خبرگزاری کار ایران

محمدرضا واعظ‌مهدوی:

سیستان و بلوچستان غیر از فقر چهره‌های جذاب دیگری هم دارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۴۰۵

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی مردم در استان سیستان و بلوچستان، گفت: عملاً در بعضی از روستاهای این استان معیشت روزمره مردم مختل شده است و شرایط سختی برای زیست خود دارند به‌خصوص در روستاهایی که مزیت‌های آبی ندارند. آب موجود در بعضی روستاها به‌قدری محدود است که حتی کفاف آب خوردنشان را هم نمی‌دهد.

به گزارش ایلنا، جلسه این هفته توسعه روستایی به موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان اختصاص داشت که با تأکید بر نواحی روستایی این استان مورد بررسی قرار گرفت.

محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر) در ابتدای جلسه با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی مردم در استان سیستان و بلوچستان، گفت: عملاً در بعضی از روستاهای این استان معیشت روزمره مردم مختل شده است و شرایط سختی برای زیست خود دارند به‌خصوص در روستاهایی که مزیت‌های آبی ندارند.

او با بیان اینکه الگوی زیستی در بیشتر روستاهای استان سیستان و بلوچستان کشاورزی و دامداری است گفت: اما آب موجود در بعضی روستاها به‌قدری محدود است که حتی  کفاف آب خوردنشان را هم نمی‌دهد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به سفرهای متعددی که به روستاهای مختلف این استان داشته است از ابتکارات برخی روستاییان برای امرار معاش و کمک به اشتغال‌زایی آنها گفت.

او در شرح این نوع اقدامات به فردی اشاره کرد که سیستم‌های میوه خشک کن را با استفاده از سلول‌های خورشیدی راه انداخته بود.

    سیستان و بلوچستان بهترین ظرفیت ترانزیت کشور را داراست

واعظ‌مهدوی با بیان اینکه مطالعات و تحقیقات و گزارش‌های زیادی درباره استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته اما کارهای چشمگیری صورت نگرفته است گفت: تمام تلاش‌ها این است که گفته شود سیستان و بلوچستان غیر از چهره فقر چهره‌های جذاب دیگری هم دارد.

او به ۵ مورد توسعه در استان اشاره کرد و از ظرفیت بالای ترانزیت در این استان به‌عنوان مهم‌ترین آنها گفت و اینکه این استان با ظرفیت ۸ میلیون تن در حال حاضر امکان رسیدن به ۵۴ میلیون تن را دارد.

گسترش راه آهن چابهار یکی دیگر از موارد پیشرفت در جهت توسعه این استان است که واعظ‌مهدوی با اشاره به آن سیستان و بلوچستان را استانی معرفی کرد که بیشترین دسترسی و راه‌های مواصلاتی را در کشور داراست اما با وجود تمام این ظرفیت‌های خوب کمترین توجه به آن شده است.

زمین‌های گسترده دارای امکانات کشت و عملیات آب‌رسانی به آنها یکی از وجوه مهم توسعه در سیستان و بلوچستان است که واعظ‌مهدوی با اشاره به آن پیشرفت در این بخش را لاک‌پشتی دانست که به‌شدت کند پیش می‌رود.

صنایع پتروشیمی و فولاد در بخش مکران و گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از دیگر ظرفیت‌های توسعه در این استان است که واعظ‌مهدوی معتقد است با گازرسانی به این استان بسیاری از صنایع که وابسته به گاز هستند رشد خواهند کرد.

سیستان و بلوچستان بیش از ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی دارد

در ادامه جلسه موسی صادقی به ارائه نتایج بررسی‌های به دست آمده از پتانسیل‌های این استان و سرمایه‌گذاری‌های سودده و ممکن پرداخت.

بنابراین ارائه استان سیستان و بلوچستان بیش از ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی دارد که تنها دسترسی کشور محصور در خشکی افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آب‌های بین‌المللی است، از این پتانسیل بسیار مناسبی برای توسعه راه‌ها مواصلاتی و ترانزیتی دارد.

از سوی دیگر ویژگی‌های جغرافیایی این منطقه امکان کاشت و برداشت محصولات بسیاری را دو بار در سال ممکن می‌کند.

این استان رتبه نخست سطح زیر کشت، رتبه نخست محصولات گرمسیری و رتبه دوم تولید خرمای کشور را دارد و از نکات مهم دیگر این استان می‌توان به خودکفایی در گوشت قرمز اشاره کرد. همچنین از دیگر ظرفیت‌های این استان می‌توان به ظرفیت بالای واردات دام از مرز اشاره کرد.

طبق بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان می‌توان به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، توریسم درمانی، توریسم تاریخی یا اکوتوریسم اشاره کرد. توریست دریایی و گردشگری ورزشی و ساحلی، همچنین آبزی پروری و شیلات تنها بخش کوچکی از پتانسیل‌های موجود در این استان برای سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز