خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی خانه پرستار مطرح کرد؛

همانطور که پلیس شرکتی نداریم، پرستار شرکتی هم نباید باشد/چرا همه چیز به نفع پزشکان است؟!

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۱۸۰

سیدجواد توکلی گفت: اگر در حال حاضر برای مراجعه به بیمارستان به طور مثال فاکتور ۱۰۰ هزار تومانی برای شما صادر می‌شود، پس از اجرایی شدن این قانون، این رقم تا حدود ۳۳ هزار تومان می‌تواند کاهش یابد.

سیدجواد توکلی (عضو هیت مدیره سازمان نظام پرستاری مشهد) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، کاغذبازی‌ها، سیستم HIS و ثبت پرونده‌ها بسیار برای پرستار را وقت گیر دانسته و اظهار داشت: HIS سیستم اطلاعات بیمارستان است که به معنای پیاده‌سازی یکپارچه تولید اطلاعات لازم برای مدیریت تمامی فعالیت‌های مربوط به سلامت، از قبیل برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی و تصمیم‌گیری است. با این حال به این دلیل تعرفه بسیاری از کارهایی که پرستاران انجام می‌دهند به پزشکان می‌رسد، گذاشتن این کاغذ بازی بر دوش پرستاران و وظایف آن‌ها را سنگین کردن بسیار نادرست است. 

او ادامه داد: پرستار مجبور است کارهایی که خودش انجام می‌دهد را در سیستم ثبت کند و بعد دوباره آن را از سیستم پرینت گرفته و داخل پرونده بگذارد که وقتی پزشکان می‌بینند، آماده باشد. 

این فعال صنفی خانه پرستار با اشاره به اینکه کار پرستار و مراجعات پرستاران زیاده شده و کارهای نوشتنی و سیستمی هم زیاد شده اما از سوی دیگر توقع داریم که پرستار خوشرو باشد و اخم به ابرو نیاورد و خواسته‌هایش را نیز بیان نکند، تصریح کرد: اگر به دنبال قوانین اجرا نشده خودش نیز باشد، باید به دیوان عدالت شکایت کند تا حق خود را بگیرد و وقت زیادی از پرستار به هدر می‌رود. 

وی افزود: در حال حاضر قانون بازنشستگی پیش از موعد به خوبی انجام نمی‌شود. قانون بهره‌وری دور زده می‌شود و معوقات آن به‌روز پرداخت نمی‌شود. بچه‌ها باید ملزم شده و به دیوان عدالت شکایت کنند. پرستار بعد از چند شیفت کاری باید به دنبال حق و حقوق خود نیز باشد. این واقعا در سیستم بهداشت و درمان یک معضل است. اگر این یک قانون است چرا اجرایی نمی‌شود؟

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا شود؛ هزینه درمان مردم  دوم سوم کمتر می‌شود

جواد توکلی با اشاره به اینکه خیلی از فعالیت‌های پرستاران به پای پزشکان نوشته می‌شود و عملاً پزشکان مبلغ تعرفه کاری که پرستار انجام داده را دریافت می‌کنند، گفت: این است که پرستاران خواهان اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری هستند. 

وی افزود: تاخیر در اجرایی شدن قانون «تعرفه‌گذاری خدماتِ پرستاری» موجب متضرر شدن مردم است. عدم اجرا شدنِ این قانون حق مردم و بیماران را پایمال می‌کند لذا اگر تعرفه‌های پرستاری اجرا شود، این تعرفه‌ها حدود دو سوم برای بیماران، ارزانتر محاسبه شده و مقرون به‌صرفه‌تر است. 

این فعال صنفی پرستاران با تاکید بر اینکه اگر در حال حاضر برای مراجعه به بیمارستان به‌طور مثال فاکتور ۱۰۰ هزار تومانی برای شما صادر می‌شود، پس از اجرایی شدن این قانون، این رقم تا حدود ۳۳ هزار تومان می‌تواند کاهش یابد، بیان کرد: مردم نیز باید از اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حمایت کنند. 

توکلی خاطرنشان کرد: اختلاف درآمدی پرستاران و پزشکان متخصص گاهی به ۵۰ تا ۱۰۰ برابر می‌رسد، که در هیچ کشور دیگری بدین گونه نیست، با اجرای طرح تحول سلامت، نیز کارانه‌های پزشکان یک شبه سه برابر شد، به عنوان مثال اگر قبل از طرح تحول، پزشکی کارانه‌اش بیست میلیون تومان بود به شصت میلیون تبدیل شد. اما کارانه‌ی پرستاران تنها حدود دویست تا سیصد هزار تومان بیشتر شد که شکاف اختلاف پرداختی‌ها، پس از اجرای طرح تحول سلامت عمیق تر شده است.

اقدامات خانه پرستار برای اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

توکلی با تشریح اقدامات خانه پرستار در راستای اجرایی شده قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: نظام پرستاری جلساتی در کمیسیون‌های بهداشت در مجلس، شورای عالی بیمه، دفتر ریاست جمهوری داشتیم. ما حتی بسته‌های تعرفه‌گذاری را تعیین کردیم و پیشنهادات را ارائه کرده‌ایم. در قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری آمده است که طی ۶ ماه شورای عالی بیمه، وزارت بهداشت و نظام پرستاری باید آیین‌نامه اجرایی آن را تدوین کنند. قرار بود تنظیم این آیین‌نامه ۶ ماه طول بکشد. اما حالا قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری ۱۲ سال است که اجرایی نشده است اما نظام پرستاری به عنوان تشکل صنفی پرستاران وظیفه خود را انجام داده است. 

او ادامه داد: نظام پرستاری بسته‌ها را تعریف کرده و درخواست جلسه داده است. در مجلس کمیسیون اجتماعی، بهداشت و اصل نود مجلس جلسات مختلفی داشتند که روش اجرای قانون را بیان کرده است. وقتی برای اجرا می‌رود به مشکل برمی‌خوریم و می‌گویند بودجه نداریم. ما فقط هزار میلیارد بودجه برای تعرفه‌گذاری درخواست داشتیم. مساله اینجاست که بودجه پرداخت می‌شود اما جای دیگری هزینه می‌شود. 

عضو هیت مدیره نظام پرستاری مشهد با بیان اینکه پرستاران همچنین خواهان افزایش استخدامها هستند، تصریح کرد: درست است که قول داده‌اند برای سال آینده ۹ تا ۱۰ هزار پرستار استخدام می‌شوند اما ردیف بودجه آن شفاف نیست. همین امر باعث می‌شود به بیمارستان‌ها گفته شود که به صورت شرکتی نیرو بگیرند یا به صورت خودگردان از هزینه‌های خود بزنند و نیرو استخدام کنند. پرستاران خواهان استخدام هستند. 

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که پرستاری یک شغل حاکمیتی است چراکه سلامت مردم به آن وابسته است؛ همانطور که پلیس و قاضی شرکتی و ساعتی نداریم. اما در بین پرستاران انواع مختلف قرارداد را داریم. پرستاران به‌صورت ساعتی، شرکتی، رسمی و پیمانی کار می‌کنند. در پرستاری معجونی از انواع استخدام‌ها وجود دارد که واقعا زیبنده کشور نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز