خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

کارگران در کارخانه‌ها به شورا و تشکل نیاز دارند/ امسال کم‌سابقه‌ترین افزایش دستمزدها را تجربه کردیم/ هنوز یک میلیون و 600 هزار تومان با قدرت خرید فاصله داریم

کد خبر : ۷۵۶۵۵۲

دبیرکل خانه کارگر گفت: کارگران در کارخانجات شورا می‌خواهند. گرچه ما تشکل‌هایی نظیر انجمن‌های صنفی هم داریم اما عموماً تمایل به شورا است. این مسئله باید اینگونه بشود که در جاهایی که تشکل وجود ندارد، مسیر توسعه شورا، انجمن‌های صنفی و تشکل‌های کارگری ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر، رئیس فراکسیون کارگری، عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تهران، شهرری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس) در مراسمی که به مناسبت روز شوراها و در راستای گرامیداشت هفته کارگر در سالن 17 شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، ضمن تشکر از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به خاطر موضوع دستمزد 98 یادآور شد: من از سال 59- 60 تا 83 در شورای عالی کار عضویت داشتم. باید بگویم که سال گذشته در کنار اینکه ما یکی از بی‌سابقه‌ترین تورم‌ها را داشتیم، در عین حال یکی از کم‌سابقه‌ترین افزایش دستمزدها را هم تجربه کردیم. البته ما قبلا تورم بالا داشته‌ایم اما یک چنین افزایش دستمزدی را تجربه نکرده بودیم. در اینجا لازم است که من از وزیر کار، نمایندگان کارفرمایان، بقیه نمایندگان دولت، معاون روابط کار، مدیرکل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و از برادر عزیزم آقای حسین کمالی تشکر کنم.

عضو فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: در قیاس با افزایش قیمت‌ها اما هنوز به نظر می‌آید که عمل کافی انجام نشده است. هم نمایندگان ما در شورای عالی کار و هم دیگر همکاران ما و من خودم هم این را تصدیق کرده‌ایم. کسانی که ما امروز بابت افزایش دستمزد باید قدردان‌شان باشیم این عمل را یک مقدمه به حساب می‌آورند. کانون شوراهای اسلامی کار تهران به کمک اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان باید بتوانند عرصه شورایی را به گذشته بازگردانند.

وی ابراز امیدواری کرد که در مراسم‌هایی نظیر امروز، نمایندگان کارگران کارخانجات دعوت شوند تا همین فضا تبدیل به شورا بشود.

دبیرکل خانه کارگر سپس تاکید کرد: کارگران در کارخانجات شورا می‌خواهند. گرچه ما تشکل‌هایی نظیر انجمن‌های صنفی هم داریم اما عموماً تمایل به شورا است. این مسئله باید اینگونه بشود که در جاهایی که تشکل وجود ندارد، مسیر توسعه شورا، انجمن‌های صنفی و تشکل‌های کارگری ادامه یابد.

محجوب خاطرنشان ساخت: اگر من خودم امروز اینجا هستم این مسئله به خاطر همین تشکل‌ها است و هم‌افزایی باید صورت گیرد.

این نماینده مجلس افزود: در سال پیش‌رو فشارها بیشتر خواهد شد. بازتاب افزایش قیمت و دستمزدها به شکل کاهش اضافه کاری و ... خواهد بود. باید تصریح کرد که کسی با این درآمد نمی‌تواند زندگی کند. دوستان ما تلاش کردند از مطالبه معیشت و دستمزد کارگران دفاع کنند اما قدم بعدی چیست؟ فشارها برای بالا بردن دستمزدها وارد شد اما بخشی از افزایش را حاضر نیستند اعمال کنند تا قدرت خرید جبران شود. هنوز یک میلیون و 600 هزار تومان فاصله با قدرت خرید برای یک خانواده‌ای که دو فرزند دارد، موجود است.

وی گفت:‌ سال گذشته در مجلس طرحی را آوردیم تا 40 قلم کالاهای اساسی از طریق تعاونی‌ها با قیمت پایه از سوی دولت انجام شود اما دولت اعتقاد داشت این کار را با کمک نقدی 200 هزار تومانی ا نجام دهد که البته تداوم نیافت. پیشنهاد مطرح شده از سوی ما نشان‌دهنده درستی راهکار ارائه شده از سوی کارگران است. البته همکاران ما در مجلس کمک کردند تا جای پای این طرح در بودجه 98 از بین نرود بنابراین مساله اخیر جای پای قانونی دارد. اکنون همه باید کمک کنند تا این موضوع جان بگیرد. ما باید در همین راستا قدرت تشکل‌های کارگری را افزایش دهیم.

رئیس فراکسیون کارگری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورای عالی کار به رغم نبود قانون هر بار که قیمت‌ها تکان می‌خورد باید به مساله دستمزد بپردازد. هر گاه قیمت‌ها بالا برود دستمزدها نیز باید افزایش یابد اصلا دستمزد بخشی از قیمت است. قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها باید از این منظر به مسائل کارگری توجه کنند.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به حضور کارگران ایران خودرو دیزل در سالن مراسم اظهار داشت: به شرکت‌های خودروسازی مرتبا حمله می‌شود و همه کاسه کوزه‌ها بر سر آ‌نها شکسته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شرکت‌های خودروسازی آنقدر بد بودند پس چرا تاکنون ویران نشدند؟ در کشور ما همه خود را اقتصاددان می‌دانند اما بدون تحقیق و پژوهش در حوزه مسائل واقعی اقتصادی. یادآوری می‌کنم که تحریم‌ها از آبان سال گذشته آغاز شد اما از اسفند 96 قیمت‌ها صعود پیدا کردند، علت این مساله تورم سرکوب شده است.

وی اشاره کرد: خودروی دنا که به تازگی توسط مهندسان ایران خودرو طراحی شده یک نمونه از بحث تورم و قیمت سرکوب شده است. وقتی که این خودرو ساخته شد به من گفته شد که قیمت تمام شده آن 48 میلیون تومان است و قیمت آن در بازار 52 میلیون تومان خواهد بود اما شورای رقابت اعلام کرد که باید زیر 40 میلیون تومان فروخته شود. این سرکوب قیمت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد:‌ من با خصوصی‌سازی و سرمایه‌داری مخالف هستم اما استنلی فورد که یک نظریه‌پرداز مشهور حوزه اقتصاد نوکلاسیک سرمایه‌داری است، می‌گوید هیچ کالایی در بلندمدت کمتر از قیمت تمام شده‌اش فروخته نخواهد شد. اکنون نیز خودرو در حال گرفتن انتقام قیمت‌ گذشته‌اش است. من مخالف سوداگری و اقتصاد منفعتی هستم اما قیمت سرکوب شده در بلندمدت ثابت نمی‌ماند. نتیجه این سرکوب‌ها، اتفاقات و مشکلات کنونی بازار است.

وی تاکید کرد: ما اکنون دچار رکود شده‌ایم. در سال 91 گرچه تحریم سازمان ملل را داشتیم و این تحریم با تحریم یک کشور متفاوت است. در آن دوره صنعت دچار این همه مشکلات نشد. آنچه که اتفاق افتاده و رخ خواهد داد بر اساس طبیعت اقتصاد سرمایه‌داری؛ قیمت‌های سرکوب شده بالاخره خودشان را بالا خواهند کشید و مجددا افزایش می‌یابند و جیب کارگران خالی‌تر خواهد شد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس اظهار داشت: هشیاری کانون عالی شوراها و نمایندگان ما در شورای عالی کار قابل تقدیر است. تلاش ما برای بقای صنایع‌مان باید تداوم داشته باشد البته مدیریت اقتصادی کلان ما در بروز این اتفاقات نقش داشته است. ما باید 40 قلم کالا را بلافاصله مصوب می‌کردیم.

این نماینده مجلس اشاره کرد: در فرودین امسال 3.85 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. این عدد 3 البته در برخی کالاها ممکن است 110 باشد. باتوجه به این تورم فروردین‌ماه لازم است که شورای عالی کار و مراجع تصمیم‌گیری هر ماه در رابطه با دستمزدها تصمیماتی را اتخاذ کنند.  

وی تصریح کرد: مزد تاثیر کمی در تورم دارد تاثیر آن نهایتا در حدود 5.58 درصد خواهد بود، این عدد یک بیستم قیمت تمام شده است اگر حقوق کارگر 100 درصد افزایش یابد، نهایتا پنج درصد تورم به وجود می‌آید پس چرا خلق خدا خسارت تورم را از جیب‌شان باید بپردازند.

دبیرکل خانه کارگر در پایان تاکید کرد: مسیر ما مراقبت از جیب‌ها و مقابله به مثل برای افزایش دستمزد در مقابل تورم است. من وقتی همین نقطه را در مجلس گفتم به من احسنت گفتند. من دنبال احسنت گرفتن نیستم، من موافقت و حمایت همکارانم در مجلس را می‌خواستم. معتقدم ما خانواده به هم پیوسته هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز