خبرگزاری کار ایران

گزارشی از گفت‌وگوی سرپرست سازمان تامین اجتماعی با مردم؛

سازمان از سوءاستفاده‌کنندگان از بیمه خبر دارد/ 12 هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی از دولت درخواست کردیم/ هزینه بیمه 2 میلیون قالیباف پرداخت نمی‌شود/ پرسپولیسی هستم ولی استقلالی‌ها را دوست دارم

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۴۶۵

محمدحسن زدا با بیان اینکه نظام بازنشستگی روسیه را مطلوب و قابل مقایسه با سازمان تامین اجتماعی نمی‌داند و میانگین مستمری روس‌ها ۱۵۰ دلار یعنی برابر با مستمری که سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند، است، در پاسخ به مخاطبی که گفت بی‌خیال روسیه شوید، گفت: روسیه بی‌خیال ما نمی‌شود. اینقدر اصرار کردند که بیاید روسیه، دیدار و گفتگو کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دومین گفتگوی اینستاگرامی سرپرست سازمان تامین که یک ساعت طول کشید؛ محمدحسن زدا به تعدادی از سوال‌‌ها که این روزها بیشتر پرسیده می‌شوند، پاسخ داد. سوالی‌هایی مانند چرا دریافتی مستمری‌بگیران اینقدر پایین است؟ چرا سازمان تامین اجتماعی مانند صندوق بازنشستگی کشوری به بیمه‌شدگان خود وام نمی‌دهد؟ چرا همسان‌سازی را اجرا نکردید؟ پرسپولیسی هستید یا استقلالی؟ 

به هر روی مخاطبان سازمان تامین اجتماعی ده‌ها سوال و شاید صدها سوال از ساعت ۱۶ تا ۱۷ روز گذشته از زدا پرسیدند. تعدادی از سوال‌ها هم پاسخ داده نشد؛ از این رو «امیرعباس تقی‌پور» مجری گفتگو و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی وعده داد که به زودی گفتگوی دیگری به همین شکل برگزار می‌شود. 

 کارکنان سازمان تامین اجتماعی هم که به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود هستند، سوالاتی پرسیدند. جالب آنکه به نظر می‌رسید باتوجه به حساسیت‌هایی که آنها نسبت به خواسته‌های خود دارند، بیشتر از سایرین در این گفتگو شرکت کردند. 

تعدادی کارگر و بازنشسته هم در گفتگو حضور داشتند اما به نظر می‌رسید که کارفرمایان استقبال چندانی از گفتگو نکردند؛ هرچند دو یا سه سوال هم از جانب آنها مطرح شد. 

به هر شکل باید برگزاری چنین گفتگوهایی را به فال نیک گرفت اما مسئله اینجاست که در یک ساعت نمی‌توان هم به سوال‌های کارکنان سازمان تامین اجتماعی، هم به سوالات بیمه‌شدگان اعم از کارگر و بازنشسته پاسخ داد و طبیعی است که رضایت مخاطبان جلب نمی‌شود. 

از این رو می‌توان در جلسه بعد یک ساعت وقت کامل برای مستمری‌بگیران یا کارگران گذاشت و در یک نوبت دیگر به سوال‌های بی‌شمار کارکنان سازمان.

سوال‌ها و پاسخ‌ها 

یک نفر از مخاطبان که به نظر می‌رسید کارفرما نباشد با اشاره به بحث بخشودگیِ جرایم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب که این روزها سرپرست سازمان تامین اجتماعی روی آن مانور می‌دهد، پرسید که کارفرمای خوش‌حساب، دقیقا چیست؟ مگر کارفرمای خوش‌حساب و بدحساب داریم؟!   

که او پاسخ داد: بخشودگی جرائم برای کارفرمایان خوش‌حسابی اعمال می‌شود که پرداخت‌های منظم دارند اما بعد از چندی به دلیل تحریم‌ها، نوسانات ارزی یا حوادث غیرمترقبه توان پرداخت حق بیمه خود به طور منظم را از دست می‌دهند. ما به این کارفرماها توجه ویژه‌ای خواهیم کرد و جرایم آنها را می‌بخشیم. 

مخاطبی دیگر پرسید چرا حقوق از کار افتادگی جزئی با افزایش حداقل دستمزد بالا نمی‌رود؟ زدا این موضوع را تکذیب کرده و گفت: مستمری و حقوق از کار افتادگی تمام کسانی که از ما به هر عنوان حقوق می‌گیرند، با افزایش حداقل دستمزد افزایش می‌یابد. 

سوالی دیگر که بسیار مطرح شد، این بود: چرا سابقه پرداخت حق بیمه قابل بازخرید نیست؟ سرپرست سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که صندوق تامین اجتماعی مبتنی بر مزایای معین است و در این نظام بازخرید معنا ندارد. 

قطع مقرری بیکاری افرادی که هنگام مراجعه بازرس تامین اجتماعی در خانه حضور ندارند هم مطرح شد. افراد زیادی از این موضوع گلایه دارند. زدا گفت که در این زمینه سعی می‌کنم از همکارانم بخواهم که مهربان‌تر عمل کنند. بالاخره حق بدهید که وقتی فرد بیکار است برای چک کردن بیکاری فرد، مراجعه به منزل طبیعی می‌نماید. با این حال در مورد شرایط خاص افراد باید تمهیداتی در نظر گرفت.

خصوصی‌سازی شرکت‌های خارج از استراتژی سازمان تامین اجتماعی هم مورد پرسش قرار گرفت. سرپرست سازمان تامین گفت که آمادگی ارزان‌فروشی شرکت‌های زیان‌ده را نداریم. شرکت‌های سودده هم آنگونه که زدا می‌گوید در بورس با بهترین قیمت عرضه می‌شوند. 

زدا البته راهکار سازمان تامین اجتماعی را در مورد شرکت‌های زیان‌ده، تکرار کرد: باید از طریق ادغام، تجمیع یا حتی انحلال چاره‌اندیشی کنیم.   

از اینها که بگذریم بیشتر سوال‌ها معوطف به ناکافی بودن میزان افزایش مستمری در سال ۹۸ بود. امسال میزان مستمری‌ها به‌طور میانگین، ۲ میلیون تومان است اما هزینه‌های زندگی برای یک خانوار شهری به طور متوسط بیش از ۵ میلیون تومان است. 

سرپرست سازمان تامین اجتماعی هم که همواره در این مورد بر «شرمنده بودن» خود تاکید دارد، گفت: سازمان ‌تأمین اجتماعی امسال مستمری حداقل‌بگیران را ۳۶.۵ درصد افزایش داد. کدام بانک یا بیمه تجاری حاضر است چنین سودی را به مشتریانش بدهد؟ اگر این سود را در ۳۰ سال ضرب کنیم خواهید دید که چه رقم بزرگی خواهد شد. 

صحبت از مستمری هم که می‌شود، فکرها به سمت همسان‌سازی حقوق‌ها می‌رود. مخاطبی پرسید: بالاخره کی؟ زدا در پاسخ گفت: روزی نیست که به همسان‌سازی فکر نکنم. 

زمانی که یکی از مخاطبان پرسید چرا سازمان تامین اجتماعی در اجرای همسان‌سازی از صندوق بازنشستگان کشوری عقب افتاده، زدا با کمی ناراحتی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری به اسم همسان‌سازی ماهی ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان روی حقوق بازنشستگان خود گذاشته است اما ما در فکر اینگونه همسان‌سازی نیسیتم. 

زدا با اشاره به بار مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی یک سال اجرای قانون همسان‌سازی در سازمان تامین اجتماعی گفت: صورت مالی اجرای قانون را برای دولت فرستاده‌ایم و منتظر تامین بار مالی آن هستیم. در حال حاضر فشارها بسیار زیاد است. 

بیمه اقشار هم مورد پرسش قرار گرفت. زدا گفت که بیمه باربران ارزان قیمت است و همانند بیمه کارگران ساختمانی از آن سوءاستفاده می‌کنند. سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت که ۱۰۰ هزار نفر افراد متمول که تحصیلات عالی و چند خانه و ماشین دارند از بیمه کارگران ساختمانی و حدود ۷۰ هزار نفر با همین شرایط از بیمه قالیبافان سوءاستفاده کرده‌اند. 

سرپرست سازمان تامین اجتماعی وعده داد که سازمان از اموال آنها و سوءاستفاده‌هایی که می‌کنند خبر دارد و بیمه آنها را به تدریج قطع می‌کند. از این رو به آنها توصیه می‌کند که هرچه سریعتر قید بیمه را بزنند و مانند سایر اقشار جامعه خود را به صورت قانونی تحت پوشش بیمه ببرند. 

به گفته زدا، ۵۲۰ هزار قالیباف تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. بار مالی بیمه قالیباقان را دولت باید تامین کند اما در حال حاضر دولت تنها هزینه بیمه ۳۰۰ هزار قالیباف را پرداخت می‌کند. این یعنی بیش از ۲۰۰ هزار قالیباف بلاتکلیف هستند و سازمان تامین اجتماعی هم به سختی قادر به تامین منابع آن است. 

سرپرست سازمان تامین اجتماعی به سوالات همکاران خود هم پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال که چرا تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، گفت: ما یکسری تعهدات کاری داریم. اگر فردی به عنوان نیروی خدماتی و شرکتی پذیرفته شود، نه در آزمون شرکت کرده و نه شرایط سن و تحصیلات در مورد او رعایت شده است. بنابراین نباید فشار بیاورد که به صورت نیروی رسمی پذیرفته شود. کسانی که با چنین شرایطی مشغول به کار شده‌اند، انتظار نداشته باشند با کسانی که با شرایط خاص استخدام شده‌اند، یکی شوند. ما در آینده هر چه بیشتر به سمت سیستم‌های مکانیزه و برون‌سپاری می‌رویم و دیگر چیزی به نام نیروی رسمی نخواهیم داشت و دیگر استخدام نداریم. 

پرستاران هم از این پرسیدند که چرا با بازنشستگی پیش از موعدشان موافقت نمی‌شود؟ زدا پاسخ داد: متاسفانه با روی کار آمدن من، هیئت عمومی دیوان اعلام کرد که پرستاران باید با ۲۵ سال بیمه‌پردازی بازنشسته شوند. همین مساله سبب شد تا تصور شود، من مسئول این اتفاق بوده‌ام؛ درحالیکه این موضوع به سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ارتباطی ندارد. 

در مورد برخوردهای بد برخی از پرسنل تامین اجتماعی با مراجعان هم سوالی مطرح شد که زدا گفت که روزی نیست که در این مورد با همکارانش بحث نکرده و آنها را به مهربانی توصیه نکند. زدا حتی پا را فراتر گذاشت و گفت: مهربانی را گسترده و سیستماتیک می‌کنیم. چالش مهربانی یادگار مرحوم سیدتقی نوربخش است.  

زدا به سفر خود به روسیه اشاره کرد و اینکه نظام بازنشستگی روسیه را مطلوب و قابل مقایسه با سازمان تامین اجتماعی نمی‌داند. مطابق بررسی وی، میانگین مستمری روس‌ها ۱۵۰ دلار است یعنی برابر با مستمری که سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند اما روس‌ها ۱۸ نوع خدمتی که سازمان تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان عرضه می‌کند را ارائه نمی‌کنند. زدا هزینه‌های زندگی در ایران را با روسیه قابل مقایسه ندانست.

مخاطبی در این هنگام گفت: آقای زدا بی‌خیال روسیه شوید! سوال‌ها ما را جواب دهید. وی پاسخ داد: روسیه بی‌خیال ما نمی‌شود. اینقدر اصرار کردند که بیاید روسیه، دیدار و گفتگو کنیم. 

زدا به این پرسش که استقلالی هستید یا پرسپولیسی‌؟، هم پاسخ داد: پرسپولیسی هستم ولی استقلالی‌ها را دوست دارم. 

گفتگوی اینستاگرامی ۲۸ خرداد با پاسخ ندادن به این پرسش تمام شد: چرا قانون بهره‌وری در پلی کلینیک‌های سازمان تامین اجتماعی اجرایی نمی‌شود؟ 

سرپرست سازمان تامین اجتماعی وعده داد که گفتگوی اینستاگرامی بعدی در هفته‌های آتی برگزار می‌شود و فاصله‌اش مانند گفتگوی قبلی و فعلی به یک ماه نخواهد کشید. 

گزارش: پیام عابدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز