خبرگزاری کار ایران

عباس اورنگ مطرح کرد:

طرح تحول سلامت جیب تأمین اجتماعی را خالی کرد/ شستا در شرایط تحریمی ضرر داده است

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۳۴۱

عباس اورنگ با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق حق بیمه‌ها بر دوش دولت قرار دارد، گفت: اگر مشکل صادرات نفت تا حدی حل شود دولت باید بخشی از بدهی پیشین خود را بپردازد اما حدود ۶ سال است که دولت از بدهی‌های تجمیع شده‌اش به سازمان تأمین اجتماعی پرداختی نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال ۹۶ حدود ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بود اما میزان بدهی‌ها تا پایان سال گذشته به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. دولت نه تنها در سالهای گذشته بدهی‌هایش را پرداخت نکرده بلکه با هزینه‌تراشی از طریق طرح‌ تحول سلامت، وضعیت سازمان تأمین اجتماعی را ببش از پیش بحرانی کرد. البته مجلس شورای اسلامی هم با توجه به تنگناهای بودجه‌ای دولت، راهکار تهاتر اموال دولت به تأمین اجتماعی را پیش پای دولت گذاشت و قرار شد تا دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌اش را از این طریق بپردازد.

به عبارتی هم ۳۰ هزار میلیارد حق بیمه سالانه‌اش را پرداخت کند و هم ۲۰ هزار میلیارد از بدهی قبلی‌اش را بپردازد. در شرایطی که اقتصاد کشور بحرانی است و قدرت خرید جامعه پایین آمده است، تضعیف صندوق‌های بیمه‌ای و حمایتی حداقلی‌ترین آرامش را نیز از جامعه سلب خواهد کرد. این است که عباس اورنگ (کارشناس تأمین اجتماعی) معتقد است دولت باید با وجود مشکلات فراوانش برای سرپا نگاه داشتن صندوق تأمین اجتماعی راهکار داشته باشد.

امید چندانی به پرداخت بدهی‌های دولت نیست

وی با اشاره به اینکه قرار بود بر اساس مصوبه مجلس؛ دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، اظهار داشت: در بودجه ۹۸ نیز پیش‌بینی شده که این مبلغ به دولت پرداخت شود. با این حال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به نظر می‌رسد که دولت علاقه‌ای به پرداخت دیون خود ندارد.

وی افزود: راهکارهایی برای تهاتر بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده بود که با توجه به اینکه فروش نفت به صفر رسیده است، ممکن است نتواند آن را پرداخت کند.

اورنگ با اشاره به اینکه دولت در شرایط فعلی با مشکل مالی مواجه است و از طرفی در فروش نفت نیز با مشکلاتی روبرو هستیم، قطعا دولت در سال سختی که پیشِ رو دارد و باید برای یافتن منابعی برای سایر هزینه‌هایش فکر کند.

این کارشناس تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، انتظار ما از دولت در خصوص بدهی‌هایش این است که در سال جدید به مطالبات قبلی نیفزاید و دست‌کم مبلغ حق بیمه‌هایی که در سال جدید بر دوش دارد را بپردازد.

او ادامه داد: دولت سهم ۳ درصدی بیمه را در سال جدید به طور منظم پرداخت کند و لااقل این مبلغ را صفر کند.

شستا در شرایط تحریمی ضرر داده است

اورنگ با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق حق بیمه‌ها بر دوش دولت قرار دارد، گفت: اگر مشکل صادرات نفت تا حدی حل شود دولت باید بخشی از بدهی پیشین خود را بپردازد اما حدود ۶ سال است که دولت از بدهی‌های تجمیع شده‌اش به سازمان تأمین اجتماعی پرداختی نکرده است.

او ادامه داد: البته دولت قطعاً در این سالها قسمتی از حق بیمه‌ها که سالانه باید بپردازد، تسویه کرده است اما عمده بدهی‌ها پرداخت نشده است. همان میزانی که پرداخت شده نیز به صورت واگذاری بوده است.

اورنگ با اشاره به اینکه شرکت‌های شستا در سالهای اخیر عمدتاً ضرر داده‌اند، بیان کرد: البته به هر حال شستا هم جزئی از سرمایه‌گذاری‌های کشور است و در شرایط تحریمی به هر حال شرایط نامساعدی را تجربه کرده است. در فضای تحریمی شرکت‌های شستا نمی‌توانند سود کنند.

این کارشناس تأمین اجتماعی تصریح کرد: در واگذاری دارایی‌های دولت به تأمین اجتماعی نمی‌گوییم که دولت ضرر کند. بالاخره شرایطی باید باشد که هر دو طرف ضرر نکنند. چون در سال ۹۸ دولت شرایط سختی خواهد داشت.

اورنگ در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی وجود ثبات مدیریت در شرکت‌های شستا مسئله بسیار مهمی است. در شرایط کنونی باید مدیران را حمایت کنیم و نباید مدیرانی که در وضعیت کنونی اقتصاد کشور در فضای صنعتی کار می‌کنند را دچار فشار روانی وارد کنیم. کار کردن در فضای کنونی صنعت سخت است و خیلی‌ها از سرمایه‌گذاری و مدیریت در حوزه‌های مولد ناراضی هستند. در شرایط کنونی هرچه بیشتر باید به امنیت ملی فکر کنیم و برای بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی نیز راهکارهای معقول ارائه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز