خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند پاسخگوی مشکلات نیست/ بانک کشاورزی یارانه کشاورزان بدهکار را مسدود کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۶۶۳

به گفته نماینده جمعی از کشاورزان شهرستان هیرمند، به دلیل ناتوانی کشاورزان از بازپرداخت وام به بانک کشاورزی، ضامن‌ها تحت فشار هستند و یارانه‌های بدهکاران قطع شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرستان هیرمند (واقع در منتهی‌الیه شمالی استان سیستان و بلوچستان) روزگار سختی را می‌گذراند. اتکای اقتصاد این شهر به کشاورزی موجب شده که زندگی بخش زیادی از ساکنان در مواجهه با عوامل طبیعی مثل خشکسالی و یا تصمیمات سیاست‌گذاران این حوزه بسیار آسیب‌پذیر و شکننده باشد.

با این حال، حاج شریف سارانی (نماینده جمعی از کشاورزان شهرستان هیرمند) در تماس با خبرنگار ایلنا به مشکلاتی اشاره می‌کند که سوای خشکسالی است و به نظام ناکارآمد تدبیر و مدیریت کشاورزی در این بخش از کشور بازمی‌گردد.

به گفته وی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند حاضر به گفت‌وگو و پاسخگویی به کشاورزان معترض نیست. در دفترش را بر روی ما بسته و کسی هم نیست که به داد ما کشاورزان برسد.

سارانی می‌گوید: اکنون مدت‌هاست که قرار بوده بذر ذرت توزیع شود اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است. بارها به جهاد کشاورزی هیرمند مراجعه کرده‌ایم، یک‌بار می‌گویند بذری نیامده، ‌بار دیگر می‌گویند قیمت بذر هنوز مشخص نیست. هر دفعه یک‌ بهانه‌ای می‌آورند. بیست هزار کشاورز را معطل خودشان کرده‌اند. زمین‌های ما به امان خدا رها شده و باعث شده‌اند نان خانواده‌مان بریده شود.

وی ادامه می‌دهد: اکنون ما با بانک کشاورزی در رابطه با وام‌هایی که ۴-۵ سال پیش گرفته‌ایم، کلی مشکل پیدا کرده‌ایم. عده‌ای در حدود ۳۵۰ نفر از کشاورزان بین سال‌های ۹۳-۹۴ وام‌های با مبالغ بالای ۳۰ میلیون گرفته‌اند اما به خاطر خشکسالی، نتوانستند هیچگاه درآمدی که کفاف برگرداندن وام‌ها را داشته باشد، بدهند. در واقع، وامی که گرفتند حتی به درآمدزایی‌ای که به بهبود سطح زندگی‌شان بیانجامد، منجر نشد. الان هم که آب آمده که مردم یک‌روزه پولدار نمی‌شوند. باید چند سال بگذرد تا بتوانند جبران خسارات پیشین را بکنند.

سارانی اظهار می‌دارد که سررسید وام‌ها سال‌های ۹۶ و ۹۷ بوده است. دولت وعده داده بود جریمه و سود بابت دوسال عقب‌افتادگی وام‌ها را بپردازد و بازپرداخت وام‌ها نیز تا سه سال تمدید شود اما این امر تاکنون محقق نشده است. در حال حاضر، بانک کشاورزی به ضامن‌های دریافت‌کنندگان وام فشار آورده و موجب شده یارانه وام‌گیرنده‌ها قطع شود.

نماینده جمعی از کشاورزان هیرمند می‌گوید: آخر برای چه یارانه‌ها را قطع می‌کنند؟ اکنون زندگی بسیاری از مردم به یارانه‌ها وابسته است. مگر قطع یارانه افرادی با این بضاعت کم اقتصادی، موجب می‌شود که آنها بتوانند بازپرداخت وام‌شان را بدهند؟ این چه طرز سیاست‌گذاری است؟ چرا هیچکس پاسخگوی درد کشاورزان هیرمند نیست؟ کسی نیست صدای ما را بشنود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز