خبرگزاری کار ایران

پیرامون سیل در شادگان مطرح شد؛

سیل در زمان برداشت محصول آمد/ وزارت نیرو در خصوص ذخایر آب پشت سدها شفاف‌سازی کند

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۲۵۳

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شادگان گفت: اکنون آب به داخل بسیاری از منازل نفوذ کرده، و احشام مردم هم یا در آب تلف شدند و یا به مکان دیگری انتقال یافتند. کشاورزان هر آنچه را که داشته‌اند، از دست داده‌اند. وقتی آب با ارتفاع بین دو الی سه متر وارد منازل می‌شود، دیگر چه انتظاری می‌توان از محصول زراعی داشت؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ مقامسی (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شادگان و عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان) پیرامون سیلاب‌های فروردین ماه در خوزستان که علاوه بر شهرستان‌های شوش، دشت آزادگان و اهواز اخیرا به شادگان نیز رسیده، گفت: اکنون زمان برداشت محصول فرا رسیده بود اما سیلابی که از سدهای احداث گشته بر روی رودخانه‌های دز، کارون و کرخه و به واسطه نهر بحره به سوی تالاب شادگان سرازیر شده، مدیریت نشد و برای آن ورودی و مسیر هدایت مناسبی تعبیه نگشت. در نتیجه، محصولات کشاورزی بسیاری را نابود کرد.

سوءمدیریت موجب زیر آب رفتن مزارع، باغات و منازل مسکونی بسیاری شد

وی با تاکید بر اینکه سوءمدیریت مسئولان شهرستان و استان موجب زیر آب رفتن مزارع، باغات و منازل مسکونی بسیاری در شهرستان شد، اظهار داشت: اکنون آب به داخل بسیاری از منازل نفوذ کرده است. احشام مردم هم یا در آب تلف شدند یا به مکان دیگری انتقال یافتند.  

سیل در زمان برداشت محصول رخ داد

مقامسی پیرامون روستاهایی که دچار خسارت شده‌اند، گفت: ۱۰۰ درصد مزارع روستاهای خزعلیه، چومه خزعلیه، بحاث، جعفری، عگله، ابوشلوگ، ابوسدره، گرمه، بنوار، کفیشه، ابوعرابید، امیلحه، ذیل، توپچی، نهرعطیه، قسمتی از منصوره و جفال از بخش مرکزی، روستاهای رگبه، صراخیه، حدبه، گرمه، قسمتی از روستای ناصری و غیاضی از بخش خنافره به زیر آب رفته‌اند و ۸۰ درصد زراعت، نخیلات، مزارع پرورش ماهی، دامداری و دامپروری روستاهای بخش دارخوین به زیر آب رفته‌، و این اتفاق در زمانی رخ داد که تمام هزینه‌ها انجام شده بود و تنها برداشت محصول باقی مانده بود.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان خاطرنشان ساخت: بعد از چندین سال خشکسالی و زیان‌هایی که کشاورزان شادگان دیده بودند بارش نعمت الهی محصول بسیاری را برای مزارع کشاورزان به ارمغان آورده بود اما متاسفانه ضعف مدیریت مسئولان در مدیریت آب، کل محصول و زحمات کشاورزان را بر باد داد.

آب پشت سدها می‌بایستی زودتر رهاسازی می‌شد

مقامسی یادآور شد: در طول اسفند ماه رودخانه‌های کارون و مارون ظرفیت بسیار بالایی برای رهاسازی داشتند اما مسئولان اداره آب و برق، آب را به موقع رهاسازی نکردند. با توجه به بارش‌های سنگینی که در حال وقوع بود به لحاظ علمی قابل پیش‌بینی بود که ظرفیت سدها به اتمام خواهد رسید و برای آنها امکان حفظ این ذخیره عظیم آب وجود نخواهد داشت. بنابراین، مقامات می‌بایستی زودتر اقدام به تخلیه سدها می‌کردند اما این کار در اسفندماه از سوی سازمان آب و برق صورت نگرفت.

با کشاورزان به مثابه یک غریبه ناشناس برخورد می‌شود

وی با طرح این پرسش که اگر سدها تا این اندازه برخوردار از آب هستند که دچار سرریز شوند پس چرا ممنوعیت کشت در سال گذشته برای کشت پاییزه اعلام شده بود، گفت: به کشاورزان اعلام شده بود که هیچگونه قراردادی با آنها برای توزیع آب صورت نخواهد گرفت. این درحالیست که با وقوع کمترین بارشی، سدها سرریز کرده، و سیلاب به سمت مزارع و خانه‌های مردم می‌آید. چرا وزارت نیرو در خصوص حجم واقعی آب ذخیره شده در پشت سدها شفاف‌سازی نمی‌کرد؟ چرا مسئولان با کشاورزان تعامل خوبی ندارند و حاضر نیستند به آنها اطلاعات خوبی بدهند؟ برخوردی که با کشاورزان می‌شود به مثابه برخورد با یک غریبه ناشناس است.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی سدها، جلوگیری از ورود سیل و طغیان رودخانه‌ها و رهاسازی آب برای کشت و زرع است اما با توجه به سوءمدیریت مسئولان، بی‌اعتمادی بین کشاورزان نسبت به تعهدات دولت رواج پیدا کرده، چراکه هر زمانی تعهدی به کشاورزان داده شده، متاسفانه دولت به وعده‌اش عمل نکرده است.

خسارت سیل ۹۵ در شعیبیه شوشتر هنوز پرداخت نشده است

وی یادآور شد: در سال ۹۵ به واسطه‌ خسارات سیل در شعیبیه شوشتر برای کشاورزان و دامداران ایجاد شد هنوز به کشاورزان پرداخت نشده است. ما وعده پرداخت شنیده‌ایم اما تاکنون شاهد عمل از سوی مقامات در این خصوص نبوده‌ایم. وزرای جهاد کشاورزی و نیرو اعلام کرده‌اند که خسارات را از تاریخ ۲۴ فروردین ماه به حساب کشاورزان واریز خواهند کرد اما متاسفانه تاکنون ریالی به کشاورزان داده نشده است. اصلا دولت مگر هزینه خسارات وارده به کشاورزان را توانسته به خوبی برآورد کند که اکنون به دنبال پرداخت دوباره آن هستند؟

گندم، جو و کلزا بیشترین آسیب را در بین محصولات کشاورزی دیدند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شادگان در پایان، توضیح داد: محصولاتی که بیش از همه دچار آسیب شده‌اند، گندم، جو و کلزا هستند. نخیلات، احشام، زهکش‌ها، وسایل و تجهیزات کشاورزان، انهار زمین‌های کشاورزی و... هم نابود شده و یا دچار آسیب‌های جدی شده‌اند. در واقع، کشاورزان هر آنچه را که داشته، از دست داده‌اند. وقتی آب با ارتفاع بین دو الی سه متر وارد منازل می‌شود، دیگر چه انتظاری می‌توان از محصول زراعی داشت؟ باید بگویم که عمق فاجعه بسیار زیادتر از دوران جنگ است.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز