خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

سمبل فرهنگ عاشورا نماز است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۳۵۰

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه سمبل فرهنگ عاشورا نماز است، گفت: شهادت طلبی و اقامه نماز در قیام امام حسین(ع) باهم عجین شده است چنانچه آخرین نفس‌هایشان لحظاتی بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا پایان می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در شب پنجم ماه محرّم و مراسم عزاداری امام حسین (ع) که در خانه کارگر برگزار شد، اظهار داشت: وجه دیگری از علل قیام امام حسین (ع) بحث نماز است. امام(ع) توجه خاصی به نماز داشت چه قبل و حین سفر و چه در تاسوعا و عاشورا که شرح آن را در مقاتل نوشته‌اند.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه افزود: امام (ع) در هیچ جایی خطبه نخواند الا بعد از نماز. حتی سپاه حر که امام (ع) را تحت نظر داشته و محاصره کرده بود نیز با امامت امام (ع) به نماز ایستادند و خطبه‌اش را برای آنان بعد از اقامه نماز، خواندند.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که مکرر گفته شده اینکه یکی از اهداف قیام امام (ع) برای تحقق و تبلیغ نماز بوده است، یادآور شد: حتی در زیارت وارث از مشهورترین زیارت که مربوط به کربلا است، آمده است که «شهادت می‌دهیم به نماز تو.»

محجوب افزود: نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع) مشهور است و در باب این نماز امام صادق (ع) صحبت کرده است. در شب عاشورا نیز امام (ع) برای ادای نماز و تلاوت قرآن و دعا از سپاه ابن زیاد مهلت یک روزه گرفت.

دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: امام (ع) حتی حضرت ابوالفضل (ع) را می‌فرستد تا با سپاه کوفه مذاکره کند تا بتوانند شب عاشورا برای نماز و دعا خواندن مهلت بگیرند. آن شب تا صبح عاشورا امام (ع) و یارانش نماز و دعا را زمزمه کردند.

وی در ادامه یادآور شد: به نقل از امام سجاد (ع)، هم سیدبن طاووس و هم محمدبن جلیل طبری، یکی شیعه و دیگری سنی، اما هر دو منبع تاریخی هستند، نقل کرده‌اند که امام (ع) تا صبح نماز، دعا و قرآن خواندند.

نماینده ادوار مجلس افزود: فرهنگ عاشورا سمبلش نماز است و امام (ع) همه ما را دعوت کرده تا به نماز اهمیت دهیم. امام حسین (ع) در روز عاشورا در لحظات آخر حیات جسمانی‌اش دستور می‌دهد که اذان بگویند و همه را به اقامه نماز فرا می‌خواند.

محجوب در ادامه گفت: سپاه یزید موقع نماز امام (ع)، آنقدر تیر انداختند که تنها یکی از یاران امام (ع) ۱۳ تیر خورد و بعد از نماز است که طولی نمی‌کشد که سر از تن امام حسین (ع) جدا می‌کنند.

قبل از سخنرانی علیرضا محجوب، حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان کارگری) نیز طی سخنانی به انگیزه‌های قیام امام حسین (ع) پرداخت و اظهار داشت: اساس حرکت امام (ع) بر مبنای ظلم ستیزی بود. اباعبدالله نقطه آغاز قیامش مبتنی بر مقابله با ظلم و بدعت و کجروی‌های حکومت بنی‌امیه بود زیرا او فصلی از بدعت‌گذاری‌ها را در حکومت نوپای اسلام بنا نهاده بود.

وی در ادامه گفت: احیای اسلام ناب که یادگار جد مطهرش بود ولی دستخوش بدعت‌ شده بود و بزرگترین بدعت آن جاسوس‌پروری و ایجاد دستگاه مخوفی امنیتی و اطلاعاتی بود، امام حسین (ع) را به قیام وامی‌داشت.

صادقی افزود: جامعه زمان امام (ع) دچار تحولات زیادی شده بود و زیاده خواهی، منفعت طلبی، رانت خواری و باندبازی آن را فرا گرفته بود و دستگاه حکومت معاویه عامل اصلی این تحولات شده بود. امام حسین (ع) وظیفه داشت که با این دستگاه جور و ظلم مبارزه کند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: اسلام نابی که پیامبر(ص) به دنبالش بود، حق طلبی، برابری، اخلاق مداری و… اساس آن بود، اما اسلام این جامعه قطعا در زمان امام حسین (ع) به طور بنیادین با آن اسلام فرق داشت و امام (ع) برای اصلاح این وضعیت باید اداره سیاسی حکومت را به دست می‌گرفت.

وی در ادامه اذعان داشت: آخرین انگیزه‌ای که امام (ع) را برای قیام وامی‌داشت انگیزه شخصی و وظیفه‌ای بود که برای در دست گرفتن خلافت و بازستانی آن از یزید لازم بود اما بنی امیه طوری وانمود می‌کرد که تنها پوشیدن ردای خلافت اولین و تنها انگیزه امام حسین (ع) است.

معاون دبیرکل خانه کارگر در امور استان‌ها همچنین یادآور شد: در این دوران ما نیز به تاسی از قیام اباعبدالله (ع) انقلابی را رقم زدیم که ریشه در قیام امام حسین (ع) دارد و تمامی مولفه‌هایش مبتنی بر همین نگاه است که امیدواریم همین بر غنی شدن بیشتر این مولفه کمک کنیم.

صادقی در پایان سخنانش؛ یاد و خاطره سه تن از خادمان حسینی، از همکاران خانه کارگر در استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران و فارس که دار فانی را وداع گفته بودند را گرامی داشت.

گفتنی است، در مراسم عزاداری که حسین کمالی وزیر اسبق کار نیز حضور داشت، حاضران عزای حسین (ع) را به سوگ نشتند و نوای حسین حسین را زمزمه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز