خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

چانه‌زنی بر سر تعیین دستمزد بازی نیست/ افزایش دستمزد متناسب با هزینه‌های سبد معیشت عین عدالت است

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۴۴۳

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: سرکوب مهمترین رفتاری است که در آمریکا با کارگران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در نشست عدالت و سهم کارگران از تولید که توسط دفتر اجتماعی حزب اعتماد ملی برگزار شد با اشاره به سابقه‌ای که زمینه تعریف‌شدن حقوق کارگر را فراهم کرد، گفت: روزگاری در آمریکا کارگران 15 تا 16 ساعت در روز کار می‌کردند. در شیکاگو کودکان به‌عنوان کارگر معدن 15 تا 16 ساعت در روز کار می‌کردند. همین عوامل زمینه قیام کارگران را ایجاد کرد اما با قیام آنها برخورد مسلحانه شد و تعدادی دستگیر و اعدام شدند. این زمینه تاریخی شرایطی را ایجاد کرد تا به کارگران توجه شود و در اعلامیه‌ای روز جهانی کارگر به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: این درست است که آمریکایی ابتدا روز کارگر را به رسمیت شناختند اما آنها از روز کارگر خوش‌شان نمی‌آید. سرکوب مهمترین رفتاری است که در آمریکا با کارگران می‌شود. همین حالا هم اگر کسی از حقوق کارگران در آمریکا دفاع کند با وی برخوردهای بدی در پشت صحنه می‌شود تا از کار خود منصرف شود.

رییس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به مذاکرات مزدی انتهای سال 97 که در آن حداقل دستمزد سال 98 تعیین شد، گفت: ما در کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار تشکیل جلسه دادیم تا به صورت تخصصی قیمت سبد معیشت را که مبنای محاسبه دستمزد است و توسط کارگروه مزد شورای‌عالی کار تصویب شده بررسی کنیم. حاضران در جلسات کمیسیون؛ رقم حدود سه‌میلیون و هشتصد هزار تومانی قیمت سبد معیشت را تصدیق کردند. تصدیق آن به این معنا است که به کارگران نباید کمتر از میزان دستمزد پرداخت شود. نمایندگان کارگران حتی در جلسات غیرعلنی رییس جلسه را متقاعد کرده و در محاسبات خود تحت فشار گذاشتند اما به هر روی نمایندگان پذیرفتند این محاسبات مبنای علمی دارد. ما هم می‌گوییم این قابل اجرا کردن است.

محجوب در ادامه افزود: البته نمایندگان شرکای اجتماعی در جلسات شورای‌عالی کار با منطقی علمی حاضر شدند و افزایش هزینه‌های سبد معیشت را تایید کردند اما بحث آنها این بود که این عدد (سه میلیون و هشتصد هزار تومان) قابل پرداخت کردن  نیست چراکه کارفرمایان توان اقتصادی آن را ندارند. آنها می‌گفتند حداقل  دستمزد به این میزان برسد اشتغال کارگران تهدید می‌شود.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه چانه‌زنی بر سر افزایش دستمزد در جلسات شورای‌عالی بازی نیست و یک کار جدی است، گفت: اینجا بحث عدالت مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه تعریفی که حضرت‌علی(ع) از عدالت ارایه دادند کامل‌ترین تعریف از آن است، متذکر شد: در این تعریف حضرت علی (ع) تمایزی میان عدالت و بخشش قائل هستند. براین اساس حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «دادگری چیزها را به جای خود می‌نهد، و بخشش آنها را از جان خود بیرون قرار می‌دهد

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث افزایش دستمزد مطابق هزینه‌های سد معیشت هم چیزی جز عدالت نیست.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه به تشریح حقوق متقابل میان کارگر و کارفرما در روابط میان کارگر و پیمانکار پرداخت و گفت: ماده 13 قانون کار صراحت دارد که اگر پیمانکار حق و حقوق کارگر را پرداخت نکند کارفرما در قبال آن مسوولیت دارد و نمی‌تواند از خود رفع مسوولیت کند. در واقع قانون کار واگذار کننده پیمان را مسوول می‌داند.

وی با اشاره به قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: در مشاغل سخت کارگر در ازای پرداخت مابه‌التفاوت 4 درصدی توسط کارفرما بازنشسته می‌شود اما عده‌ای از کارفرمایان می‌گویند که پیمانکار باید این کار را انجام دهد. این در حالی است که هیچ جای قانون کار مسوولیت پرداخت این مابه‌التفاوت 4 درصدی بر گردن پیمانکار گذاشته نشده و آن را متوجه کارفرما دانسته است.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به طرحی که برای مقابله با رفع مسوولیت کارفرمایان در این زمینه در مجلس تهیه شده، گفت:‌ در گذشته در این مورد طرحی را تهیه کردیم که مجلس آن را رد کرد. ما می‌گوییم مقاطعه‌کار مسوول پرداخت این 4 درصد نیست. البته این ترتیباتی که ایجاد شده در نهایت به سوء‌استفاده از کارگر می‌انجامد و کاری باطل است.

محجوب تصریح کرد: مبنای طرحی که ما نوشته‌ایم این است که کارفرمایان در زمان اشتغال کارگر سهم 4 درصدی خود را برای استفاده کارگر از مزایای بازنشستگی پیش از موعد در قانون مشاغل سخت پرداخت کند تا به گونه‌ای نشود که بعد زیر آن بزند و به گردن پیمانکار بیاندازد.

وی افزود: البته سازمان تامین اجتماعی با این طرح مخالفت می‌کند.

رییس فراکسیون کارگری مجلس در ادامه با اشاره به سابقه جدال میان بحث سندیکا و انجمن صنفی گفت: انقلاب که پیروز شد ما مخالف بحث سندیکا بودیم و می‌گفتیم که اصل تشکل اسمش باید شورا باشد. عده‌ای  می‌گفتند که شورای اسلامی کار، کارگری نیست و نمی‌تواند مطالبات کارگران را نمایندگی کند و این تنها کار سندیکا است. بعدها هم که بحث انجمن صنفی پیش آمد عده‌ای می‌گفتند که انجمن صنفی همان سندیکاست؛ عده‌ای مانند سید محمد خامنه‌ای که اشاره داشتند انجمن صنفی معادل فارسی سندیکاست. به هر صورت تمام حرف ما این بود که هر کس رأی اکثریت را دارد (سندیکا، انجمن صنفی یا شورای اسلامی کار) باید به رسمیت شناخته شود.

وی متذکر شد:‌ ما باید به گونه‌ای با هم صحبت کنیم که یکدیگر را قانع کنیم. به هر شکل ما انجمن صنفی را معادل سندیکا گرفتیم. عده‌ای هم می‌گفتند چرا در هندوستان سندیکا داریم اما در ایران نباید آن را داشته باشیم. ما پاسخ دادیم که نظام سیاسی ما مانند هندوستان نیست .

محجوب با اشاره به تعاملات خود با افرادی که در قالب سندیکا فعالیت می‌کردند، گفت: با وجود اینکه مخالف سندیکا بودیم اما هرگاه برای آنها مشکلی پیش آمده بود با آنها همراهی کردیم. برای نمونه اگر آنها بیمار می‌شدند به عیادت آنها می‌رفتیم و ضدیتی هم با آنها نداشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز