خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دستمزد ثابتِ کارگران نانوا در مقابل تورم کالاهای اساسی/ دولت به کارگران یارانه بدهد

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۷۴۰

عبدالله بلواسی با تاکید بر لزوم افزایش دستمزد کارگران خباز می‌گوید: دولت باید برای تامین کالاهای اساسی به کارگران یارانه بدهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «دستمزد خبازان» براساس یک رویه عرفی به قیمت نان گره خودره است؛ این در حالیست که بیشتر کنشگران این صنف، رویه همسانی قیمت نان و میزان دستمزد را نمی‌پسندند و معتقدند فارغ از افزایش قیمت نان که خود یک عامل تورم‌زاست، مزد کارگران خباز باید هر ساله به روال سایر کارگران افزایش یابد.

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران خباز مریوان) در این رابطه می‌گوید: کارگران خباز از زحمتکش‌ترین و مظلوم‌ترین کارگران هستند و باید قوانین مادر در مورد آنها رعایت شود. طبق ماده ۴۱ قانون کار، باید ابتدای هر سال دستمزد تمامی کارگران مشمول تامین اجتماعی افزایش پیدا کند اما بنا بر عرفی غیرقانونی و با حمایت دستگاه‌های اجرایی، دستمزد کارگران خباز را منوط به افزایش قیمت نان کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: درحالیکه قیمت نان هرچند سال یکبار افزایش می‌یابد، کارگران خباز متضرر اصلی حمایت دولت از تثبیت قیمت نان هستند.

بلواسی البته تاکید می‌کند: ما کارگران خباز بارها در نامه‌ها و بیانیه‌هایمان اعلام کرده‌ایم که مخالف هرگونه افزایش قیمت نان هستیم چون با افزایش قیمت نان، بازهم این کارگران هستند که ضرر می‌کنند و جالب اینجاست که سازمان تامین اجتماعی از دستمزدی که برای کارگران خباز زیاد نمی‌شود، حق بیمه می‌گیرد! از دستمزدی که در واقع کارگران خباز بدهکارند.

او بر این باور است که جلسات سه‌جانبه‌ی مزدی خبازان، اصالت و کارکرد درستی ندارد و از آنجا که دولتی‌ها حامی کارفرمایان خباز هستند، در چانه‌زنی‌ها و تصمیمات به نفع کارگران عمل نمی‌کنند.

بیکاری روزافزون خبازان

بلواسی با بیان اینکه در واقع کارفرمای اصلی کارگران خباز، دولت است؛ می‌افزاید: درحالیکه تورم نقطه به نقطه کالاهای اساسی به بالای ۱۰۰ درصد رسیده، چگونه کارگران خباز می‌توانند با دستمزدهای ثابت امورات زندگی خود را بگذرانند؟! سیاست‌های دولت در تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان نیز هیچ فایده‌ای برای کارگران ندارد و از آن فقط سودجویان و دلالان سود می‌برند.

این فعال صنفی کارگران خباز، علاوه بر اینکه بر لزوم افزایش مزد خبازان تاکید می‌کند، معتقد است؛ دولت باید هرچه سریع‌تر به کارگران بن یا همان یارانه برای دریافت کالاهای اساسی بدهد.

او ادامه می‌دهد: دستمزدهای زیر دو میلیون تومانی، نمی‌تواند معاش حداقلی کارگران را تامین کند؛ مضاف بر اینکه بسیاری از کارگران خباز همین حداقل دستمزد را هم نمی‌گیرند و با مبلغ بسیار کمتر، روزگار می‌گذرانند.

بلواسی می‌افزاید: واگذاری رابطه‌ای نانوایی‌ها به افراد غیرکارگر و صنعتی شدن روزافزون نانوایی‌ها، عوامل دیگری‌ هستند که آینده کارگران خباز را تهدید می‌کنند؛ روز به روز بر تعداد کارگران بیکار نانوایی‌ها افزوده می‌شود و هیچکس پاسخگوی وضعیت موجود نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز