خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

دشمن در پی اختلاف‌افکنی بین شیعیان و تحریف قیام عاشورا است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۴۷۸

دبیرکل خانه کارگر گفت: زمانی که مداحی‌ها به سیاق مبتذل خوانده شود و سبک‌ها از سوی کسانی که صدای بهتری دارند، تکرار شود در آن صورت به یک سبک فراگیر و ماندگار تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در شب سوم ماه محرّم و مراسم عزاداری امام حسین (ع) که در خانه کارگر برگزار شد، با بیان سخنانی در موضوع آسیب‌شناسی واقعه کربلا پرداخت و اظهار داشت: از مهمترین آسیب در واقعه کربلا تحریف وقایع و بازگو کردن مرتب تحریف‌ها در مداحی‌ها است. کسانی که می‌خواهند به مداحی‌هایشان شکل و شمایل دیگری بدهند تا به زعم خودشان متفاوت‌تر از دیگر مداحی‌ها باشد.

وی با اشاره به کتب تاریخی که به بیان واقعه عاشورا پرداخته‌اند، افزود: روضه‌هایی که در برخی مجالس خوانده می‌شود در آن‌ها هیچ جمله‌ای را نمی‌توان پیدا کرد که در کتب مشهور دوران نزدیک به تاریخ واقعه کربلا و نوشته‌های مورخانی مانند طبری آمده باشد.

محجوب در ادامه تصریح کرد: علاوه بر تحریف در محتوای روضه خوانی‌ها، بعضا خوانش‌هایی در مداحی‌ها مشاهده می‌شود که کاملا به تغییر دیدگاه مخاطبین به واقعه کربلا و عاشورا منجر خواهد شد. در این تحریف‌ها است که می‌بینیم حضرت زینب (س) را که شجاعتش بی‌نظیر بود به نماد خاکسترنشینی و فقط گریه کردن بدل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌هایی که به دستیار سابق سازمان سیا در سال ۲۰۰۸ نسبت داده می‌شود، یادآور شد: اختصاص رقم ۹۰۰ میلیون دلاری به تلاش برای تحریف قیام عاشورا و همچنین ایجاد تغییرات در شکل عزاداری‌های ایام محرم، اهمیت حادثه کربلا را می‌رساند.

نماینده ادوار مجلس اذعان داشت: مهمترین نکته‌ای که تیم همکار سازمان سیا به آن اشاره می‌کنند الهام گیری تمامی قیام‌های شیعیان در طول تاریخ از واقعه عاشورا است و تلاش این تیم بر این بوده که علاوه بر تخریب مرجعیت و مهدویت به تحریف عزاداری‌های ایام محرم بپردازند.

محجوب در ادامه تصریح کرد: اگر گفته‌های نمایندگان سیا را در قرینه دیگری دنبال کنیم یکی از اندیشمندان و مدعی اندیشه سیاسی فوکویامای ژاپنی – آمریکایی است که در همان ایام در سرزمین‌های اشغالی سخنرانی کرده و و مطالب مذکور را تکرار می‌کند.

وی افزود: ایجاد آشوب بین شیعه و سنی، اختلاف‌افکنی در بین شیعیان و در ادامه آن کنکاش در مرجعیت و سپس واقعه کربلا از بخش‌هایی بوده که تیم همکار سیا به دنبال آن بوده‌اند و در ادامه با تشکیل سرتیم‌هایی در حد استاد دانشگاه و فرستادن آنان به کشوری مانند پاکستان به دنبال تکمیل مطالعاتشان بوده‌اند.

دبیرکل خانه کارگر در پایان گفت: تیم همکار سیا با صرف پول‌های کلان با هدف تضعیف عزاداری‌ها به سراغ مداحانی رفته بودند که به منابع شیعه آشنایی کافی نداشته اما دنیا طلب بوده‌اند. مداحان مذکور را به حدی می‌خواستند پررنگ‌تر نشان دهند که حتی به عنوان ناظران و الگو در بین مداحان دیگر شناخته شوند.

گفتنی است، علاوه بر سخنرانی دبیرکل خانه کارگر، حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز به بیان سخنانی پرداخت و پس از عزاداران حسینی با نوحه‌هایی که در رثای امام حسین (ع) خوانده شد به سوگواری پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز