خبرگزاری کار ایران

در روز ملی منابع انسانی مطرح شد؛

تعدیل نیروی انسانی هزینه‌های عدیده‌ای را به یک واحد تولیدی تحمیل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۹۸۳

رئیس انجمن صنفی مدیران و مشاوران منابع انسانی تاکید کرد: معمولا اولین رویکردی که در سازمان‌ها در مواجه با بحران اتخاذ می‌کنند تعدیل نیروی انسانی است‌. اگرچه این موضوع در کوتاه‌مدت، هزینه‌های سازمانی را کاهش می‌دهد ولی در میان‌مدت و طولانی مدت هزینه‌های عدیده‌ای را به سازمان تحمیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته همایش دومین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی به دعوت انجمن صنفی مدیران و مشاورین منابع انسانی با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از مدیران و مشاورین سازمان‌ها و شرکت‌ها در برج میلاد برگزار شد.

جواد محجوب (رئیس انجمن صنفی مدیران و مشاوران منابع انسانی) در حاشیه این همایش اظهار داشت: اهداف برگزاری این همایش، توسعه تعاملات مدیران، تثبیت روزی با هدف ارج نهادن به انسان به عنوان بزرگترین سرمایه سازمان‌ها، تبادل تجربیات و شبکه‌سازی، ارتقا مهارت‌‌های فنی در حوزه مدیریت منابع انسانی بود.

‎رئیس انجمن صنفی مدیران و مشاوران منابع انسانی با اشاره به اینکه این همایش با حضور مدیران داخلی و مدیران خارجی به منظور بررسی چالش‌های مدیریت منابع انسانی، گذر از چالش‌ها با یکدیگر، تبادل تجربه، برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست مدیران تجربیات خود را از زاوایای مختلف مطرح کردند. معمولا اولین رویکردی که در سازمان‌ها در مواجه با بحران اتخاذ می‌کنند تعدیل نیروی انسانی است‌.

‎محجوب اضافه کرد: اگرچه این موضوع در کوتاه‌‌مدت، هزینه‌های سازمانی را کاهش می‌دهد ولی در میان‌‌مدت و طولانی مدت هزینه‌‌های عدیده‌‌ای را به سازمان تحمیل می‌کند.

‎وی ادامه داد: یکی از این تجربیات، تجربه یکی از مدیران ایرانی گوگل بود که در بیان تجربه خود عنوان کرد گوگل در در بحث تعدیل نیرو انسانی بسیار محتاط است چراکه همواره سعی در حفظ برند سازمانی خود به عنوان یک شرکت موفق دارد و همواره تلاش می‌کند بهترین نیروها را در مقاطع جوانتر جذب و تربیت کند و زمینه کار طولانی مدت برای آن‌ها فراهم شود.

‎رئیس انجمن صنفی مدیران و مشاوران منابع انسانی با اشاره به رویکردهای سازمان‌های موفق در مواجهه با بحران تصریح کرد: سازمان‌ها در این دوران با افزایش مهارت کارکنان خود سعی می‌کنند با رویکرد چند مهارتی میزان بهره‌وری کارکنان خود را افزایش دهند. برخی سازمان‌ها با کاهش ساعت کاری و اتخاذ گردش شغلی و جابجایی سازمانی تلاش می‌کنند شرایط سخت سازمانی را تسهیل بخشند.

‎محجوب ادامه داد: رویکردی که در سازمان‌های پیشرو اتخاذ می‌شود قبل از بروز بحران، ایجاد آمادگی در سازمان و اتخاذ روش‌‌های مناسب در جذب و استعدادیابی تا در بلندمدت هزینه‌‌های خود را کاهش دهند. برخی سازمان تاکید بر روش‌ها و اصلاح فرایندهای سازمانی دارند.

‎وی افزود: آنچه مهم است، درک این موضوع است که بحران در نظام اقتصاد جز سازمان است و سازمان‌ها قبل از مواجه با آن باید با استفاده از علوم روز و تجربیات زیسته از قبل برنامه‌ریزی لازم به تناسب سازمان، فرهنگ سازمانی، رویه و فرایندها و... اتخاذ کنند.

‎دغدغه‌های معیشتی کارگران را کم می‌کنیم

علیرضا  عجمیان (مدیرکل امور اداری و منابع انسانی شرکت حمل و نقل ریلی رجا) در حاشیه این نشست تصریح کرد: کار ما در حوزه قطارها چون کار خدمات است، نگرانی‌های اخراج و تعدیل صد چندان است. به این دلیل که خیلی ازهمکاران ما و مامورین قطارها با مشتری در ارتباط هستند و در قطارها سرویس به مشتری می‌دهند ولیکن با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات هییت مدیره و‌ مدیرعامل محترم و استفاده و بهره‌برداری حداکثری از ناوگان موجود و بازسازی ناوگان قدیمی این دغدغه از بین رفته است. اخیرا با افزایش قیمت بلیت هواپیما و ایمنی حمل و نقل ریلی، اقبال مسافران به استفاده از قطار بیشتر شده است.

‎وی افزود: مجموعه ما با شرکت‌های زیرمجموعه‌مان حدود 5 هزار نیرو دارد. همه تلاش ما این است که بتوانیم بازارمان را حفظ کنیم. کسانی که در قطارها به مردم سرویس می‌دهند با ما کار می‌کنند.

‎عجمیان تصریح کرد: در جهت رفاه حال کارگران تقریبا 3 سالی است که حقوق ها به موقع پرداخت شده و همه مامورین دارای قراردادهای شفاف و قانونی بوده و همزمان با دریافت حقوق فیش حقوق نیز تحویلشان می‌شود. در عین حال کمک‌های غیرنقدی هم برای آنان داریم و بسته‌های حمایتی نیز به آنان داده می‌شود تا دغدغه‌های معیشتی‌شان کم شود.

‎باید آماده بحران‌های اقتصادی باشیم تا تعدیل و اخراج پیش نیاید

حسین حیبی (فعال کارگری) در حاشیه این نشست در مورد راهکارهای مطرح شده توسط مدیران منابع انسانی در مقابل بحران‌های اقتصادی و تعدیل‌ کارگران در همایش بزرگداشت روز ملی منابع انسانی، اظهار داشت: ما به عنوان نماینده کارگران در بحث منابع انسانی حرفی داریم. تصور می‌شود که مدیر منابع انسانی باید کارگران را به سمت کارگاه و کار و اجرای قوانین و دستورات کارگاه هدایت کند و در عین حال در صورتی که کارگاه به سمت بحران رفت، مدیر منابع انسانی باید اقداماتی انجام دهد.

‎این فعال کارگری تصریح کرد: بحران‌ها به وجود می‌آیند. به جای مواجهه با بحران باید از وقوع آن جلوگیری کرد. بحران‌های خارجی روی روابط کار در داخل کشور تاثیرگذار است. ما اگر بخواهیم در مقابل بحران بایستیم محکوم به نابودی هستیم، اگر در هر شرایطی بخواهیم خود را برای بحران آماده کنیم. ما در حل بحران های روابط کار هم می‌توانیم موفق باشیم.

‎حبیبی ادامه داد: اگر اساس را بر این بگذاریم که یک خانواده هستیم، به فکر حذف یکدیگر نیستیم. تعدیل مشکلی را حل نمی‌کند. تعدیل عملا تبدیل کردن بحران از یک جزئی به بحران کلیت جامعه است. بهتر است همایش مشترکی بین مدیران منابع انسانی و فعالان کارگری انجام دهیم.

‎منابع انسانی ارزشمندترین دارایی یک سازمان

سعید سعادت (مدیرعامل مجتمع فنی تهران) با اشاره به اینکه منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین دارایی یک سازمان شناخته می‌شود، تاکید کرد: رویکرد اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارد. در اقتصاد دانش بنیان مولفه‌های فرآیند، ایدئولوژی و نیروی انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد. در عصری که بحث توسعه تکنولوژی و انعطاف‌پذیری مطرح است، نیروی انسانی اهمیتی به مراتب بیشتر دارند.

‎او ادامه داد: در عین حال بسیاری از مدیران شعار منابع انسانی ارزشمندترین دارایی سازمان است را مطرح می‌کنند اما در واقع باور قبلی به آن ندارند. اولین کارشان در بحران این است که نیروی انسانی را تعدیل کنند. نیروی انسانی خلاق و انعطاف‌پذیر در شرایط بحرانی می‌توانند به سازمان کمک کنند و سازمان را از مشکلات و معضلاتی که دارد، نجات دهند.

‎سعادت در پایان خاطرنشان کرد: تعدیل نیروی انسانی در این شرایط بحرانی که بسیاری از سازمان‌ها به عنوان اولین راهکار دنبال می‌کنند روش درستی نیست. البته به ارزش‌های مدیران این سازمان بازمی‌گردد.

‎همدلی و مشارکت مردم در شرایط بحران اقتصادی اهمیت دارد

نسرین جزنی (عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی) با بیان اینکه همیشه عواقب اجتماعی دشواری ها و بحران اقتصادی زیاد است، تصریح کرد: دشواری اقتصادی می‌تواند دلایل بازار سرمایه و غیر اقتصادی داشته باشد. عواقب اجتماعی بحران‌های اقتصادی گسترده است. تنها راهی که وجود دارد این است که مردم دست به دست هم دهند و همدلی و مشارکت کنند. در شرایط فعلی آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته است. هر چقدر نرخ اشتغال کمتر شود و بیکاری زیاد شود، تمام مطالعات علمی دنیا نشان داده است که گذشت اهمیت زیادی در این شرایط دارد.

‎جزنی بیان کرد: کمک مردم به دولت بسیار اهمیت دارد و اعتماد به دولت عنصر مهم در شرایط بحران را تشکیل می‌دهد. اعتماد یک شبه و یک روزه به وجود نمی‌آید. بی‌کفایتی مدیران به نظر من بهانه است برای نرفتن به دنبال حل مشکل. همه مدیران که بی‌کفایت نیستند. آموزش، یادگیری و مشارکت مسائل و مشکلات زیادی را حل می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز