خبرگزاری کار ایران

افقه:

انتشار اسامی افراد دریافت‌کننده تسهیلاتِ اشتغال روستایی از رانت و سوءاستفاده جلوگیری کرد

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۱۱۶

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تقدیر از انتشار مشخصات افراد دریافت‌کننده تسهیلات ۴ درصدی طرح اشتغال روستایی بر ضرورت پیروی سایر دستگاه‌ها و نهادها از وزارت کار تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، «مرتضی افقه» گفت: بر خلاف تصورات رایج در خصوص رانت در کشور ما، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رانت به عنوان ابزاری حمایتی به افراد یا  مناطق خاص اختصاص داده ‌می‌شود؛ در واقع رانت با هدف کاهش نابرابری فردی و منطقه‌ای از الزامات سیاست‌های توسعه به شمار رود؛ اما متاسفانه سوء استفاده‌های مکرر از آن در کشور ما موجب شده تا رانت به عنوان ابزاری برای افزایش نابرابری‌های فردی و منطقه‌ای قلمداد شود و در نتیجه امری منفی محسوب شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه اظهار داشت: اخیرا وزیر رفاه در اقدامی بسیار ارزشمند، مشخصات افراد دریافت‌کننده تسهیلات ۴ درصدی برنامه اشتغال روستایی و عشایری این وزارتخانه که برای ایجاد شغل بهره‌مند شدند را منتشر کرده است. پرداخت تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در اقتصاد شرط لازم است اما شرط کافی نیست و ضروری است تا در کنار سرمایه ویژگی‌های فردی و اقتصادی، اجتماعی محل سرمایه‌گذاری نیز مناسب باشد تا سرمایه‌گذاری به ثمر رسد.

افقه در ادامه گفت: انتشار این ۸۹ هزار طرح به همراه میزان تسهیلات دریافتی سه کمک را به سیاستگذار برای تحقق اهداف خودش در زمینه اشتغال داشته است و در جلوگیری از  انحراف رانت و سوء استفاده از آن موثر خواهد بود.

وی کمک اول را پیشگیری و کاهش موارد سوءاستفاده برشمرد و گفت: در اینصورت افراد به دلیل آگاهی از انتشار اسامی و مشخصاتشون سراغ چنین تسهیلاتی نخواهند آمد.

افقه همچنین یادآور شد: شناسایی افرادی که توانایی بکار گیری تسهیلات جهت ایجاد اشتغال را ندارند و تسهیل امر نظارت‌گری برای دستگاه‌های نظارتی دو کمک  دیگری است که انتشار این طر‌ح به سیاستگذار می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران خاطرنشان کرد: این اقدام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به نظر می‌رسد در راستای سیاست کلان محمد شریعتمداری در زمینه شفافیت و سیاستگذاری شیشه‌ای در این وزارتخانه است، مدلی را ارائه می‌دهد که ضروری است از سوی سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی پیش گرفته شود.

وی یادآور شد: نظارت عمومی بر دریافت کنندگان رانت می‌تواند منجر به اصلاح ماهیت آن در کشور شود و رانت را به جای اصلی خود به مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، یعنی ابزار کاهش نابرابری فردی و منطقه‌ای بازگرداند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز