشتگان، افزود: در همین استان تهران تاکنون ۸۰۰ هزار نفر برای دریافت وام ثبت‌نام کردند که تنها توانسته‌ایم به دو هزار نفر از آنها وام پرداخت کنیم. لازم است که سهمیه وام کانون‌های بازنشستگی با توجه به تعداد جمعیت تحت پوشش افزایش یابد؛ در غیر این صورت نمی‌توان پاسخگوی بازنشستگان بود.

سبزعلیان (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان شهر تهران) هم با بیان اینکه کانون بازنشستگان شهر تهران بیشتر از ۵۰۰ هزار بازنشسته دارد، گفت: در حالی تعداد بازنشستگان در شهر تهران بالاست که سهمیه‌های درخوری برای پرداخت وام به آنها در نظر گرفته نمی‌شود. اگر بخواهیم به تمامی آنها وام بدهیم بیشتر از ۱۲۰ سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به خروج ۷۲ قلم دارو از پوشش بیمه با مصوبه شورای عالی بیمه گفت: دفترچه بیمه تامین اجتماعی دیگر  ۷۲ قلم داروی مورد نیاز بازنشستگان را در مراکز غیرملکی سازمان پوشش نمی‌دهد که این وضعیت باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه گرچه حجم عظیم بدهی دولت به تامین اجتماعی از دولت‌های گذشته به ارث رسیده گفت: با این حال باید طبق برنامه سازمان تامین اجتماعی به مطالبات خود برسد. در همین حال دولت باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را هم اجرایی کند. سازمان تامین اجتماعی در بحث درمان خود مشکلات فروانی دارد که برای حل آنها به منابع نیاز دارد.

سبزعلیان با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی گفت: رای کارگران در هیئت امنای سازمان در اقلیت است و باید شورای عالی تامین اجتماعی به منظور احیای سه‌جانبه‌گرایی مستقر شود در ضمن تنها شورای عالی تامین اجتماعی می‌تواند برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی که به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده فشار وارد کنند.

وی با بیان اینکه ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی تاکید کرده که می‌توان حقوق بازنشستگان بیشتر از یک نوبت در سال هم اضافه کرد، گفت: بازنشستگان از نظر کفایت مستمری مشکلات جدی دارند و لذا باید به این موضوع رسیدگی کرد.

در پایان بیات رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته مهمترین درخواست‌های بازنشستگان را مطرح کرد که از جمله آنها می‌توان به پرداخت به موقع حقوق مستمری‌بگیران، احیای شورای عالی تامین اجتماعی، بازگشت سه‌جانبه‌گرایی به جایگاه خود، پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت، وصول ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات به صورت تهاتری و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد که هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت نباید به گونه‌ای باشد که به بازنشستگان و بیمه شدگان فشار وارد شود.

بیات همچنین گفت: ما تنها به دنبال بیرون آوردن سازمان از بحران هستیم و پیشنهاداتمان از این جهت جای تامل دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز