خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی خانه پرستار مطرح کرد؛

اهداف طرح تحول سلامت و برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم محقق نشد/ در برابر همه مشکلات حوزه درمان یک پاسخ دارند: بالا بردن کارانه پزشکان

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۷۰۴

با نفی خواسته‌های پرستاران یا با استفاده از تعدادی از پرستاران سعی کردند تا مطالبات این قشر از جامعه دیده نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدجواد توکلی (عضو شورای مرکزی خانه پرستار) با اشاره به اینکه بعد از طرح تحول سلامت در سال ۹۳ شاهد افزایش تعرفه‌های پزشکی بودیم؛ به‌طوری‌که تعرفه‌های عمل جراحی حدود ۲.۵ برابر شد، اظهار داشت: مثلا اگر یک عمل جراحی ۵۰k بود تبدیل به ۱۲۰k شد. این مساله باعث بالا رفتن هزینه‌های «بیمار» و «بیمه»ها شد. همان زمان پرستاران به این مساله انتقاد و اعتراض کردند. می‌گفتند اگر چنین بودجه‌ای به سیستم سلامت وارد شده است، پس چرا کارانه پرستاران از سال ۸۶ تغییری نکرده است؟

وی افزود: در تمام کتاب طرح تحول سلامت اسمی از پرستاران نیست. این مساله موجب شد تا اعتراضاتی چه به صورت امضای طومار و چه اعتراضات در سال ۹۳ به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه فعالان صنفی و در نهایت نمایندگان پرستاری این مسائل را پیگیری کردند، تصریح کرد: همان زمان فیش‌های نجومی رو شد و جریانی شکل گرفت. مسئولان وزارت بهداشت در ابتدا انکار می‌کردند اما بعد گفتند چند مورد در مناطق محروم است. با نفی خواسته‌های پرستاران یا با استفاده از تعدادی از پرستاران سعی کردند تا مطالبات این قشر از جامعه دیده نشود و پرستاران را به سکوت بکشانند.

وی افزود: بعضا این پرستاران را با وعده‌های مختلف با جریان «پزشک سالار» همراه کردند.

اهداف طرح تحول سلامت محقق نشد

توکلی خاطرنشان کرد: از اهداف طرح تحول سلامت که بودجه زیادی را به خود اختصاص داده، حذف گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان، ماندگاری پزشکان متخصص در مراکز درمانی و در عین حال ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بود. امروز می‌بینیم که این سه هدف نیز با وجود اختصاص بودجه‌های کلان به پزشکان محقق نشد.

این فعال صنفی پرستاران با اشاره به اینکه بارها دیده‌ایم که در عید در مراکز درمانی پزشک متخصص حاضر نبوده و بیماران به مرکز دیگری ارجاع داده شده‌اند، گفت: هنوز هم مناطق محروم گله دارند که چرا پزشک متخصص به مناطق‌شان نمی‌رود. برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته نیز شکست خورد. آقای وزیر می‌گفت حاضر هستیم به پزشکان ۱۷ میلیون بدهیم اما به مناطق محروم نمی‌روند. این‌ها در سخنرانی‌های مسئولان وزارت بهداشت نیز مشهود است و بارها در سایت‌های خبری منعکس شده است. گویا مسئولان در برابر انواع مشکلات حوزه درمان یک پاسخ دارند؛ بالا بردن کارانه پزشکان.

او ادامه داد: پرستار بالین درگیر بیمار است. درخواست ملزومات مورد استفاده، وارد کردن کدهای انجام امور اقدامات پرستاری برعهده پرستاری قرار و سیستم HIS نام گرفته است. لااقل می‌توانند برای این نوع کارهای ثبتی که به گردن پرستار افتاده در قالب نیروهای منشی که جذب‌شان مثل پرستاران مشکل‌ساز نیست و در قالب امور اداری، جذب کنند. این مساله باعث می‌شود که پرستار به بالین برسد. همین مساله سبب شده تا زمان صرف شده پرستاران با بیماران کاهش یابد.

اهداف طرح تحول سلامت و برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم محقق نشد/ در برابر همه مشکلات حوزه درمان یک پاسخ دارند: بالا بردن کارانه پزشکان

مخالفت پرستاران به طرح قاصدک درنظر گرفته نشد

او با اشاره به اینکه سال ۹۴ طرح قاصدک راه‌اندازی شد و به نیروهای بالین پول کمی پرداخت شد، اظهار داشت: پرستاران به این طرح اعتراض داشتند. وزارتخانه فضا را باز گذاشت تا دانشگاه‌ها انتخاب کنند که از این طرح استفاده شود یا خیر. کسانی در این مورد می‌توانستند «انتخاب» کنند که دارای سمت هستند. بنابراین این افراد به اجرایی شدن طرح قاصدک رای دادند و نظر پرستاران که مخالف این طرح بودن در نظر گرفته نشد. وزارتخانه هم به حرف مسئولان دانشگاه توجه می‌کند.

توکلی با اشاره به اینکه پرستار بالین اگر بخواهد اعتراض کند، تهدید به کم شدن نمره کارانه، تعدیل و کم شدن نمره ارزش‌یابی سالانه می‌شود، اظهار داشت: در تصمیم‌گیری‌های اینچنینی حتی نظرخواهی از پرستاران نمی‌شود. مشخص است که حتی مدیران پرستاری بیمارستان‌ها نیز از بین کسانی انتخاب می‌شوند که وابسته هستند و خواسته‌های سیستماتیک پزشک سالا ر را دنبال می‌کنند.

او ادامه داد: بنابراین قاصدک هم سبب شد تا مبالغ خوبی به سیستم پزشکی کشور سرازیر شود. این روزها اعتراض پرستاران به سیستم قاصدک نیز افزایش یافته است.

این عضو شورای مرکزی خانه پرستار با بیان اینکه در سیستم قاصدک اضافه‌کار مستتر است، گفت: یعنی مشخص نمی‌شود که ساعاتی که پرستار آمده چه مبلغی پرداخت شده است. اضافه‌کار در این سیستم با کارانه مخلوط شده که بی‌عدالتی آشکاری را نشان می‌دهد. درصورتی‌که قانون اضافه کار مشخص است و فرمول خاصی هم دارد. الان دانشگاه‌های علوم پزشکی جزو سیستم قاصدک هستند.

وی افزود: کسانی که پرستار هستند چرا باید مقابل خواسته‌های پرستاران بایستند؟ آنهم وقتی خواسته پرستاران اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که ۱۲ سال خاک خورده است. در عین حال قانون ارتقای بهره‌وری خدمات پرستاری سال ۸۸ تصویب شده و هدف آن کم کردن ساعات اضافه کار و ساعات کاری پرستاران بوده است اما همین قانون را به اشکال مختلف دور می‌زنند.

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: برخی پرستاران سدی در مقابل خواسته‌های همکاران خود شده‌اند. آنها کمک می‌کنند تا اگر بخواهد صدای اعتراضی از سوی پرستاران بلند شود، به سرعت به سکوت برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز